۱۶. تكرار پذيرى حادثه كربلا
رستم نژاد، مهدى، قم، ياقوت، چاپ اول، ۱۳۸۰، ۱۳۶ص.
در اين كتاب نخست با استناد به آياتى از قرآن كريم در باره آزمايش الهى و انواع آن سخن به ميان آمده، سپس طى سه فصل،«ولايت ستيزى»، «دين ستيزى» و «تقدس زدايى» به بيان توطئههاى منافقان در صدر اسلام عليه امام على(ع) و تقدس زدايى از اصل «ولايت» مىپردازد و سيرانحراف جامعه را از اسلام اصيل تا رويارويى با امام(ع) مورد كنكاش قرار مىدهد. آن گاه بامقايسه زمان حال با عصر امام حسين(ع)، موضوع «تكرار پذيرى حادثه كربلا» را در عصرحاضر بررسى مىكند، و در پايان نتيجه مىگيرد. كه با بررسى تاريخ صدر اسلام، خصوصاًحوادث پس از ارتحال پيامبر عظيمالشأن(ص) تا رويداد عاشورا نشان مىدهد، چگونه اِعمال سياستهاى چهارگانه (ولى ستيزى، ولايت ستيزى، دين ستيزى و تقدس زدايى)جامعه آن روز را به سراشيبى سقوط و انحطاط كشاند، به گونهاى كه تنها پس از گذشت نيم قرن از ارتحال پيامبر اكرم(ص)، از اسلام جز پوستهاى نازك باقى نمانده بود. در واقع، مطالعه در تاريخ همه ملل و نحل، نشانگر همين واقعيّت است. استمرار ستيز با ارزشهاى اخلاقى ومعنوى در يك جامعه، به سرعت ريشههاى فضيلت و معنويت را مىخشكاند و جامعه دردامن بحران معنويت و فروپاشى ارزشها مىلغزد. متأسفانه امت اسلام نيز، پس از رحلت پيامبر بزرگوار(ص) به اين سرنوشت دچار شد.
۱۷. جام عبرت
بررسى عملكرد عوام و خواص در حادثه عاشورا با تكيه بر بيانات مقام معظم رهبرى«مدظله العالى».
اسحاقى، سيد حسين، قم، بوستان كتاب قم، چاپ اول، ۱۳۸۰، ۲۴۰ص.
مقام معظم رهبرى در تحليلى جامعهشناختى از حادثه عاشورا، به نقش دو گروه خواص و عوام در اين رويداد جانگداز اشاره كردهاند. خواص، گروه پيش رو،انديشهگرا و تحليلگراست و عوام، گروه پيرو، احساسگرا و تقليد گر كه از رويدادها اثرمىپذيرد. در اين ميان، مىبينيم كه دنيا گرايى، پيروى از شهوتها و دورى از ياد خدا سبب مىشود خواص هوادار حق به گروه باطل بپيوندند و با توجيه دينى كرداد خويش، عوام زودباور را به جنگ با فرزند پيامبر اسلام بكشانند. بررسى نقش و رفتار خواص و عوام در حادثه كربلا، روشنگر، بسيارى از حوادث واقعه و جام عبرتى براى همگان خواهد بود.
اين اثر در چهار بخش تنظيم شده است. بخش اول و دوم كتاب مربوط به طرح و بررسى عملكرد و وظايف خواص و عوام در صحنه عاشورا است كه طى آن از ريشههاى انحراف وخشكاندن كژروىها سخن به ميان آمده است. در بخش سوم، شامل، توضيح آموزهها وعبرت هاى عاشورا بوده، در بخش پايانى از رسالت آگاهان و خواص و اتخاذ الگوى صحيح در تبليغ، نكاتى مطرح گرديده است.
۱۸. حسين بن على(ع) حماسه تاريخ
حجتى كرمانى، محمد جواد، تهران، سازمان تبليغات اسلامى، مركز چاپ و نشر،چاپ اول، ۱۳۷۷، ۲۶۰ص.
مطالب كتاب حاضر در سه بخش تنظيم يافته است: در بخش اول،از تكوين شخصيت، ارگانيزم روحى، افكار، ايدهها، زندگى خصوصى و موقعيت اجتماعى امام حسين(ع) سخن به ميان آمده است. در بخش دوم،عوامل اساسى انحرافات جامعه اسلامى طى چند دوره از مرگ پيامبر(ص) تا زمامدارى على(ع) و از شهادت على(ع) تا مرگ معاويه بررسى شده است. بخش سوم، به تبيين استراتژى انقلاب امام حسين(ع) و تأثيرات و پيامدهاى آن اختصاص دارد.
