حسن دادشکر کارگردان و بازیگر تئاتر کودک در گفتگو با هنرنیوز از اجرای نمایش «افسانه های نو» در نوزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان خبر داد و گفت: کاری را که من همراه با گروهم برای جشنواره تئاتر کودک و نوجوان امسال آماده کرده ایم نمایش « افسانه های نو » است که نویسنده آن داود کیانیان و خودم نیز آن را کارگردانی می کنم.
این کارگردان در خصوص انتخاب این متن برای اجرا ویژه گروه سنی نوجوانان خاطرنشان کرد: واقعیت این است که تصمیم داشتم تا این نمایشنامه را ۱۰ سال پیش در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اجرا ببرم که متاسفانه این اتفاق در آن زمان محقق نشد اما در فکرم همیشه اجرای این نمایشنامه بود چرا که از قبل روی این متن فکر کرده بودم و دائما برای اجرای آن خود را مرور می کردم اما زمانی که قرار شد تا این متن را کار کنم باید آن را برای مخاطب امروز، به روز می کردم و به همین خاطر متن را بازنویسی کردم تا کار به گونه ای شود که نوجوان امروز از آن لذت ببرد.
وی ادامه داد: این کار سال گذشته در کانون پرورش فکری اجرا رفت و کاری بود که برای نوجوانان تولید شده بود البته در نمایش روابط را تلفیق کرده ایم چرا که نمایشنامه ساختاری دارد که اگر بخواهیم شبیه به متن کار کنیم نمایش طولانی می شود و حوادث فرعی حوادث اصلی را تحت شعاع قرار می دهد. در کار از انیمیشن هایی استفاده کرده ایم که این انیمیشن ها بر هر صحنه تاکیدی می گذارد و این انیمیشن ها کار را برای کودکان نیز قابل فهم می کند.
حسن دادشکر در خصوص تفکیک میان کار کودک و نوجوان گفت: کاری که برای نوجوان تولید می شود به هیچ عنوان یک کار کودک نیست و نوجوانی سنی است ما بین کودکی و جوانی منتها این سن بیشتر متمایل به سمت جوانی است و در این سن انسان ها تمایل به بزرگسالی دارند و گاهی افراد در این سن می مانند این مسئله باعث می شود که نویسنده در انتخاب فکر و ایده دقت بیشتری به خرج دهد البته نوجوانان خصلت های کودکی هم دارند به همین خاطر باید در یک کار ویژه نوجوان از چاشنی های کودکانه هم استفاده کرد اما چاشنی هایی که بیشتر بر منطق جوانی باشد، برای نوجوانان پرداختن به روابط علت ومعلولی بسیار اهمیت دارد چرا که سوالات بسیاری در ذهن دارند و صرف روایت و اجرای یک قصه برای کار کافی نیست، البته آثاری که برای این گروه سنی تولید می شود باید در زمان حال روایت شود و برای نوجوان امروز به روز شود چرا که نوجوانان امروز خوراک فکری و نگاه جدیدی دارند.
این کارگردان به مشکلاتی که در حوزه تئاتر وجود دارد اشاره داشت و افزود: متاسفانه ما در سیستم تئاتری مان چند مشکل داریم که از جمله می توان به این اتفاق اشاره داشت که ما در طی سال های گذشته برنامه ریزی درستی برای دراز مدت انجام نداده ایم و همین اتفاق باعث شده تا نتوانیم برای آینده مخاطب تئاتر تربیت کنیم این اتفاق سراسری است و در هیچ نقطه ای تماشاگر تئاتر تربیت نکرده ایم.
