گفتگوی هنرنیوز با علی اصغر راسخ راد:
دست بازبینها هنگام بازبینی آثار جشنواره تئاتر فجر موبایل دیده نمیشد!
علی اصغر راسخ راد کارگردان تئاتر در گفتگو با هنرنیوز در مورد نحوه بازبینی آثار جشنواره تئاتر فجر گفت: بازبینها در این دوره با گروهها بسیار محترنم برخورد کردند و در دست آنها موبایل دیده نمیشد.
تاريخ : شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۲۷
علی اصغر راسخ راد کارگردان تئاتر در گفتگو با هنرنیوز از روند شکل گیری نمایش «آخرین حکایت فرهاد» که از نمایشهای پذیرفته شده برای حضور در جشنواره تئاتر فجر است گفت: نمایشنامه «آخرین حکایت فرهاد» تراژدی انسانهای امروز و دیروز است که در طبقه اجتماع در پایتخت زندگی میکنند و در مسیر زندگی تحت تاثیر شرایط فرهنگی اجتماعی مرتکب اشتباهات سادهای میشوند که روند زندگی آنها را دچار پیچیدگی میکند.
وی در خصوص انتخاب این نمایشنامه برای اجرا در جشنواره تئاتر فجر اظهار داشت: نمایشنامه «آخرین حکایت فرهاد» سال گذشته در بخش نمایشنامه نویسی جشنواره تئاتر فجر به عنوان نمایشنامه برگزیده انتخاب و به چاپ رسید که بعد از خواندن آن علی رغم اینکه تصمیم داشتم هیچگاه نمایشی با تم تلخ و غمناک به روی صحنه نبرم آن چنان بر من تاثیر گذاشت که برای اجرای آن وسوسه شدم و آن را برای حضور در جشنواره تئاتر فجر به دبیرخانه فرستادم.
راسخ راد ویژگیهای نمایشنامه «آخرین حکایت فرهاد» را اینچنین برشمرد: این نماشنامه به مسائلی همچون دروغ در لایههای زندگی میپردازد و به اعتقاد من بیشتر از آنکه نمایشنامهای تصویری باشد خواندنی است چرا که دارای صحنه و دیالوگهایی طولانی است که بسیار تاثیر گذار هستند و ما برای اجرا مجبور شدیم تا قسمتهایی از آن را کوتاه کنیم تا برای اجرا زمان طولانی را از مخاطب نگیرد، از سویی دیگر نمایش کاملا رئالیستی است و با توجه به اینکه من نیز به عنوان کارگردان این اثر، خود علاقه بسیاری به تولید نمایشهای رئالیستی دارم این نمایش را برای اجرا انتخاب کردم زیرا این نمایش در ظاهر سادهاش لایهای پیچیده دارد که میتواند به تماشاگر در واکاوی شخصیتها کمک کند.
کارگردان نمایشهای «اتاق شماره ۱۳» و «صبح طلوع میکند» در مورد تغییرات ایجاد شده در متن برای اجرا در فجر گفت: در میان نمایشهایی که تا به حال به روی صحنه بردهام، این نمایش تنها اثری است که به شدت به متن آن وفادار بودهام و در راستای متن پیش رفتهام چرا که همیشه نمایشنامههایی را که کار کردهام را به هم ریختهام و براساس یافتههایم در متن، نمایش را تولید کرد اما در این کار براساس آنچه که در متن بود کار را انجام دادم البته به علت اینکه لازم بود تا نمایش کوتاه شود نمایشنامه توسط صادق هاتفی دراماتورژی شد.
وی در ادامه افزود: در نمایش سعی کردم بازیها و کارگردان به گونهای باشد که برای مخاطب باور پذیر باشد و به علت اینکه کار رئال است به همین منظور سعی کردیم تا قسمتی از یک زندگی را به تصویر بکشیم تا مخاطب آن را قبول کند و بازیگران را افرادی از جنس خود بداند.
این کارگردان ضمن بیان سختیهای تمرین در مورد نحوه تمرینات گفت: تمرینات بسیار سخت بود و ما سه روز در هفته در اداره تئاتر تمرین داشتیم اما ساعتی که برای تمرین به ما سالن داده میشد واقعا دیر وقت بود و عوامل بسیار خسته بودند البته پلاتوهای اداره تئاتر نیز بسیار کوچک بودند و با وجود اینکه بزرگترین پلاتو در اختیار ما بود باز هم ما نیمی از دکور را نداشتیم و اجرای ما دکور کامل در جشنواره اتفاق میافتد البته من به علت کمبود بودجه بسیاری از ایدههایم را نتوانستم در این کار عملی کنم.
علی راسخ راد ضمن عنوان اینکه نمایش در بخش ایران است خاطرنشان کرد: برایم مهم نیست که نمایش در کدام بخش اجرا میرود، اجرای عموم از هر چیز دیگری برایم مهمتر است و به علت اینکه جشنواره گلوگاهی برای ورود به اجرای عموم است به فجر کار فرستادم اما متاسفانه جشنواره ما بعد از سی و یک سال هنوز به جایگاه اصلی خود نرسیده و جایش را پیدا نکرده است.
وی در مورد نحوه بازبینیها تاکیدداشت: در این دوره بازبینها با شکیبایی فراوان کارها را بازبینی میکردند و با گروهها بسیار برخورد خوبی داشتند و در دست هیچ یک از آنها در هنگام بازبینی موبایل دیده نمیشد.
این کارگردان تئاتر در پایان گفت: در نمایش «آخرین حکایت فرهاد»، صادق هاتفی، شعله پاکروان، شقایق فتحی، رضا رمضانی، احمد مطوری، شهره اشتری، کتایون کارایی ایفای نقش میکنند که البته قرار بو تا نرگس محمدی در کنار ما در این نمایش نقش داشته باشند که درگیر کار تصویری شدند و ممکن است به جمع ما بپیوندند.