۱۹. حسين عليه السلام، شهيد آگاه و رهبر نجات بخش اسلام
صافى گلپايگانى، لطف الله، تهران، بى نا، (مركز پخش: كتابخانه صدر)، ۱۳۹۱ق،۴۹۸ص.
كتاب حاضر كه به «شهيد آگاه» نام گذارى شده است، نقدى است بر كتاب «شهيد جاويد» تأليف نعمت الله صالحى نجف آبادى. به نظر نويسنده هدف از قيام امام حسين(ع) شهادت بود و نه تأسيس حكومت اسلامى از اين رو كتاب شهيد جاويد، كه هدف امام را تأسيس حكومت اسلامى دانسته و نه شهادت، باطل است.
نويسنده در آغاز كتاب نوشته است: آنچه از اخبار صحيح متواتر استفاده مىشود اين است كه امام(ع) متعبّد به قيام و شهادت بوده و شهادت آن حضرت محبوب و مطلوب خداوند بوده است و تعبّد به شهادت امرى بىسابقه نيست. به عبارت ديگر امام مأمور بودعليه يزيد قيام كند و ابطال حكومت او را اعلام نمايد و امتناع خود را از اين بيعت شوم، علنى و آشكار سازد.
همچنين نويسنده در بحث مستقلّى با عنوان «امام عليه السلام آگاه بود» با سى و سه دليل اثبات نموده است كه امام از شهادت خود در كربلا آگاه بود و هدفش تأسيس حكومت اسلامى نبود و مىدانست كه پيروزى نظامى به دست نمىآيد. كتاب «شهيد آگاه» مانند كتاب شهيد جاويد، در پنج بخش تنظيم شده و در هر بخش به ردّ يك بخش از آن كتاب پرداخته شده است. مهمترين انتقاد نويسنده به كتاب شهيد جاويد اين است كه تحليل آن با علم امام منافات دارد و از اين رو عنوان كتاب خود را شهيد آگاه گذاشته است.
۲۰. حجة السعادة فى حجة الشهادة
اعتماد السلطنة، محمد حسن بن على؛ به كوشش مصطفى فريدپور، تهران،وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى، چاپ اول، ۱۳۷۹، ۱۸۶ص.
اين كتاب در پاسخ به اين پرسش كه هنگام شهادت امام حسين(ع)- به سال ۶۱ هجرى قمرى - در دنيا و ممالك جهان چه مىگذشت، نوشته شده است. نويسنده كتاب، كه با زبانهاى گوناگون آشنا بوده و در باره تاريخ جهان منابع و مآخذ بسيارى را در اختيار داشته است، سعى كرده تا اثرى ابتكارى و پربار در مورد عاشورا تهيه كند. وى پس از مقدمه، واقعه عاشورا رابه اختصار و با دقتى درخور، گزارش مىكند.سپس در سه فصل از حوادث وقايع هم زمان با عاشورا سخن مىگويد. فصل نخست كتاب به بيان حوادث ممالك آسيا و كشورهاى مسلمان نشين اختصاص دارد كه شامل جزيرة العرب،عراقين، ايران، گرجستان، ارمنستان، تركستان شرقى وغربى، خوارزم، افغانستان،هندوستان، سند و ژاپن است. در فصل دوم به رخدادهاى آفريقا مىپردازد كه شامل مصر نيزمىگردد. در فصل سوم به وقايع مربوط به ممالك اروپايى پرداخته و از انگليس، فرانسه،آلمان، روس، جزاير اسكانديناوى، مجارستان و خرواتستان (كرواسى)، بلغارستان، رومانيا،پرتغال، رم، اسپانيا، و ايتاليا ياد كرده است.
۲۱. حماسه حسينى، جلد ۳ - ۱
مطهرى، مرتضى، تهران، صدرا، چاپ سى و دوم، ۱۳۷۸، ۳۶۵ + ۲۹۴ + ۴۲۰ص.
