محمدرضا ژاله محرابی بازیگر تلویزیون در گفتگو با خبرنگار تلویزیونی هنرنیوز در خصوص بازی در سریال «معمای شاه» در اظهارداشت: من در مجموعه تلویزیونی «معمای شاه» به کارگردانی «محمدرضا ورزی» در نقش «شهید عبدالحسین واحدی» بازی دارم که به شخصه برای من تجربهای گران بهاء و ارزشمند است.
وی افزود: شهید عبدالحسین واحدی مرد شماره دو جمعیت فدائیان اسلام بوده است. این شهید در زمانی که شهید نواب صفوی دستگیر به زندان میرود، رهبری گروه فدائیان اسلام را «شهید عبدالحسین واحدی» برعهده میگیرد. قبل از اینکه سکانسهای من برای بازی در این مجموعه تلویزیونی آغاز شود، من تحقیقات خودم را در خصوص زندگی این شهید آغاز کردم، تا بدانم «عبدالحسین واحدی» چه کسی بوده و چه تاثیری در سرنوشت جمعیت فدائیان اسلام داشته است؟ هویت و ماهیت وی چه بوده است؟ چه تاثیری در شکل گیری انقلاب اسلامی داشته است؟
بازی در سریال محمدرضا ورزی برایم یک نوع کلاس درس و تجربه نویی بوده است
ژاله محرابی اضافه کرد: در تحقیقاتی که داشتم متوجه این نکته مهم شدم که «شهید عبدالحسین واحدی» شخصیتی شجاع و نترس داشتند، تاجایی که حتی با «تیمور بختیار» هم بیپرده و شجاعانه و رودر ور صحبت میکرده است. همچنین در خصوص مرگ این شهید فهمیدم که دو نوع روایت در خصوص شهادت وی وجود دارد که اولی از دید رژیم شاهنشاهی بوده و علت را کشته شدن وی در حین فرار در جاده کرج و اصابت گلوله گارد شاهنشاهی عنوان کردهاند. در مورد دوم هم که به واقعیت نزدیک است، اینکه وی پس از مشاجره بیپرده با تیمور بختیار در کاخ شاهنشاهی توسط اسلحه تیمور بختیار کشته میشود، که در سریال مورد دوم برای مخاطبان به تصویر کشیده میشود.
وی در مورد همکاری با محمدرضا ورزی تصریح کرد: به شخصه کار با محمدرضا ورزی برای من تاکنون یک نوع کلاس درس و تجربه نویی بوده است. از آنجایی که هر کارگردانی سبک و شیوه کار به خصوصی دارد، آقای ورزی هم سبک به خصوص خود را دارند. ورزی یک نوع خط فکری دارد که مختص به خوداش است. وی رویکرد تخصصی به مسائل مذهبی و تاریخی دارند. همچنین در کنار حسام نواب صفوی، حمید منوچهری و سایر دوستان برای بازی در این نقش شریف بسیار آموختم.
شبکههای ماهوارهای میدانند که مخاطبان ایرانی چه نوع سریالهایی را دوست دارند
ژاله محرابی ادامه داد: شاید «شهید عبدالحسین واحدی» در تاریخ کمتر شناخته شده باشد. اما وی یکی از تاثیرگذارترین شخصیتهای در روند پیروزی انقلاب اسلامی و جمعیت فدائیان اسلام بوده است. ازطرفی با توجه به اینکه نقش من در این سریال یک روحانی مبارز است، بنابراین من در جامعه باید به دنبال تحقیق و دیدن برای بازی در نقش یک روحانی نیز میبودم. به همین دلیل تلاش زیادی کردم که نوع راه رفتن، شیوه صحبت کردن و... یاد بگیرم. یا اینکه در این شهید در معیت آیت الله کاشانی چگونه مینشست و به سخنان ایشان گوش فرا میداد و هزاران نکته ظریف که این نقش لازم داشت و من باید برای پیدا کردن آنها تلاش میکردم. همچنین باید یک سری رفتارهایی را که مختص روحانیون بود یاد میگرفتم. دیگران هم میتوانستند به من این چیزها را بگویند، اما دوست داشتم خودم به شخصه با مطالعه و تحقیقات به بازی در این نقش برسم.
وی در مورد تجربه بازیگری خود هم خاطرنشان کرد: من تاکنون ۳ سریال تلویزیونی و ۲ تله فیلم برای تلویزیون کار کردم. اولین تجربه من بازی در مجموعه تلویزیونی «مزرعه پدری» به سفارش معاونت استانها و به کارگردانی «عبدالرضا صادق کیانی» و «نشان فرشته» به کارگردانی «اسماعیل فلاحپور» بوده، که در جشنواره روسیه در بخش فیلمهای معنا گرا موفق به کسب جایزه شد. بعد از این دو اثر سریال «هشت بهشت» به کارگردانی «سعید عالمزاده» را کار کردم که قرار است به زودی روی آنتن یکی از شبکههای سیما قرار گیرد.
سوژههای سریالهای ماهوارهای در رنگ و لعاب شیک برای مخاطب عام عرضه میشود
این بازیگر جوان تلویزیون در ادامه در مورد ضعف سریالهای تلویزیون ابرازداشت: از دید من شبکههای ماهوارهای که سریالهایی سطح پایین و مبتذل را برای مخاطبان ایرانی روی آنتن میفرستند میدانند که مخاطبان ایرانی چه نوع سریالهایی را دوست دارند. من به عنوان یک بازیگر و شهروندی که در ایران زندگی میکنم، برای کنجکاوی و تعریفی که برخیها از این سریالها دارند، چند قسمتی از آنها را دیدم. متاسفانه اکثر این سریالها به شدت مبتذل و سطحی هستند. به نوعی میتوان گفت برای آثار برای خانوادههای ایرانی خطرات جدی دارند.
وی عنوان داشت: عمده این سریالها فقط برای ایران این سریالها را نساختهاند و دوست داشته مخاطبین سایر کشورها را نیز جذب کنند. درعین حال آنها به خوبی میدانستهاند که دغدغه مخاطبین ایرانی و نسل جوان و خانوادهها چه چیزی بوده است. به همین خاطر عمده مضامین و موضوعات این آثار برای نسل جوان و خانوادهها است. نبوده خطوط قرمز در این سریالها یکی از مهمترین مشکلات این آثار است. از طرفی نمیتوان گفت که سازندگان این آثار خطوط قرمزی نداشتهاند، بلکه داشتهاند. منتها به قدری به موضوعات و سوژههای خود رنگ و لعاب شکیلی برای جذب مخاطب عام دادهاند که مخاطب عام کشورمان دوست دارد این نوع مجموعههای تلویزیونی را تماشا کند.
گفتگو: علی یعقوبی
ادامه دارد...