نقد ادبی در ایران دچار فقر و آسیب است
زهرا زواریان در گفتگو با هنرنیوز؛
نقد ادبی در ایران دچار فقر و آسیب است
زهرا زواریان گفت: متاسفانه ما در حوزه ادبیات دارای سبک و نظریه مستقل نیستیم و بیشتر نقدهایمان از روی مدل های غربی است و نقد بومی نداریم و نقدی هم اگر هست جدی و جریان ساز نیست و تاثیر جدی بر حوزه ادبیات مخصوصا ادبیات داستانی ندارد.
 
تاريخ : سه شنبه ۶ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۰۷

زهرا زواریان در گفتگو با خبرنگار گروه کتاب هنرنیوز در خصوص «آموزش شیوه های علمی نقد ادبی به کودکان و نوجوانان» گفت: موضوع نقد ادبی در کشور ما موضوعی فقیر است و اساتیدی که بتوانند نقد علمی بر حوزه های ادبیات به خصوص داستان نویسی داشته باشند انگشت شمارند چه رسد به اینکه نقد ادبی صحیح و علمی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان وجود داشته باشد.

وی با بیان این مطلب افزود: متاسفانه ما در حوزه ادبیات دارای سبک و نظریه مستقل نیستیم و بیشتر نقدهایمان از روی مدل های غربی است و نقد بومی نداریم و نقدی هم اگر هست جدی و جریان ساز نیست و تاثیر جدی بر حوزه ادبیات مخصوصا ادبیات داستانی ندارد.

زواریان با اشاره به این موضوع که لازم است اساتید ادبیات در حوزه نقد

متاسفانه با اینکه سال های زیادی گذشته نقدها شخصی، سلیقه ای، جناحی، سیاسی و گروهی است
به جمع بندی برسند اظهار داشت: برای تعلیم دادن نقد ادبی بیاید جمع بندی بین صاحب نظران در کشور وجود داشته باشد، در حال حاضر نقد تنها بسنده به مدل های نقد و گونه های آن است که در مراکز آکادمیک تدریس می شود و بیشتر مدل هایی است که دیگران تجربه کردند؛ لذا موقعیت فعلی ما در حوزه نقد ادبی خود نیاز به ثبات دارد.

وی در تشریح آموزش نقد ادبی به کودکان و نوجوانان گفت: چنانچه بخواهیم همین مباحث را به بچه ها آموزش بدهیم باید جلساتی برای آن برگزار شود که کودکان و نوجوانان در آن داستان و شعر بخوانند و بحث کنند لیکن علمی و عمقی نیست، متاسفانه با اینکه سال های زیادی گذشته نقدها شخصی، سلیقه ای، جناحی، سیاسی و گروهی است؛ یک کتاب کم ارزش که جای مطرح شدن ندارد بسیار مطرح می شود و ناشرکتاب دیگری که ارزشمند است را تحویل نمی گیرد.

وی افزود: اگر بخواهیم ریشه ای بیندیشیم می بینیم وضعیت ما در نقد ادبی در کشور از پایه دچار آسیب است لیکن تلویحی و ساده شاید بشود نقد های موجود را به زبان بچه ها به آنها آموزش داد و کتاب هایی را در این زمینه برایشان منتشر نمود.

زواریان در پاسخ به این پرسش
سه گانه های «کالسکه عروسی»، « عروس خانه»، «عروسی عروس» را که اخیرا تالیف و نگارش آن به پایان رسیده است را به انتشارات مدرسه سپرده ام
که « کدام نهاد می تواند بهتر متولی این امر باشد؟» بیان داشت: آموزش و پرورش آنقدر درگیری دارد که جایی برای نقد ادبیو آموزش آن باقی نمی ماند اما بهتر آن است که نشریات در این حوزه کمک کنند و یک نشریه ادبی خوب به این مسئله بپردازد و کتاب های این حوزه را مطرح کند که در این راستا مطبوعات نقش محوری دارد زیرا اخبار آن دائما تکرار می شود.

وی به سایر محافل برای ترویج نقد ادبی اشاره نمود و گفت: فرهنگسراها، انجمن نویسندگان کودک و نوجوان و بنیاد ادبیات داستانی می توانند به گسترش این امر کمک کنند اما از آنجائیکه ما در اصل موضوع مشکل داریم و آن علمی نبودن نقد ادبی در همه حوزه های ادبیات است لذا باید بنیاد این قضیه را به صورت علمی و قائده مند بچینیم تا سپس بتوانیم نقد ادبی را به کودکان و نوجوانان آموزش بدهیم.

این نویسنده کودک و نوجوان در خاتمه به تالیف سه کتاب در حوزه کودک و نوجوان اشاره کرد و گفت: سه گانه های «کالسکه عروسی»، « عروس خانه»، «عروسی عروس» را که اخیرا تالیف و نگارش آن به پایان رسیده است را به انتشارات مدرسه سپرده ام و قرار است که به صورت پکیج منتشر شود.

وی تصریح نمود: «کالسکه عروسی» داستان نرجس خاتون مادر امام زمان (عج)، «عروس خانه» ماجرا فاطمه بنت اسد، «عروسی عروس» ماجرای ازدواج حضرت خدیجه(ع) است که با زبانی کودکانه و جذاب نگارش شده است.

مریم خاکیان

کد خبر: 42572
Share/Save/Bookmark