اين اثر از مجموعه سخنرانىها و يادداشتهاى آيت الله شهيدمرتضى مطهرى پيرامون نهضت حسينى(ع) است كه در سه جلدتدوين يافته است. محتواى آن كلامى - تاريخى است و با شيوه تحليلى ارائه شده است. اين كتاب در موضوع خود بىنظير و راهگشاست. شاخصه مهمى كه در هر سه جلد ديده مىشود مبارزه با تحريفات و ستيز با غلط اندازىهايى است كه در باره حماسه عاشورا بافته شده است. اين اثر ارزشمند از همان روزهاى نخست انتشارش مورداستقبال عالمان آگاه و جوانان بيدار واقع شده و دهها بار تجديد چاپ و به برخى از زبانهاىزنده دنيا ترجمه و انتشار يافته است.
جلد اول اين مجموعه متشكل از سه بخش است. در بخش اول چهار سخنرانى در باره«تحريفات در واقعه تاريخى كربلا» ايراد شده است. بخش دوم، متشكل از سه سخنرانى تحت عنوان «حماسه حسينى» است. از آنجا كه اين عنوان، در برگيرنده مطالب ساير بخشهانيز مىشود. اين مجموعه به همين اسم ناميده شد. بخش سوم نيز شامل هفت سخنرانى درباره «عنصر تبليغ در نهضت حسينى» است.
جلد دوم متشكل بر چهار بخش است: در بخش اول هفت سخنرانى استاد شهيد مرتضى مطهرى به عنوان «عنصر امر به معروف و نهى از منكر در نهضت حسينى» گردآمده است.عناوين برخى از موضوعاتى كه در اين سخنرانىها مطرح شده بدين قرار است: عوامل مؤثردر نهضت حسينى، شرايط، مراحل و اقسام امر به معروف و نهى از منكر و تأثير امر به معروف امام حسين(ع) پس از حادثه كربلا، بخشهاى ديگر كتاب عبارتاند از: شعارهاى عاشورا، تحليل واقعه عاشورا و ماهيت قيام حسينى.
جلد سوم از مجموعه «حماسه حسينى» شامل نوشتهها و يادداشتهايى از استاد شهيدآيةالله مرتضى مطهرى است كه در ده بخش تنظيم شده است. در بخشهاى مختلف كتاب،خوانندگان مىتوانند با مباحثى همچون: ريشههاى تاريخى حادثه كربلا، ماهيت قيام حسينى، عنصر امر به معروف در نهضت حسينى و تحريفات واقعه عاشورا آشنا شوند. دربخشهاى ديگرى از آن نقدهاى گوناگونى بر كتابهاى «حسين وارث آدم»، «شهيد جاويد» ومقايسه بين امام حسين(ع) و عيسى مسيح(ع) صورت گرفته است.
۲۲. حماسه و عرفان
جوادى آملى، عبدالله، قم، اسراء، چاپ دوم، ۱۳۷۸، ۴۲۲ص.
محور موضوعات اثر حاضر، تبيين جايگاه عرفان و حماسه وجهاد در راه خدا و نيز هماهنگى و ارتباط اساسى اين دو نسبت به يكديگر است. به نظر مؤلف محترم، جهاد حقيقى بدون عرفان ناب نخواهد بود وعرفان خالص هم بدون ايثار مال و جاه و نثار جان حاصل نخواهد شد. عناوين ذيل، مباحث اصلى كتاب را تشكيل مىدهند: هماهنگى آيين اسلام با فطرت و نكاتى پيرامون آيه ميثاق، (آيه ۱۷۲ سوره اعراف)، معنا و فضيلت حماسه و عرفان، ويژگيهاى عارفان،على(ع) امير عارفان و سرآمد حماسه سازان، حسين(ع) سيد مظلومان و پيشاهنگ شهيدان،مراتب عرفان در كلمات امام حسين(ع) خصايص كربلا، مظاهر عرفان در حادثه عاشورا،جلوههاى حماسى عاشورا، حماسه امام حسين(ع) حماسههاى اصحاب و ريشههاى تاريخى نهضت كربلا، رمز جاودانگى حماسه حسينى، فلسفه زيارت و عزادارى، شهادت آگاهانه. حماسه امام سجاد(ع) سيد ساجدان و زينت عابدان.
۲۳. خورشيد شهادت
نقش خواص در تحولات جامعه اسلامى، مجموعه مقالات چهارمين سميناربررسى ابعاد زندگى امام حسين(ع).
ويراستار: محمد دانشگر، تهران، دانشگاه امام حسين(ع)، مؤسسه چاپوانتشارات، چاپ اول، ۱۳۷۸، ۵۸۰ص.
