معرفی معدن جدید راه نجات قلعه سموران
معرفی معدن جدید راه نجات قلعه سموران
هرچند دوستداران میراث فرهنگی عنبرآباد کرمان معتقدند جایی که کودکان به دلیل تخریب بخش کوچک قلعه تاریخی «سموران» توسط بهره‌بردار معدن، روی زمین آن فوتبال بازی می‌کنند عرصه است اما معاون میراث فرهنگی کل کشور می‌گوید: زمانی که قلعه را ثبت کردیم هنوز به حریم قلعه هم وارد نشده بودند، در حال حاضر نیز مطمئن هستیم که به عرصه‌ی این بنای تاریخی وارد نشده‌اند، اما در صورتی که این اتفاق رخ دهد، میراث فرهنگی شکایت قضائی می‌کند
 
تاريخ : سه شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۵۷
به گزارش هنرنیوز؛ بیش از سه سال پیش «قلعه سموران» در منطقه عنبرآباد جیرفت با نام یک بهره‌بردار اصفهانی سند خورد و از آن زمان به بعد کار بهره‌برداری از سنگ‌های این کوه را آغاز کرد، این در حالی بود که به گفته مسوولان میراث فرهنگی سازمان صنایع و معادن کرمان بدون استعلام از میراث فرهنگی مجوز بهره‌برداری از سنگ‌های کوه «قلعه سموران» را صادر کرده است. حالا قلعه‌ای باقی مانده از دوران سلجوقی به نام صاحبِ مجوز معدن سنگ سند خورده است.

زمانی میراث فرهنگی عزم جزم می کند که این قلعه سلجوقی را به صورت اضطراری ثبت کند که بهره بردار نیم راه رفته بود. حالا اهالی منطقه خبرمی دهند که با تخریب بخش قلعه کوچک بچه ها روی زمین صاف شده بخشی از قلعه سلجوقی«سموران»، فوتبال بازی می کنند.

جائی که لودرها و پتک‌ها با حذف کامل بخش‌هایی از قلعه با کشیدن جاده تا مسیر اصلی؛ جایشان را برای بهره‌برداری بهتر از سنگ‌ها باز کرده‌اند،‌ اقدامی که به گفته‌ی تعدادی از دوستداران میراث فرهنگی شهرستان عنبرآباد کرمان به معنای وارد شدن به عرصه‌ی «قلعه سموران» است.

این در حالی است که محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری معتقد است: خوشبختانه بهره‌بردار کوه «قلعه سموران» هنوز به عرصه‌ی این بنای تاریخی وارد نشده است.

او در گفت و گو با خبرنگار هنرنیوز تاکید می‌کند: کار بهره‌برداری از این قلعه تاریخی قبل از ثبت آن آغاز شده بود. در واقع ثبت این بنا در میانه‌های بهره‌برداری از کوه «قلعه سموران» انجام شد.

طالبیان بر این موضوع تأکید می کند که وزارت صنایع و معادن به دلیل استعلام نکردن از میراث فرهنگی برای صدور مجوز این بهره‌برداری خلاف کرده است، و می افزاید: با گرفتن اطلاعات کامل در این زمینه در نامه‌ای به آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، از او خواستیم تا بار دیگر به همه دستگاه‌ها تاکید شود که در بحث ثبت آثار تاریخی و استعلام برای هر اقدامی، در حریم و عرصه بناهای تاریخی باید حتما قبل از آن استعلام از میراث فرهنگی انجام شود تا چنین مشکلاتی پیش نیاید.

او ادامه می‌دهد: موضوع فقط ثبت نیست. ایران یک کشور تاریخی است و باید استعلام‌هایش براساس برنامه چهارم توسعه انجام شود.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی همچنین از صحبت‌هایش با معاونان وزیر صنایع خبر می‌دهد که از آن‌ها خواسته تا هر کمکی که از دست‌شان برمی‌آید در این زمینه انجام دهند.

طالبیان بیان می‌کند: موضوع این است که چون بهره بردار این معدن با مجوز، سرمایه‌گذاری کرده است، بنابراین باید روی اقدامات بعدی در این زمینه برنامه‌ریزی شود که در صورت امکان با معرفی یک معدن دیگر، این معدن جابجا شود، هر چند کار آسانی نیست، اما شدنی است.

وی با تاکید بر این‌که معاونت میراث فرهنگی در حال حاضر قصد ساختن یک جریان در این زمینه را دارد، می‌گوید: از سوی دیگر اگر قرار است معدن‌کار در همین نقطه کار خود را ادامه دهد، باید مراقب باشد در بخش‌هایی که به پیکره‌ی قلعه سموران آسیب وارد می‌شود،‌ عملیاتی انجام نشود.

او می‌افزاید: از همکاران و دوستان خود در میراث فرهنگی کرمان نیز خواسته‌ام تا به دقت بررسی کنند که اگر آسیب ساختاری یا منظری به این قلعه وارد می‌شود، آن را اعلام کنند،‌ با این وجود به صورت همزمان نیز تلاش می‌کنیم تا در صورت امکان معدن به جای دیگر منتقل شود.

طالبیان درباره‌ی احتمال تخریب بخش‌هایی از قلعه نیز بیان می‌کند: زمانی که قلعه را ثبت کردیم هنوز به حریم قلعه هم وارد نشده بودند، در حال حاضر نیز مطمئن هستیم که به عرصه‌ی این بنای تاریخی وارد نشده‌اند، اما در صورتی که این اتفاق رخ دهد، میراث فرهنگی شکایت قضائی می‌کند.
کد خبر: 89982
Share/Save/Bookmark