با تاسیس «مجتمع اختصاصی هنرمندان» قضاوت کار‌شناسی‌تر خواهد شد
علیرضا رئیسیان در گفتگو با هنرنیوز:
با تاسیس «مجتمع اختصاصی هنرمندان» قضاوت کار‌شناسی‌تر خواهد شد
یک کارگردان سینمای ایران گفت: تاسیس «مجتمع اختصاصی هنرمندان» ایده بسیارخوبی است و امیدوارم قضاتی که قرار است در این مجتمع مشغول به کار شوند آموزش‌های لازم و ویژه‌ای را در این زمینه کسب کنند تا با نگاه کار‌شناسی‌تر، مشکلات هنرمندان را حل و فصل کنند.
 
تاريخ : چهارشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۰۷
در دوره مدیریت جواد شمقدری بر سینمای ایران؛ موضوعاتی مطرح و پیشنهاد شد که نه تنها مرکزی برای این موضوع دایر شود بلکه خود هنرمند هم پاسخگوی اثر هنری‌اش در مرکزی قضایی باشد؛ البته این به معنای محدود کردن هنرمند و به دادگاه کشیدن آن نیست، بلکه به این معناست که هنرمند به عنوان آفریننده یک اثر باید پای اثرش بایستد و از آن دفاع کند؛ چه در عرصه عمومی و چه – در صورت بروز اختلاف – در دادگاه ویژه.
بر همین اساس و با توجه به مطرح شدن موضوع جدیدی توسط وزیر محترم دادگستری مبنی بر پیشنهاد «تاسیس مجتمع اختصاصی هنرمندان»، هنرنیوز قصد دارد این موضوع را در پرونده‌ای ویژه مورد بررسی قرار داده و از هنرمندان و مدیران نظرخواهی کند. گفتگوی زیر نیز در همین راستا تنظیم شده است که می‌خوانید.
علیرضا رئیسیان کارگردان سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار سینمای ایران در مورد تاسیس مجتمع اختصاصی هنرمندان که از سوی وزیر دادگستری اعلام شد افزود:‌‌ همان طوری که ما هم اکنون مجتمع کارکنان دولت یا مجتمع مربوط به رسانه در کشور داریم لازم است مجتمع اختصاصی هنرمندان هم راه اندازی شود. چرا که تخلفات هنری پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد و نیازمند قضاتی است که در این حوزه از تجربه و تخصص لازم برخوردار باشند تا بتوانند با قدرت به این پرونده‌ها رسیدگی کنند.
وی ادامه داد: در حال حاضر اگر مشکلی برای هنرمندان پیش بیاید راهی ندارند به جز اینکه به مجتمع رسانه مراجعه کنند این درحالی است که قضات این مجتمع، تخصص و آشنایی کاملی به ریزکاریهای مسائل هنری ندارند و بیشتر به جرایم عمومی بخش رسانه‌ای مثل مطبوعات و سایت‌ها رسیدگی می‌کنند. بنابراین تاسیس «مجتمع اختصاصی هنرمندان» ایده بسیار خوبی است و امیدوارم قضاتی که قرار است در این مجتمع مشغول به کار شوند آموزش‌های لازم و ویژه‌ای را در این زمینه کسب کنند تا با نگاه کار‌شناسی‌تر، مشکلات هنرمندان را حل و فصل کنند.
کارگردان فیلم سینمایی «چهل سالگی» با اشاره به بحث کپی رایت در کشورمان تصریح کرد: موضوع کپی رایت یک بُعد فراملی و یک بُعد داخلی دارد. دربحث داخلی، ما متاسفانه فقط یک قانون بیشتر در این زمینه نداشتیم که آن هم متعلق به سال ۱۳۴۸ بود که قانون بسیار قدیمی است که به هیچ عنوان نمی‌تواند نیازهای امروز را بر آورده کند.
رئیسیان خاطر نشان کرد: هنگامی که من در کانون کارگردانان حضور داشتم تلاش‌های زیادی را در این زمینه انجام دادیم تا بخش‌های مهمی از دولت را به این موضوع حساس کنم. حتی ما با آقای حداد عادل که آن زمان رئیس مجلس بودند و بعدا هم که رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شدند در این مورد وارد مذاکره شدیم که ایشان اعلام کردند مجلس درحال حاضر آمادگی ورود به چنین مصوبه‌ای را ندارد مگر اینکه لایحه‌ای در این زمینه از سوی هیات دولت به مجلس ارائه شود. بنابراین ما به دولت فشار آوردیم که این کار انجام بگیرد. حتی قوانینی در وزارت ارشاد در این خصوص تهیه شد که البته نواقص زیادی داشت وما در کانون کارگردانان، نظراتمان را راجع به آن اعلام کردیم و قرار شد نواقصی که در بخش سینمایی وجود داشت در وزارت ارشاد برطرف شود و بعد از تصویب در وزارت ارشاد به هیات دولت ارجاع شود و هنگامی که هیات دولت آن را تصویب کرد به عنوان یک لایحه به مجلس ارائه گردد.
کارگردان فیلم سینمایی «پرونده هاوانا» گفت: با وجود اینکه ما تلاش‌های زیادی در این زمینه انجام دادیم اما متاسفانه خیلی با رویکرد مثبت با این مساله برخورد نشد. این درحالی است که ما هم اکنون خلاء‌های قانونی زیادی در بحث هنر و فرهنگ کشورمان داریم.
رئیسیان افزود: متاسفانه یک برداشت کلی در کشور ما وجود دارد و آن این است که چون پدیدآورندگان آثار هنری، دارای مشخصه قابل تائیدی نیستند پس اگر حقوقشان هم ضایع شود خیلی مهم نیست. درحالی که این یک تصور غلطی است و اگر قانون مربوط به کپی رایت رعایت شود حتما تاثیراتش در همه جنبه‌ها مثبت، آشکار خواهد شد.
وی با بیان اینکه بخش حقوق معنوی اثر، مربوط به مولف است و مولف در حوزه سینما در سراسر دنیا شامل «فیلمنامه نویس، کارگردان و پدیدآورنده موسیقی متن» خواهد بود ادامه داد:. با توجه به قوانین مترقی دنیا، بخش مادی این حقوق؛ شامل درصدی از هر فیلم سینمایی برای این سه هنرمند است که برای فیلمنامه نویس، بین نیم تا یک ونیم درصد است. برای سازنده موسیقی متن، حدود یک درصد و برای کارگردان هم، بین یک و نیم تا ۳ درصد متغیر است. این قانون اگر رعایت شود به هنگام پر فروش بودن فیلم‌ها، فیلمنامه نویس، کارگردان و پدید آورنده موسیقی متن می‌توانند از بهره اقتصادی فیلم منتفع شوند. لذا امیدوارم در این قانون جدیدی که درکمیسیون فرهنگی به تصویب رسیده است این موارد نیز لحاظ شده باشد.
کد خبر: 71192
Share/Save/Bookmark