اين كتاب مشتمل است بر مجموعه مقالات چهارمين سمينار بررسى ابعاد زندگى امام حسين(ع) كه از سوى پژوهشكده علوم انسانى دانشگاه امام حسين(ع) در سال ۱۳۷۶ برگزارگرديد. از ميان ۷۰ مقاله ارسالى به سمينار، ۲۹ مقاله انتخاب و در قالب كتاب به چاپ رسيده است. در ابتداى كتاب مقدمهاى از «هاشم ندايى» و متن سخنرانى علامه محمدتقى جعفرى باعنوان «قيام عاشورا در نگاه خواص» به چاپ رسيده است. عناوين برخى مقالات كتاب به اين قرار است: تعريف و نقش اجتماعى خواص از ديدگاه جامعهشناسى (مسعود اخوان كاظمى)، بررسى مصاديق عملكرد منفى خواص و تأثير آن بر ركود و انحراف مسلمين(احمد حسين انزابى)، مطالعه تطبيقى مكتب نخبهگرايى و بحث خواص (حجت الله ايزدى)، تعريف خواص، ويژگيها و طيف بندى آنها (ابوالقاسم بخشيان)، عوامل انحراف خواص و راههاى پيشگيرى آن از ديدگاه مقام رهبرى (محمد على برزنونى)، تعريف و نقش خواص از ديدگاه جامعهشناسى (بهرام بيات).
۲۴. درسها و عبرتهاى عاشورا
ايمانى يامچى، حسين، قم، عصر ظهور، چاپ اول، ۱۳۷۷، ۲۸۸ص.
احياى فريضه امر به معروف، احياى فرهنگ نماز، نفى نژادپرستى، تبيين مفهوم و جايگاه امامت در اسلام، وفادارى، عشق به شهادت، صبر و استقامت، مبارزه با تروريسم، ادب اسلامى و آزادى از جمله نكاتى است كه در ارتباط با نهضت عاشورا بدان اشاره شده است. افزون بر آن،مؤلف سعى كرده است مقايسهاى ميان دنياى امروز و زمان قيام امام حسين(ع) صورت دهد.
۲۵. درسى كه حسين(ع) به انسانها آموخت
(يك بررسى تحقيقى و جامع در باره اصيلترين انقلابهاى خونين جهان).هاشمى نژاد، سيدعبدالكريم [شهيد]، تهران، فراهانى، چاپ پنجم، ۱۳۴۷،۴۶۴ص.
اين اثر، در باره نهضت مقدس حسين(ع) است كه علل وزمينههاى پيدايش نهضت كربلا را مورد تحليل قرار مىدهد. نويسنده به روش توصيفى وتاريخى و با استفاده از كتب معتبر تاريخى به بررسى موجبات اصلى نهضت حسينى مىپردازد. مباحث كتاب در سه بخش تنظيم شده: در بخش اول، عواملى كه ضرورت نهضت حسين(ع) را ايجاب مىنمود - از هنگام انعقاد نطفه آن - قدم به قدم مورد تعقيب قرار گرفته وبه خوبى نشان داده شد كه چگونه در آن عصر سرنوشت اسلام و قرآن، عدالت و آزادى،انسانيت و فضيلت، به آن قيام آسمانى بطور مستقيم بستگى داشت.
در بخش دوم، روش و سياست خاصى كه فرزند پيغمبر(ع) در آن شرايط خفقان آور ودردناك در پيش گرفت تا توانست با رهبرى صحيح و همهجانبه خود جنبش خونين و انسانى خويش را به ثمر برساند و آن را از دستبرد تحريف حكومت هاى فاسد و ديكتاتور محافظت نمايد به طور كامل مورد توجه قرار داده شده است.
در سومين بخش، نقش حياتى و بزرگ كاروان اسيران در به ثمر رساندن نهضت وكوششهايى كه آن دودمان فضيلت به صورتهاى گوناگون براى رسيدن به اين آرمان مقدس انجام دادهاند دقيقاً بررسى گرديد. و در ادامه طرحهاى مفيدى به منظور بهره بردارى صحيح از نهضت در شرائط حاضر ارائه داده است، نهضت حسين(ع) از نظر رهبران مذهبى، علمى وسياسى جهان مبحث پايانى كتاب را تشكيل مىدهد كه اسامى اين انديشمندان عبارتاند از:مسيو ماربين آلمانى، مهاتما گاندى، محمد على جناح، لياقت عليخان، پورشوتامداستوندون، گيبون مورخ مشهور، چارلز ديكنس، توماس كارلايل، پروفسور ادوارد براون،فردريك جمس، ل.م. بويدوژوزف فرانسوى.
