جوابیه روابط عمومی میراث فرهنگی استان کرمانشاه؛
ادعای کشف بقایای الهه نیکه در چشمه های تاق بستان کذب است
22 شهريور 1394 ساعت 13:02
«کشف بقایای الهه نیکه از سوی جناب گراوند ادعایی بیش نیست و طبق بررسی های به عمل آمده تکه سنگ مورد نظر هیچ گونه ارتباطی با نقش الهه نیکه ( فرشته بالدار) ندارد.»
به گزارش هنرنیوز، در پی درج مطلبی با عنوان « چه کسانی مسبب اصلی تخریب آثار تاریخی- فرهنگی تاق بستان هستند؟کشف بقایای الهه نیکه ( فرشته بالدار) در چشمه تاق بستان+ عکس» در تاریخ 28 مرداد 94 در هنرنیوز، روابط عمومی میراث فرهنگی استان کرمانشاه متن جوابیه ای را در اختیار هنرنیوز قرار داده است.
لازم به ذکر است که در بخش نخست این جوابیه مطالبی عنوان شده که به نظر می رسد ارتباطی با پاسخگویی به ادعای مطرح شده از سوی باستان شناس نگارنده مطلب ندارد. خبرنگار هنرنیوز ضمن گوشزد این مطلب به روابط عمومی میراث فرهنگی کرمانشاه خواستار حذف بخش نخست این جوابیه شد که روابط عمومی مصرانه به درج آن اهتمام ورزید. خبرنگار هنرنیوز افزون بر این مرتضی گراوند - باستان شناس نگارنده مطلب را از ادعاهای نخستین مطرح شده در جوابیه مطلع کرد، لذا هنرنیوز تأکید دارد که هیچ گونه مسوولیتی را در قبال درج این مطلب پذیرا نیست و صرفاً جوابیه روابط عمومی میراث فرهنگی استان کرمانشاه را در پاسخ به نظرات مرتضی گراوند عین به عین منتشر کرده است.
در متن این جوابیه آمده است:
«انتشار خبر کشف بقایای الهه نیکه در چشمه تاق بستان و ادعای تخریب چشمه ها به علت اجرای عملیات ساماندهی این مجموعه در آن سایت وزین ادعایی بود که جای تعجب و شگفتی ما را بر انگیخت چرا که نگارنده این مطلب شخصی بود که در نوروز ۹۴ اجرای ساماندهی تاق بستان را به گونه ای با جان و دل برای بازدید کنندگان تفسیر می کرد که گویا خود مجری طرح بود و در پاسخ به بازدید کنندگانی که از نحوه اجرای طرح سوال می کردند موفقیت موضوع را بازگو می کرد اما امروز به دلایلی که در سطرهای بعد به آن اشاره می شود موضوع را کاملا بر عکس جلوه داده و هدفی جز تشویش اذهان عمومی را دنبال نمی کند .
لازم است بدانیم که آقای مرتضی گراوند علاوه بر اینکه در نوروز ۹۴ راهنمای مجموعه تاق بستان بود در زمان اجرای طرح نیز در سالهای گذشته همکاری هایی با این اداره کل داشته است، حال جای بسی تعجب است که چرا در آن زمان چنین دلسوزانه مطالب خود را بیان نمی کرد و به تفسیر آن نمی پرداخت؟ آیا اقدامات جدیدی در محوطه انجام شده است که میراث کرمانشاه از آن بی اطلاع است و یا ایشان به اهداف خود نرسیده و قصد تخریب اقدامات موفق میراث فرهنگی را دارد؟ چگونه ۲ سال است که موضوعات مطروحه را کتمان نموده و هم اکنون به فکر دفاع از میراث افتاده است؟ و سوال دیگر اینکه همانگونه که پیشتر اشاره شد وی در ایام نوروز راهنمای طاق بستان بود چرا در آن زمان به موضوع شدت تخریب آثار استان اشاره نمی کرد و زمانی که از اجرای طرح از ایشان سوال می شد موضوع نجات بخشی و کارشناسی بودن آن را مطرح می کرد؟
جالب است که بدانیم نامبرده در سال جاری قصد اخذ پروژه جدید و استخدام در میراث فرهنگی استان کرمانشاه را داشت اما به دلایلی این خواسته محقق نشد و اکنون با چنین اقدامی قصد تخریب فعالیت کارکنان خدوم میراث فرهنگی را دارد.
این از انصاف و جوانمردی به دور است که اشخاصی خود را در اذهان عمومی طلایه دار و دلسوز میراث فرهنگی بدانند اما زمانی که به اهداف خود بنا به هر دلیلی نمی رسند، با شانتاژ خبری و دروغ پردازی رسانه ای خود را مطرح نموده و به دنبال گرفتن ماهی از آب گل آلود باشند.
و این یک سوال اساسی است، جناب آقای گراوند چرا ۲ سال سکوت کرده اید؟آیا دلسوزی و داشتن دغدغه فرهنگی تابع شرایط خاص و زمان خاص است و لزوماً باید پای منافع و مصالح شخصی به میان آمده تا دیگ دلسوزی شما به جوش آید؟
اگرهرآنچه که شما مدعی آن شده اید که البته از نظر کارشناسان واقعی میراث فرهنگی و ناظران عالیه سازمان و صاحبنظران امر،ادعایی غیرکارشناسی و غرض ورزانه ای بیش نیست،بر فرض محال درست هم باشد چه مسئله ای غیر از منافع و مصالح شخصی باعث شده ۲ سال روزه سکوت مصلحتی بگیرید؟
آنچه سالهاست به عینه مشاهده شده و افکار عمومی نیز بدان صحه می گذارند وفاداری و پایبندی کارشناسان حوزه میراث فرهنگی به رسالت ذاتی خود که همانا حفاظت و صیانت از آثار تاریخی و فرهنگی این کهن دیار بوده و هست و این وظیفه خطیر را بر هر مصلحت و منفعتی ترجیح داده اند و بارها در این راه دچار خسران و مخاطره گشته اند،حال جای بسی تأسف و تأمل است افرادی که داعیه کارشناسی دارند این گونه از نام و جایگاه جامعه فهیم کارشناسان و دلسوزان میراث فرهنگی سوء استفاده کرده و بدور از هرگونه انصاف با مطرح کردن جعلیات اقدام به سیاه نمایی و وارونه جلوه دادن واقعیت می نمایند.
آیا وقت آن نرسیده تا جامعه فهیم باستان شناسی و میراث فرهنگی را از وجود چنین افراد سودجویی که با مطرح کردن اینگونه موارد بی پایه و اساس که هیچ گونه پشتوانه علمی نداشته و فضای فرهنگی کشور را ملتهب می نمایند،عاری نماییم؟
برای پاسخ به ادعاهای بی پایه و اساس ایشان بهتر است بدانیم محوطه تاریخی تاق بستان طی ۲ سده گذشته دستخوش تغییراتی شده که مهمترین آن بالا آوردن سطح محوطه و پیرامون مجموعه بود که به همین دلیل مشکلاتی را برای نفوذ آب و تخریب تاق ها ایجاد می نمود. که در تصاویر قدیمی از این مجموعه کاملاً مشهود است.
قدیمی ترین عکس مجموعه مربوط به اوژن فلاندن(نقاش)- ۱۸۴۰ م که تصویر تاق بستان را با الهه نیکه بصورت تخریب شده نشان می دهد.
کد خبر: 82848
آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcjooeo.uqe8xzsffu.html