دیدار شورای شهر و خاندان اتحادیه در روز سه شنبه برای خرید خانه از مالکین // نهاد متولی خریداری و مرمت خانه اتحادیه مشخص شده است
رییس کمیته‌ میراث فرهنگی و بافت‌های فرسوده‌ تهران در گفت و گو با هنرنیوز:
دیدار شورای شهر و خاندان اتحادیه در روز سه شنبه برای خرید خانه از مالکین // نهاد متولی خریداری و مرمت خانه اتحادیه مشخص شده است
حکیمی‌پور با بیان این که خانه اتحادیه جایی است که آبستن اتفاقات دوره مشروطه بوده و این از هرچیز دیگر مهمتر است، افزود: نهاد مردم سالاری در ایران خانه اتحادیه است. این ملک را متعلق به شهر تهران و مردم پایتخت بدانید و تحت هیچ شرایطی کمیته میراث فرهنگی اجازه نخواهد داد اتفاق دیگری برای این ملک بیفتد. مطمئن باشید گروه مرمتی دلسوزی کار مرمت و حفاظت خانه اتحادیه را برعهده خواهد گرفت. به مردم پایتخت قول می‌دهیم که خانه اتحادیه خریداری و مرمت و به مردم تقدیم خواهد شد.
 
تاريخ : دوشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۴۲

احمد حکیمی پور در گفت و گو با هنرنیوز با توجه به حضور سردار طلایی در خانه اتحادیه و قول او مبنی بر پیگیری موضوع این خانه در شورای شهر تهران درباره آخرین تصمیم شورا اظهار کرد: شورا فوریت خانه اتحادیه را تصویب کرده که حتماً تملک و نگهداری شود، مشکل اینجاست که این بنا را از ثبت ملی خارج کرده‌اند و مالکین آنها برای فروش آن فعال نیستند و شورا و شهرداری نمی‌داند با چه کسی باید مذاکره کند. مشکل از سوی شهرداری حل شده است و شورا هم آمادگی‌اش را اعلام کرده و اعتبار هم گذاشته است اما ما نمی‌دانیم با چه کسی گفت و گو کنیم.  مسأله اینجاست که نمی دانیم چرا مالکین جلو نمی‌آیند.

رییس کمیته‌ی میراث فرهنگی و بافت‌های فرسوده‌ی تهران ادامه داد: باید مالکین خانه یا نماینده حقوقی آنها با شهرداری وارد مذاکره شود. تعلل از سمت آنهاست وگرنه این موضوع در شورای شهر به تصویب رسیده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا مالک بنای مظفریان مالک بنای الحاقی خانه « دایی جان ناپلئون» هم بوده است، گفت:نخست آنکه شهرداری ناحیه یک حدود یکماه پیش حلبی آباد پشت خانه اتحادیه ( ملک مظفریان) را جمع کرده و مسأله تمام شده و هیچ تخریبی هم انجام نشده است. این مالک بوده که اقدام به تخریب کرده است. شهرداری منطقه ۱۲ ناحیه یک نیز کل ملکِ هر دو ساختمان را پلمپ کرده است. بنابراین مالک نه در ساختمان خودش و نه در ملک اتحادیه هیچ گونه اقدامی نمی‌تواند انجام دهد.

حکیمی‌پور اضافه کرد: سه شنبه همین هفته ساعت 10 صبح خاندان اتحادیه با کمیته‌ی میراث فرهنگی و بافت‌های فرسوده‌ی تهران یک جلسه دارند، ردیف بودجه مشخص شده، نهاد متولی خریداری و مرمت هم مشخص است ( چون شهرداری خودش نمی‌تواند بنا را خریداری کند)، اما دو ماه است که ما نماینده قانونی خاندان اتحادیه را پیدا نمی‌کردیم. 


