شهرام نیا: ۱۲۹۷ کتاب ایرانی به نمایشگاه کتاب فرانکفورت می روند
گزارش هنرنیوز از نشست رسانه ای نمایشگاه کتاب فرانکفورت؛
شهرام نیا: ۱۲۹۷ کتاب ایرانی به نمایشگاه کتاب فرانکفورت می روند
نشست رسانه ای نمایشگاه کتاب فرانکفورت عصر امروز با حضور امیرمسعود شهرام نیا مدیرعامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران، در سالن کنفرانس این موسسه برگزار شد.
 
تاريخ : پنجشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۴۶
در آغاز این نشست شهرام نیا ضمن ارائه توضیحی درباره نمایشگاه کتاب فرانکفورت گفت: هر مهرماه شهر فرانکفورت میزبان این نمایشگاه است که امسال ۶۶ دوره برگزاری خود را سپری می کند.

وی با بیان این مطلب تاکید کرد: این نمایشگاه ارتباط مستقیم با دولت آلمان ندارد، این نمایشگاه به مرور زمان ارزش و اعتبار بین المللی پیدا کرده و به بزرگترین نمایشگاه بین المللی کتاب بدل شده است که این اعتبار به دلیل تنوع این نمایشگاه است و همه ساله ناشران مختلف از کشورهای متعدد در آن حضور پیدا می کنند.

شهرام نیا با اشاره به ساختار این نمایشگاه گفت:نمایشگاه کتاب فرانکفورت، یک نمایشگاه پاپلیک نیست بر خلاف نمایشگاه هایی چون کتاب تهران، دهلی، شارجه و کویت که نمایشگاه های عمومی هستند نمایشگاه کتاب فرانکفورت یک نمایشگاه کاملا تخصصی است و رفتار بینابینی دارد چراکه در آخرین روز، دربهای نمایشگاه به روی عموم مردم باز می شود.

وی با اشاره به حضور جمهوری اسلامی ایران در این دوره از نمایشگاه کتاب فرانکفورت تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در ده سال اخیر برای حضور در این نمایشگاه، فراز و فرودهای بسیاری را پشت سر گذاشته است اما در حال حاضر حضور ایران بسیار پُررنگ تر از دوره های قبل است کما اینکه امسال فضای ایران در نمایشگاه امسال حدود ۲۴۰ متر مربع است که ۲۰۰ متر آن در بخش بین الملل و بزرگسال و ۴۰ متر هم در سالن ۳ که سالن ناشران کودک و نوجوان اختصاص یافته است و غرفه جمهوری اسلامی ایران در سالنی واقع است که کشورهای عربی و برخی کشورهای اروپای شرقی هم در آنجا غرفه دارند.

مدیرعامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران درباره سیاست های حضور ایران در این نمایشگاه گفت: از آنجا که موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران از سالها پیش عهده دار برگزاری نمایشگاه های ایران در خارج از کشور بوده است تصمیم دارد تا رویکردهای جدیدی در این باب داشته باشد لذا ما بنا داریم که به جای اینکه خود موسسه مستقیما در فعالیت های نشر دخالت کند، بستر و مقدمات حضور پررنگ بدنه نشر را در این نمایشگاهها فراهم کند لذا همه طرح های وابسته به حضور ایران در این نمایشگاه بر این اساس خواهد بود.

وی ادامه داد: ما فضای ۲۰۰ مترمربعی را برای اولین بار به سه بخش تقسیم کردیم؛ بخشی در اختیار ناشران ، تشکل های نشر و آژانس های ادبی، بخشی به معرفی کتابهای ناشرانی که در نمایشگاه حضور ندارند اختصاص یافته است و بخشی هم مخصوص امور اطلاع رسانی، معرفی نمایشگاه کتاب تهران و اجرای برنامه های جنبی قرار دارد.

شهرام نیا با بیان اینکه اعتقاد ما بر این بود که باید برای نشر بستر سازی کنیم، گفت: بزرگترین کمک به صنعت نشر، ایجاد بسترهای لازم برای آن است که موسسه باید به دنبال این موضوع باشد.

وی درباره پروسه حضور ایران در این نمایشگاه گفت: در ماه های ابتدایی سال، فراخوانی منتشر شد تا ناشران و تشکل های نشر و آژانس های ادبی با پرداخت هزینه ای اندک بتوانند در این نمایشگاه حضور داشته باشند که فی المجموع در این بخش در مجموع ۱۰ ناشر، سه تشکل نشر و دو آژانس ادبی حضور خواهند داشت و ناشرانی که خود، حضور ندارند کتابهایشان از طریق اتحادیه ناشران در این نمایشگاه خواهد بود که ما امسال انتخاب کتابها را برای عرضه در نمایشگاه کتاب فرانکفورت، به اتحادیه ناشران سپردیم و دوستان این اتحادیه هم طی فراخوانی به ناشران، تعدادی از کتابها را انتخاب کردند.

وی درباره بخش کتاب های کودک و نوجوان در این نمایشگاه گفت: متصدی غرفه کودک و نوجوان انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان است، همچنین در بخش تشکل های نشر انجمن ناشران دفاع مقدس، انجمن ناشران دانشگاهی، انجمن زنان ناشر و مجمع ناشران انقلاب اسلامی در مجموع حدود ۷۸ عنوان کتاب از ۱۲۸۰ ناشر را انتخاب کردند.

وی با اشاره به تعداد عناوین ارائه شده در این دوره از نمایشگاه کتاب فرانکفورت اظهار داشت: افزود: در این دوره تعداد کل عناوین ارائه شده ۱۲۹۷ عنوان است که ۲۵۰ عنوان در غرفه کودک، و از تعداد عناوین ارایه شده توسط اتحادیه ناشران تهران ۱۸۰ عنوان، تعداد عناوین ارایه شده در موضوع دفاع مقدس ۷۰ عنوان و تعداد عناوین ارایه شده در موضوع انقلاب اسلامی ۵۰ عنوان می باشد.

شهرام‌نیا از حضور هوشنگ مرادی کرمانی، مجید قیصری، محبوبه نجف‌خانی، معصومه رامهرمزی،سیدمهدی شجاعی، کتایون ریاحی، سارا سالار در غرفه جمهوری اسلامی ایران خبر داد و گفت: تعداد کل قرارهای مذاکره با ناشران خارجی بیش از ۱۱۰ قرار است که توسط اتحادیه ناشران تهران ۳۲ قرار، آژانس ادبی غزال ۴۸ قرار، انجمن فرهنگی ناشران کودک ۳۰ قرار، دیگر ناشران ۳۰ قرار برگزار می‌شود.

وی همچنین به دیدارها و نشست های بین مسئولان در این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: در این دوره از نمایشگاه کتاب فرانکفورت، دیدارها و نشست‌های متعددی با مسئولان سایر کشورها به منظور تبادل تجربیات و تعامل بیشتر در عرصه‌های فرهنگی و نشر، خواهیم داشت که دیدار با رئیس نمایشگاه کتاب فرانکفورت، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان آلمان و رئیس نمایشگاه پاریس از این جمله است.

مدیرعامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران در خاتمه تصریح کرد: هدف ما این است که در سالهای آینده، حضوور ایران چنان در این نمایشگاه جدی شود که ایران بتواند از میهمانان ویژه این نمایشگاه به شمار آید.
کد خبر: 75242
Share/Save/Bookmark