۲۶. ديدگاهها(مجموعه مصاحبهها)
به مناسبت اولين كنگره بينالمللى امام خمينى(س) و فرهنگ عاشورا «دفتراول و دوم».
تهران، مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خمينى(س)، چاپ اول، ۱۳۷۴ - ۱۳۷۵،۲۷۸ + ۲۹۶ص.
حادثه عاشورا، يكى از ژرف ترين و نيرومندترين عناصر در فرهنگ دينى ماست كه بهگونهاى گسست ناپذير با عاطفه و احساس فرد فرد ما پيوند خورده است و چون خون در رگحيات فرهنگى ما جارى است. با وجود اين پيوند عاطفى عميق و ناگسستى با عاشورا، كمتر به اين رويداد از منظر عقلانى روشمند نگريسته شده است و شناختهاى ما از اين حماسه خونين، گاه از حد شعارها و مطالب رايج و متعارف فراتر نرفته است. در اين اثر با طرح پرسشهايى، كوشش شده است كه از ديدگاهى تحليلى به نهضت عاشورا نگريسته شده وابعاد گوناگون آن مورد بررسى قرار گيرد «زمينهها و بستر وقوع نهضت عاشورا»، «فلسفه واهداف نهضت عاشورا»، «مراحل و سير وقوع حوادث نهضت عاشورا» و «درسها ودستاوردهاى عاشورا» ابعاد و زمينههاى اصلى مورد توجه اين رويكرد تحليلى به نهضت عاشورا مىباشد. اسامى شركت كنندگان در مصاحبه عبارتاند از: حسين رزمجو، زهرارهنورد، غلامحسين زرگرنژاد، جعفر سبحانى، سيد جعفر شهيدى، نعمت الله صالحى نجفآبادى، سيد مرتضى عسكرى، محمدهادى معرفت، سيدعطاءالله مهاجرانى، محمدواعظ زاده خراسانى، هاشمزاده هريسى، على نظرى منفرد، بيات، رضا استادى،غلامرضا اعوانى،ابراهيم امينى،محي الدين حائرى، قائدان، قادرى، محمودى، معاديخواه، ناصر مكارم شيرازى،ابراهيمى دينانى، عبدالكريم سروش، ابوالقاسم گرجى، محمد تقى جعفرى، توسلى، سعيدحجاريان، علوى تبار.
۲۷. رد پاى عقل در كربلا(مجموعه مقالات)
منصور نژاد، محمد، به اهتمام حجت الله محمد شاهى، تهران، راستى نو، چاپاول، ۱۳۷۷، ۸۸ص.
اين مجموعه در برگيرنده چهار مقاله است: در مقاله اول با عنوان«عقل مانع تحريف و عامل تعميم نهضت حسينى» نگارنده به برخى تحريفات در باره قيام كربلا اشاره كرد سپس هر يك را ارزيابى مىكند. در مقاله «عوامل بنيادين احياء» نقش سه عامل «انديشه»، «نخبگان» و «جامعه» درنهضت كربلا بررسى شده است. در مقاله «نخبه گرايى و حادثه كربلا» عمل و عكس العمل نيروهاى حاضر در صحنه كربلا بر اساس موضعگيرىهاى نخبگان و خواص آنها تحليل مىشود. و در مقاله آخر«شناخت خواص و عوام در باره حق از باطل با ملاكهاى برون دينى» ارزيابى مىشود.
۲۸. رسالت خواص و عبرتهاى عاشورا
نگاهى به بيانات مقام معظّم رهبرى(مدظلّه) به ضميمه متن سه سخنرانى معظّمله.
خاتمى، سيد احمد، قم، دفتر تبليغات اسلامى، چاپ پنجم، ۱۳۷۷، ۳۴۴ص.
نوشتار حاضر به انگيزه تبيين، توضيح و تحليل بديع و ارزشمند مقام معظم رهبرى در باره حادثه عاشورا تدوين شده است. ايشان در رهنمودهايى كه درتاريخ ۱۳۷۵/۳/۲۰ در جمع فرماندهان لشكر ۲۷ حضرت رسول(ص) بيان كردند، كوتاهى خواصّ و دير به ميدان آمدن آنها را از عوامل اصلى حادثه عاشورا برشمردند، و اين درحقيقت هشدارى است براى همه عاشوراييان و خواصّ جامعه.
