آثار انقلابی جلالی نمونه شاخص عکس اجتماعی است

خبرگزاری مهر , 27 دی 1390 ساعت 17:04

محسن راستانی دوست و همکار عکاس فقید ایران، بهمن جلالی است که امروز علی‌رغم گذشت یکسال از مرگ او هنوز دوری اش را باور ندارد.


امروز جلالی دو سالی است که به تعداد عکاسان ایرانی و هر آن کس که برای اول بار به عکس‌های او می گیرد تکثیر شده است. او با آموزه‌ها، دغدغه‌ها و آرزوهایش در چشم و دل ما تکرار می‌شود و با قدم‌های ما به سوی آینده همراه است.

جلالی جدیت و تعصب حرفه‌ای عکاسی ما بود. او در کشوری که نه رسانه‌ای حرفه‌ای و نه تدبیر و آموزه‌ای از این دست وجود داشت از جایگاه یک معلم حرفه‌ای از صیانت و فرهیختگی این رسانه دفاع کرد و با یک بلوغ تحسین برانگیز، بر تاثیرگذاری قدرت عکس بر مناسبات اجتماعی و فرهنگی جامعه پافشاری کرد.

شاید به جرات بتوان گفت او اولین نهاد جدی و تاثیرگذار در اعتلای عکاسی به عنوان یک نمود روشنفکری و عامل حقیقت نگر در فضای فرهنگی و دانشگاهی ایران بود. عکس‌‌های روزهای انقلاب و جنگ او می‌توانست نمونه‌هایی شاخص برای هر قضاوت در روند رویدادهای اجتماعی آن دوران باشد. او عکاسی را یک پدیده فرهنگی و در نوع خود بی‌نظیر در درک و مهارت ما در مواجه شدن با واقعیت می دانست. من به عنوان یکی از شاگردان او تعصب و حیثیت نگاه خود را به واقعیت از او به ارث برده‌ام و به این ثروت افتخار می‌کنم.

اما چه دریغ و چه ناگهان راه‌ها را نشان داد و رفت. می‌دانم که مرگ به ما حمله خواهد کرد و آنقدر قدرتش زیاد است که همه چیز را از بین می‌برد، ولی یقین که مرگ حریف خاطره نمی‌شود، مرگ حریف او نمی‌شود چون او خاطره ماست!


کد خبر: 35982

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcgxy9w.ak9n74prra.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com