اداره میراث فرهنگی قزوین مخالفتش را با طرح عبور خیابان انصاری اعلام کرده است
معاون میراث فرهنگی استان قزوین در گفت و گو با هنرنیوز:
اداره میراث فرهنگی قزوین مخالفتش را با طرح عبور خیابان انصاری اعلام کرده است
معاون میراث فرهنگی استان قزوین گفت: در بازدید اردیبهشت ماه کمیته فنی شورای عالی شهرسازی بحث بافت قدیمی شهر مطرح نبود.
 
تاريخ : دوشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۳
آرش ضیا آبادی – معاونت میراث فرهنگی استان قزوین- در گفت و گو با هنرنیوز با بیان این که در بازدید اردیبهشت ماه کمیته فنی شورای عالی شهرسازی بحث بافت قدیمی شهر مطرح نبود، اضافه کرد: در این بازدید موضوع اراضی گسترشی شهر و بررسی باغات اعم از باغستان و جدیدالاحداث مطرح بوده است.

وی افزود: کمیته پیش از این فکر می‌کرد در این طرح، باغات سنتی مد نظر است که طی بازدیدی از قزوین، متوجه شد باغ‌های مورد نظر بسیار متفاوت از باغ‌های سنتی است و تملک آنها غیر قانونی نیست.

او درباره این که در هنگام تصویب طرح جامع قزوین قطعاً به موضوع بافت تاریخی و فرسوده پرداخته خواهد شد؟ توضیح داد: بله قطعاً در جلسات بعدی به این مباحث می‌پردازند. هرچند اداره کل میراث فرهنگی قزوین عضو کمیته فنی شورای عالی شهرسازی نیست اما بازدید و دغدغه خاطر شورا در بازدید اردیبهشت بیشتر اراضی گسترشی شهر بود نه اراضی میراث فرهنگی.

ضیاآبادی در پاسخ به این پرسش که اگر کمیته از شهر قزوین بازدید کند آیا نماینده میراث فرهنگی در جلساتش حضور خواهد داشت؟ گفت: کمیته شورای عالی شهرسازی که در تهران تشکیل می‌شود از وزارتخانه‌های مختلف نماینده دارد. قاعدتاً نماینده سازمان میراث فرهنگی هم که یکی از کارشناسان ستادی است حتماً در جلسات حضور دارد. اما در بازدید اخیر، بافت تاریخی قزوین مطرح نبود و نمی‌دانم این کمیته بافت تاریخی قزوین را بررسی و بازدید کرده یا بعداً می‌خواهد آن را مورد ارزیابی قرار داده و در صورت لزوم بازدید کند.

وی درباره خیابان شهید انصاری شرقی که به گفته کارشناسان میراث فرهنگی، بافت قدیم شهر را دو تکه می‌کند، ضمن بیان این که طرح این موضوع مربوط به دهه هفتاد می‌باشد اعلام نمود: اداره کل میراث فرهنگی در کمسیون ماده ۵ استان، مخالفت خود را صراحتاً با طرح عبور خیابان انصاری شرقی اعلام کرده است. و مستندات آن به صورت مکتوب وجود دارد.

معاون میراث فرهنگی شهر قزوین در پاسخ به این که آیا اداره کل میراث فرهنگی طرح پیشنهادی برای جایگزینی این خیابان با خروجی دیگری داده است؟ تشریح کرد: این کار در حیطه وظایف میراث فرهنگی نیست و باید مشاور شهرسازی در این مورد اقدام کند چرا که مباحث ترافیکی، اجتماعی، شهرسازی و مسائل دیگر را در بر می‌گیرد.

وی زمان دقیق تصویب طرح جامع شهر قزوین را مشخص ندانست و افزود: موضوعات این طرح جز به جز تصویب می‌شود. در مورد باغات به دلیل حساسیت موضوع به جلسات تهران بسنده نکردند و از باغات قزوین دیدن کردند. اگر مواردی نیازمند بازدید میدانی باشد این کمیته به قزوین خواهد آمد و در این صورت قطعاً تصویب طرح زمان‌بر خواهد بود.
کد خبر: 71558
Share/Save/Bookmark