وی تأکید کرد: ما حدود یکماه پیش تمام ساز و کار های لازم  شامل ردیف ، بودجه بندی و نهاد خریدار را مشخص کردیم. این سه مرحله انجام شد، منتهی کمیته پیگیری خانه های تاریخی تهران دو هفته پیش تلاشش را کرد تا خاندان اتحادیه نماینده حقوقی خود را معرفی کند تا بالاخره فردا جلسه ای برای این قضیه گذاشتیم.

رییس کمیته‌ی میراث فرهنگی و بافت‌های فرسوده‌ی تهران در پاسخ به این پرسش که در نهایت آیا مالک زمین مظفریان مالک بخش الحاقی خانه اتحادیه هم بوده است، توضیح داد: به گفته مالک یک بخش از خانه اتحادیه توسط او خریداری شده است.

در این هنگام خبرنگار هنرنیوز گفت پس در این صورت وی مجوز تخریب گرفته است و مجوز تخریب نیز توسط شهرداری صادر می‌شود ، این درحالی است که شورا شهر و شهرداری خواهان خرید خانه اتحادیه بودند، از طرفی اینجا ملک تاریخی بود ه است، چگونه بدون مجوز میراث فرهنگی حکم تخریب صادر شده است؟ 

حکیمی پور در پاسخ اظهار کرد: بدون مجوز و یا هماهنگی با شهرداری این کار انجام شده است. به دلیل قرار گرفتن ملک در حریم اتحادیه مالک باید مجوز شورای شهر و میراث فرهنگی را داشته باشد، که ندارد. 

او گفت: از آنجا که ما در پی ثبت مجدد خانه اتحادیه هستیم، چون ملک مذکور در حریم ثبت قرار می‌گیرد به هیچ وجه  اجازه تعیین نقشه در شهرداری وجود ندارد و باید به کمیته میراث فرهنگی ارجاع شود و به تأییدیه سازمان میراث فرهنگی برسد. 

رییس کمیته‌ی میراث فرهنگی و بافت‌های فرسوده‌ی تهران درباره صحبت‌های مالک مبنی بر برخورد تصادفی لودر با دیواره که خبرنگار هنرنیوز به دلیل حضور در محل و عکاسی از این صحنه آن را کذب دانست، توضیح داد: با اشاره به این که مالک گفته من بخشی از خانه اتحادیه را خریداری کرده‌ام ، پس ایشان با قصد قبلی به خانه ورود پیدا کرده و آن را تخریب کرده است. اگر تصادفی بود که نباید سند مالکیت را به مأموران ارائه می‌کرد. او دیوار و اصطبل و حمام خانه اتحادیه را تخریب کرده است.

او تأکید کرد: در آثار تاریخی اصطبل و حمام بسیار ارزشمند است. ما کمتر بنای تاریخی داریم که سالم باشد و حمام نیز داشته باشد. یعنی ضربه بسیار جبران ناپذیری را به خانه اتحادیه زده است چرا که املاکی که دارای حمام ، اصطبل و کالسکه رو هستند از نظر تاریخی بسیار ارزشمندند. در واقع یک بخش از تاریخ و سبک زندگی قدیم را ویران کرده است نه صرفاً یک بنای تاریخی را.

وی اظهار کرد: این ملک را متعلق به شهر تهران و مردم پایتخت بدانید و تحت هیچ شرایطی کمیته میراث فرهنگی اجازه نخواهد داد اتفاق دیگری برای این ملک بیفتد. مگر خانه امینی‌ها در کاشان مخروبه نبود، اکنون چگونه مرمت شده است. مطمئن باشید گروه مرمتی دلسوزی کار مرمت و حفاظت خانه اتحادیه را برعهده خواهد گرفت. به مردم پایتخت قول می‌دهیم که خانه اتحادیه خریداری و مرمت و به مردم تقدیم خواهد شد. 

حکیمی پور تأکید کرد: این بنا جایی است که آبستن اتفاقات دوره مشروطه بوده و این از هرچیز دیگر مهمتر است. نهاد مردم سالاری در ایران خانه اتحادیه است.

کد خبر: 73542
Share/Save/Bookmark