بورس اموال تاریخی در اختیار سازمان بورس اوراق بهادار قرار خواهد گرفت
معاون سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در گفت و گو با هنرنیوز؛
بورس اموال تاریخی در اختیار سازمان بورس اوراق بهادار قرار خواهد گرفت
به اعتقاد معاون سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از آنجا که بورس، کالا و نقل و انتقال تعریف دارد بنابراین اموال تاریخی در یک بازار شفاف هویت خود را پیدا می‌کند. یک کالا وقتی به بازار بورس آمد و در کمیته قیمت‌گذاری هویت کالا مشخص، شناسنامه صادر و قیمت پایه تعیین شد دیگر امکان فروش پشت پرده وجود نخواهد داشت و مالک، کالای خود را فقط در بازار حراج خرید و فروش می‌کند و به سراغ قاچاقچی نخواهد رفت تا اموال تاریخی خود را زیر قیمت به آنها بفروشد.
 
تاريخ : چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۴۹
سعید شیرکوند در پاسخ به پرسش هنرنیوز مبنی بر این که چرا متولی راه‌اندازی بورس اموال تاریخی به جای «اداره کل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی- فرهنگی» معاونت سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی است، گفت: ما به راه‌اندازی برای شکل دادن به سازمان، ساختار، قوانین، تعریف ارکان و بقیه اقدامات مقتضی درباره این بورس کمک می‌کنیم. اگر این بورس در ابعاد گسترده کارش را آغاز کند، در آینده می‌تواند یکی از اجزای بورس کالایی کشور باشد و در اختیار سازمان بورس اوراق بهادار قرار بگیرد.

وی درباره کمک گرفتن از یک بانک برای راه اندازی این بورس توضیح داد: نه چنین مسأله‌ای مطرح نیست بلکه خود سازمان میراث فرهنگی مقدمات راه‌اندازی را بررسی می‌کند و اگر نیاز به تدوین قانون خاصی باشد، آن را تصویب خواهد کرد.در صورت عدم نیاز به قانون خاص این نوع عرضه اموال در قالب بورس کالا فعالیتش را آغاز می‌کند در این حالت از طریق مذاکراتی که با سازمان بورس اوراق بهادار خواهیم داشت، تلاش خواهیم کرد آیین نامه‌های عملیاتی آن را اجرایی کنیم.

او با اشاره به این که با شکل‌گیری ارکان، این بورس آغاز به کار می‌کند، افزود: از سویی دولت نمی‌خواهد خودش بورس را مدیریت کند بلکه خواهان فراهم آوردن شرایطی است که سازمان میراث فرهنگی به عنوان عضو و نماینده دولتی امکانی را بوجود آورد که بخش خصوصی درگیر این موضوع شود.

خبرنگار هنرنیوز این مطلب را مطرح کرد که در دولت پیش نیز صحبت از راه‌اندازی حراجی اموال تاریخی در کیش شد که واکنش شدید کارشناسان و به طور اخص باستان‌شناسان را به همراه داشت. چه تدابیری اندیشیده شده تا از دغدغه و دلنگرانی طیف متخصص کاسته شود؟ که معاون سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این باره اظهار کرد: مـتأسفانه مواردی که در کشور به عنوان گام های نخستین برداشته می‌شود همواره با یک تصورات منفی و نادرست توسط برخی تحلیل می‌شود. یک چیزی در ذهن ساخته می‌شود و همگان هم بدان ذهنیت می‌پردازند و پر و بال می‌دهند.

وی ادامه داد: ما هنوز وارد این بحث نشدیم که در این بورس کالاها چگونه طبقه‌بندی و عرضه شوند، همچنین چگونگی افزایش عمق مبادلات این بازار را بررسی نکردیم که تمامی این موارد گام های بزرگی است که باید برداشته شود. ما که سراغ آثار زیر خاکی سه هزار سال پیش نمی‌رویم بلکه به تدریج می‌خواهیم وارد موضوع اموال تاریخی و بورس آن شویم.

شیر کوند همچنین در پاسخ به این پرسش هنرنیوز که سه نوع بازار واقعی، کاذب و تقلبی وجود دارد. در بازار کاذب گاهی حباب قیمت بوجود می‌آید و کالایی دارای قیمتی بیش از اندازه واقعی آن می‌شود، چگونه قرار است جلوی بوجود آمدن چنین بازاری را گرفت؟ گفت: اگر بازار واقعی باشد، چنین اتفاقی رخ نخواهد داد. مشکل اینجاست که بازار واقعی مربوط به مبادله کالای تاریخی وجود ندارد و عمده اینها در پستوها یا به صورت قاچاق مبادله می‌شود که همین امر باعث شده گاهی ثروت ملی از کشور خارج شود. ما خواهان شناسنامه‌دار کردن و شفاف سازی این بازار هستیم.

وی درباره این که چه تضمینی وجود دارد این شفاف‌سازی صورت بگیرد، اظهار کرد: حتماً این اتفاق خواهد افتاد. زمانی که یک امکان و بستر مناسب فراهم شود قطعاً از شفاف سازی استقبال می‌شود.

او همچنین درباره این موضوع که به زعم بسیاری راه‌اندازی این بورس نوعی قاچاق قانونی اموال تاریخی را به دنبال خواهد داشت، تأکید کرد: مکانیزم مورد نظر این است که اگر کسی یک مال تاریخی داشت آن را در این بورس شناسنامه‌دار می‌کند و برای آن کالا شناسنامه صادر و قیمت پایه تعریف می‌شود، سپس با توجه به این شناسنامه مالک در بازار بورس می‌تواند آن مال تاریخی را عرضه و به فروش برساند و خریدار هم مشخص می‌شود و سازمان میراث فرهنگی هم رد کالا را دارد و می‌داند در اختیار چه کسی است. اما کلیه دارندگان اموال تاریخی وقتی شبکه قانونی برای خرید و فروش این نوع از کالا وجود ندارد بالاجبار به سمت قاچاقچیان سوق می‌یابند و قاچاقچیان این اموال را زیر قیمت می‌خرند.

شیرکوند بار دیگر تأکید کرد: اگر بازارهای واقعی علنی و شفاف وجود داشته باشد جایی برای قاچاق باقی نمی‌ماند.

معاون سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در پاسخ به این پرسش هنرنیوز که در اکسپوی هنرهای تجسمی گاهی اوقات خریدار مشخص نیست. از طرفی تا خریدار و فروشنده مشخص نباشد این بازار به دولت مالیات پرداخت نخواهد کرد، پس باز هم نوعی عدم شفاف‌سازی و مبادلات پشت پرده بوجود می‌آید، گفت: از آنجا که بورس، کالا و نقل و انتقال تعریف دارد بنابراین اموال تاریخی در یک بازار شفاف هویت خود را پیدا می‌کند. یک کالا وقتی به بازار بورس آمد و در کمیته قیمت‌گذاری هویت کالا مشخص، شناسنامه صادر و قیمت پایه تعیین شد دیگر امکان فروش پشت پرده وجود نخواهد داشت و مالک کالای خود را فقط در بازار حراج خرید و فروش می‌کند و به سراغ قاچاقچی نخواهد رفت تا اموال تاریخی خود را زیر قیمت به آنها بفروشد.



کد خبر: 75214
Share/Save/Bookmark