وی در خصوص تربیت تماشاگر تئاتر از کودکی ادامه داد: باید تئاتر را از مدارس شروع کرد و اتفاقا برای این کار متقاضیان فراوانی هم وجود دارد و اگر تئاتر برای خود مخاطب تربیت می کرد امروز می توانست روی پای خود بیاستد، اگر توجه کنیم برخی از سالن های ما تنها برای قشر خاصی نمایش اجرا می کنند سالن هایی چون ایرانشهر و یا فرهنگسرای نیاوران این بدین معنا نیست که این اتفاق بدی است اتفاقا تماشاگران این سالن ها خوراک فکری خود را در این سالن ها پیدا کرده اند و با نگاهی که به نمایش دارند به تماشای آن می روند، انتخاب نمایش باید آگاهانه صورت گیرد و زمانی که این قضیه در میان مخاطبان و هنرمندان حل شود می توان ادعا کرد که تئاتر کودک و نوجوان هم می تواند جدا از هم و تفکیک شده کار کنند اما در کنار این مشکلات امکانات در تئاتر به نسبت متقاضیان آن کم است و هر فردی باید برای اجرای یک نمایش ماه ها در نوبت یک سالن باشد تا به آن کار اجرا دهند.
این کارگردان در مورد تئاترهای کودکی که تنها لذت آنی به مخاطب می دهند و بار فرهنگی برای مخاطب ندارد اظهار داشت: عده ای هستند که سالن هایی در اختیارشان است و با توجه به ذوق و سلیقه تماشاگر کارهای سطحی را به مخاطب عرضه می کنند و تماشاگر هم نسبت به این نمایش ها متعهد نیست متاسفانه این اجراها باعث شده تا تئاترهای کودک نمایش های موزیکالی باشند تا یک تئاتر، این نمایش های موزیکال شبیه به شو (show) هستند در صورتی که تئاتر بحث جداگانه ای دارد و حامل اندیشه و تفکر است و تئاتر تعالی دهنده روح است و متاسفانه در تئاتر کودک و نوجوان نمایش هایی که موسیقی ندارند تماشاگر کمتری دارند و این بنیان اشتباه است و باید برای از بین بردن این اتفاق زمان زیادی را صرف کرد البته منکر این نیستم که هر نمایش باید از جذابیت های بصری برخوردار باشد.
کارگردان نمایش های «حسنک و دیو» و «شنل قرمزی» خاطرنشان کرد: با توجه به گفته ها باید برنامه ریزی های ما در تمام سطوح تئاتر صورت گیرد چرا که بارها شاهد این اتفاق بوده ایم که تئاتر کودک و نوجوان آسیب شناسی شده اما چندان توجهی به آن نمی شود و گمان می کنم واقعیت این است که این دولت در سیاست های کلان فرهنگی چندان سرمایه گذاری نمی کند و تا زمانی که ما سیاست گذاری در این زمینه نداشته باشیم و مخاطب را از کودکی با تئاتر آشنا نکنیم در تئاتر ما هیچ اتفاق خاصی نمی افتد و با یک گل بهار نمی شود چرا که با یکی دو جشنواره در خصوص کودک و نوجوان نمی تواند معضل تئاتر کودک و نوجوان و اساسا تئاتر را حل کند و تنها طرح مسئله می کند.
این بازیگر عنوان کرد: باید جلوی اجراهای سطحی و بازاری را گرفت و یا حداقل برای آنها مکان مشخصی را تئاتر تعریف کرد چرا این اجراها تئاتر کودک و نوجوان را دچار مشکل می کند، البته این را هم نباید فراموش کرد که تلویزیون نیز باعث شده تا سطح تفکر مردم پائین بیاید و کودکان هم که جز این مردم هستند باید از برنامه هایی استفاده کنند که تمام آنها با یک شکل اجرایی در تمام شبکه اجرا می شوند و عملا خلاقیتی را در این برنامه ها برای کودکان نمی بینیم.
حسن دادشکر تاکید داشت: ما تلاش می کنیم تا ظرف ۲۰ روز نمایشی را برای حضور در جشنواره آماده کنیم با کمترین بودجه و امکانات در صورتی که در تمام جشنواره ها معمولا کارها پیش از این اجرای عموم رفته اند و آماده برای حضور در جشنواره هستند.