نويسنده در اين كتاب همين سخنان مقام معظم رهبرى را دستمايه خويش قرار داده و بااستفاده از قرآن و نهجالبلاغه و نقلهاى تاريخى به شرح و تفصيل آن پرداخته است.
كتاب از هشت فصل تشكيل شده است كه برخى عناوين آن چنين است: عبرتآموزى در قرآن و روايات، ارتجاع، خطر بزرگ، عوامل زمينه ساز حادثه عاشورا «كنار گذاشتن وصاياى نبى اكرم(ص)، رنگ باختن معنويت، افول غيرت دينى، كوتاهى خواصّ از اداىوظيفه، عوامل چرخش از موضع حق».
در پايان كتاب متن سه سخنرانى مقام معظم رهبرى در ديدار با نيروهاى مقاومت بسيج،در جمع فرماندهان لشكر ۲۷ و نماز جمعه تهران آمده است.
۲۹. زندگانى امام حسين(ع)
رسولى محلاتى، سيد هاشم، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامى، چاپ سوم،۵۹۲.۱۳۷۸ص.
اين كتاب پژوهشى است مستند با شيوهاى گزارشى و تحليلى كهبه تفصيل در تاريخ زندگانى امام حسين(ع) از تولد تا شهادت نگاشته شده است. اين اثر مشتمل بر ۱۷ فصل با عناوين فرعى گسترده است. در بخش آغازين كتاب خلاصهاى از شرح حال مؤلف و آثار علمى او ارائه شده است. اهم عناوين كتاب عبارتانداز: تاريخ ولادت و نامگذارى و خبردادن از شهادت امام حسين(ع) توسط پيامبر(ص)، پيامبراسلام(ص) و امام حسين(ع)، امام حسين(ع) در دوران خلفاى نخستين و حكومت على(ع)و امامت امام حسن(ع)، امام حسين(ع) پس از شهادت برادر و سالهاى پايانى خلافت معاويه،ولايتعهدى يزيد، بحث و تحقيق در علل نهضت امام حسين(ع)، نقد نظريه تشكيل حكومت اسلامى به عنوان هدف قيام امام حسين(ع) با ارائه مستندات دينى و تاريخى، نقل آراء عبده و محمد عبدالباقى و علائلى در مورد قيام حسينى، دوران حكومت ننگين يزيد تاقيام امام حسين(ع)، گزارش تفصيلى نهضت امام حسين(ع) - به شيوه مقتل نگارى امام حسين(ع) در مدينه و حركت به سوى مكه و گسيل مسلم بن عقيل(ع) به كوفه و حركت امام(ع) از مكه به سوى عراق و حادثهخونبار كربلا و شهادت امام حسين(ع) و ياران واهلبيت و فرزندان آن حضرت وشرح احوال فرزندان و همسران آن حضرت، فضايل ومكارم اخلاق و كرامات و مواعظ آنحضرت.
۳۰. زندگانى سفير حسين(ع) مسلم بن عقيل(ع)
عابدين، محمد على؛ ترجمه: سيد حسن اسلامى، قم، دفتر انتشارات اسلامى،چاپ اول، ۱۳۷۲، ۲۹۸ص.
عملكرد مردم كوفه در جريان قيام امام حسين(ع) براى هرخواننده يا شنوندهاى جاى تعجب و سؤال دارد. چگونه مردمى كه بيعت و جان نثارى خود را با مسلم بن عقيل بيان داشتند به زودى آماده جنگ با او شدند؟فرستادن نماينده از سوى حضرت امام حسين به كوفه يكى از جلوههاى فرزانگى رهبر قيام عاشورا را نشان مىدهد و معلوم مىشود كه اين قيام يك حركت بىمقدمه و خود به خودى نبوده است و بسيارى از مؤلفان از اين مرحله قيام به آسانى گذشتهاند.
اين كتاب به بررسى دقيق و تحليل عميق و گسترده مسائل كوفه و تغيير رأى مردم آن وواقعيت قضاياى مربوط به حضرت مسلم مىپردازد. مؤلف پس از بيان ساختار اجتماعى كوفه و ماهيت سياسى آن شهر، عكسالعمل امام حسين(ع) را بيان كرده و بسيج عمومى مردم، موضعگيرىهاى حكومت اموى و رويارويى نظامى و تصفيههاى خونين آن شهر را بيان كرده است. در تاريخ حضرت مسلم و مسائل شهر كوفه كه بخشى از قيام امام حسين(ع)است كتابى اين چنين جامع و عميق و تحليلى كمتر يافت مىشود.