قزلی: هیأت علمی جایزه جلال از کاهش جوایز ناخرسند است
گزارش هنرنیوز از دومین نشست خبری جایزه جلال آل احمد؛
قزلی: هیأت علمی جایزه جلال از کاهش جوایز ناخرسند است
دومین نشست رسانه ای هفتمین دوره جایزه جلال آل احمد صبح امروز با حضور مهدی قزلی مدیر بنیاد شعر و ادبیات داستانی در سالن اجتماعات این بنیاد برگزار شد.
 
تاريخ : سه شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۲۲

قزلی در آغاز این نشست ضمن اشاره به ظرفیت های مهم ادبی جایزه ادبی جلال آل احمد اظهار داشت: در حال حاضر که این جایزه مراحل پایانی خود را طی می کند کم کم ابعاد مختلغف جایزه بر ما روشن شده است که در روز اختتامیه برگزیدگان این جایزه معرفی خواهند شد. 

وی نقش رسانه ها در معرفی این جایزه مهم ارزیابی کرد و بیان داشت: امیدواریم به کمک رسانه‌ها و آژانس های ادبی توجه خوبی به این برگزیدگان بشود تا از این رهگذر آثار ارزشمند ایرانی به مخاطبان و نمایشگاه‌های خارج از کشور معرفی شود. 

وی با بیان این مطلب درباره مستند مهمی از زندگی جلال آل احمد تصریح کرد: این دوره از جشنواره برنامه های ویژه ای در نظر گرفته شده است که یکی از آنها تدوین مستندی است که امیدواریم تا روز اختتامیه آماده شود و به نمایش درآید؛ این مستند از کسانی است که جلال را در سالهای پایانی عمر وی درک کرده اند. 

مدیر بنیاد شعر و ادبیات داستانی درباره نامزدهای این دوره و ویژگی آثار و میانگین سنی نامزدها گفت: جشنواره جلال در این دوره ۲۱ نامزد در بخش های مختلف دارد که ۶ نامزد آن به بانوان اختصاص دارد. مسن ترین نامزد این دوره محمدرضا صفدری، نویسنده رمان سنگ و سایه با ۶۵ سال و کم سن ترین نامزد رامبد خانلری نویسنده مجموعه داستان سرطان جن با ۳۱ سال با استناد به اطلاعات شناسنامه اثر هستند. میانگین سنی نامزده های این دوره جشنواره ۴۷ سال است. همچنین کتاب گرمازده نوشته فرشته احمدی در بخش رمان، کم حجم ترین کتاب و زندان الرشید، اثر فرهاد فخرالدینی در بخش مستند نگاری پر حجم ترین اثر این دوره جشنواره هستند.

وی درباره تعداد آثار از ناشران گفت: انتشارات سوره مهر و ثالث با سه کتاب، قطره دو کتاب و باقی ناشران هرکدام یک کتاب در میان ناشرانی که آثارشان نامزد این دوره جشنواره شده اند، داشته اند.

وی درباره کاهش تعداد سکه های جایزه ادبی جلال از ۱۱۰ به ۳۰ سکه توضیح داد: تصمیم کاهش جوایز این دوره از جشنواره به ۳۰ سکه، توسط کارگروه این دوره صورت گرفته است. به عنوان سخنگوی هیات علمی این جشنواره نارضایتی خود را از این تغییر ابراز می‌کنم. در پایان این هفته جلسه‌ای با معاون فرهنگی وزیر ارشاد در این رابطه صورت خواهد گرفت. هیات علمی جایزه جلال نیز نظر مثبتی درباره این کاهش جوایز ندارد.

قزلی درباره شیوه انتخاب و تعداد داوران این دوره گفت: تعداد داوران این دوره با استناد به آئین نامه این جایزه که تعداد داوران هر بخش را سه نفر مشخص کرده، اتخاذ شده است. اگر چه تصمیماتی مبنی بر انتخاب پنج داور صورت گرفت که این کار داوری و گزینش آثار را تسهیل می‌کرد، اما در پایان به این جمع بندی رسیدیم که تعداد سه داور گزینه مناسب تری است.
وی در خاتمه اسامی داوران را در بخش های مختلف این جایزه به شرح زیر معرفی کرد:

بخش داستان کوتاه:جواد جزینی، مجید قیصری و ابوتراب خسروی
نقد ادبی:محمدرضا سنگری، حسین بیات و محسن سلیمانی
رمان:بلقیس سلیمانی، قاسمعلی فراست و حمیدرضا شاه‌آبادی
مستندنگاری:حبیبه جعفریان، نصرت الله محمودزاده و جواد محقق

کد خبر: 76539
Share/Save/Bookmark