از ۱۹۸۱ و تولد «ام.تی.وی» موزیک ویدئوها یک گزینه دیگر برای جانشینی فیلم کوتاه شدند. البته بسیاری هستند که موزیک ویدئو را نوع جدیدی از فیلم کوتاه می دانند. بسیاری از موزیک ویدئو های ساخت این دهه داستان دارند و در حال کلی، به شکلی فیلم کوتاه محسوب می شوند.
دهه نود نقطه عطفی برای زندگی فیلم کوتاه محسوب می شود، دهه ای که در آن با دیجیتال و سبک شدن تجهیزات فیلم سازی و استفاده آسان از آنها ساختن فیلم کوتاه مقرون به صرفه شد. این امر موجب انقلابی در صنعت فیلمسازی مستقل، مخصوصا فیلم کوتاه شد که در حال کلی نسبت به فیلم بلند ارزانتر و خواهان کمتری داشت. تصویر های گرفته شده با دوربین های دیجیتال در این دوره برای ویرایش مستقیما به روی کامپیوتر می رفت. نمایش فیلم در این دوره آسان شد و طرفداران فیلم کوتاه می توانستند با حمل یک ویدئو پروژکتور قابل حمل و نصب یک پرده یا صفحه روی دیوار فیلم دلخواه خود را مشاهده کنند.
با سرعت گرفتن همه چیز در زندگی مدرن و مدنظر قرار گرفتن مسائل اقتصادی سفارشی سازی هم در فیلمهای کوتاه جا باز می کنند. کمپانی های بزرگ صنعتی به شرکت های مختلف سفارش فیلمهای تبلیغاتی با موضوعات داستانی می دهند و البته نتیجه هنری خاصی از این روش حاصل نمی شود.
پیش از دوران دیجیتال فیلمهای کوتاه که با آنها در جشنواره های بزرگ فیلم مانند کن و ونیز مانند پسرعموهای فقیر فیلمهای بلند برخورد می شد اما توانایی نمایش آسان و ساخت فیلم کوتاه ارزان موجب برپایی فستیوال فیلم کوتاه و صدها کمپانی ساخت این فیلمها در سراسر جهان می شود و رنسانسی در ساخت این فیلمها پدید می آورد. با پیدا شدن روشهای ابتکاری جدید و ارائه فیلم های کوتاه به مخاطبان در حال رشد و مشتاق، ساخت فیلم کوتاه رونق می گیرد.
دنیای انیمیشن هم دنیایی است که فیلمهای کوتاه بسیاری در ان خلق شده است. وارد شدن در دنیایی سورئالیستی و خلق داستانهایی که جز در این دنیا شکل نمی گیرند به گسترده شدن دنیای فیلم کوتاه کمک کرده است.
اما جدیدترین و بزرگترین تقاضا برای فیلم کوتاه از اینترنت است. میلیونها بازدیدکننده هر ماه به یوتیوب سر می زنند. اندازه فیلمهای کوتاه آنها را کاملا برای اینترنت مناسب می سازد، مکانی که همه چیز از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در آن یافت می شود، جایی که کاربران می توانند در خانه یا محل کار خود یا حتی بر روی تلفنهای همراه خود کمی سرگرم شوند. اینترنت مکانی می شود برای انتشار فیلمهایی که کارگردان های آنها نمی توانند آثار خود را روی DVD توزیع کنند. حتی کار به جایی می رسد که امروز تعداد بازدید کنندگان از کلیپی از «جاستین بیبیر» خواننده جوان کانادایی 600 میلیون بازدیدکننده پیدا می کند.
دیگر اینکه اینترنت به مکانی برای رقابت بین فیلمهای کوتاه تبدیل شده است و بزرگترین بهره ای که فیلمسازان از اینترنت می برند این است که فیلمهای خود را بدون صرف هزینه ای به هرجایی که بخواهند ارسال می کنند. علاوه بر اینها بسیاری از کارگردانان هالیوودی هم فیلمهایشان را به صورت آن لاین منتشر می کنند.
با تمام اتفاقاتی که در ۱۱۶سال گذشه از دوره ادیسون تا دوره اینترنت برای فیلم کوتاه افتاده هنوز جای تردید وجود دارد که این ژانر به سینمای تجاری برگردد. با این حال ما در دوره ی هیجان انگیز فیلمهای کوتاه زندگی می کنیم و با این ابزارهای ساخت ارزانتر، سبکتر، آسانتر و جدیدتر و همچنین توزیع و نمایش دردسترس، بعید به نظر می رسد که عمر و محبوبیت فیلم های کوتاه، کوتاه باشد.