به گزارش هنرنیوز، در ابتدای بخش پرسش و پاسخ فیلم «سلام بر فرشتگان» که ظهر پنجشنبه ـ ۱۳ بهمن ماه ـ در سالن برج میلاد اكران شده بود، فرزاد اژدری – کارگردان- دربارهی جلوههای ویژه و صحنههای گرافیكی فیلم گفت: شش ماه پیش از شروع فیلمبرداری با همكاری خانم گوران طراح صحنه و برخی عوامل دیگر پلان پلان فیلم را طراحی كردیم و دقیقا میدانستیم كه سر صحنه میخواهیم چه كاری انجام دهیم. برای نوع صحنههای گرافیكی و استفاده از تصاویر موش و گربه نیز با عوامل به توافق قطعی رسیده بودیم.
كارگردان فیلم سلام بر فرشتگان درباره استفاده از بدلكار در این فیلم اظهار کرد: لازم است كه از طوفان مهردادیان كه در نقش بودی نبودی بازی میكرد، تشكر كنم زیرا او شش عصر برای ایفای نقش به روی طناب رفت و شش صبح پایین آمد. این نوع پرواز كردن و آویزان شدن بسیار سخت بود و البته پس از آن در پشت صحنه گریبان باقی عوامل از جمله من ودستیارم را نیز گرفت تا دیگر ه وس ساخت چنین فیلم هایی را نکنیم.
اسلامی نیز دربارهی جلوههای ویژه و فضاسازیهای فیلم «سلام برفرشتگان» بیان کرد: گروه ما تمام مدت سر صحنه فیلمبرداری بود. ما تلاش کردیم فضاسازی تا حد استاندارد انجام شود . به نظرم با وجود موسیقیهای مختلف در فیلم از مدرن تا سنتی و کلیپ های
” در ژانرهای سینمایی، فیلم كودك مهجور مانده و فیلمهایی صرفاً برای کودکان، کمتر ساخته می شود، اما این فیلم دقیقا به مساله کودکان پرداخته و این جای خوشحالی است. “
گوناگون گرافیكها و فضاسازیهای متفاوت به خوبی روی فیلم نشسته بود.
اژدری در ادامه این نشست در پاسخ به این كه آیا مضمون این فیلم برای بچهها سنگین نیست؟ و آیا این فیلم یادآور یکی از فیلمهای کارگردانان خارجی که در نهایت فرشته مرگ در آغوش کشیده می شود نیست ؟گفت: من هرگز این فیلم را ندیدهام. فیلمی كه ما ساختهایم ،یك موضوع تكراری را مطرح میكند كه نمونههای خارجی نیز میتواند داشته باشد.
وی تاکید کرد: برای من نكته این بود كه اگر یكی از عزیزامان از دست برود به بچههایمان چه میگوییم؟ من میخواستم این مطلب را با بضاعت اندك برای بچههای كوچك جا بیاندازم كه اگر پدربزرگ یا مادربزرگ درگذشت یعنی به جای دیگری میرود كه ما نمیبینیم.
کارگردان « سلام برفرشتگان » دربارهی فرشتهها و عالم نور كه در فیلم به آن پرداخته شده است، خاطرنشان کرد:ما نمیتوانیم بدون پرداختن به فرشتهها به مركز بپردازیم. در ابتدا فقط قرار بود فرشته مرگ و زندگی باشد اما بعد با آقای روشن توافق کردیم تلاش كنیم مفهوم مرگ و زندگی را بیان كنیم . همیشه در فیلمها به عزراییل پرداخته می شود د رصورتی که میکائیل هم فرشته زندگی است و باید به آن پرداخت. در کل به نظرم مطرح كردن این مسایل برای نسل جدیدی كه ارباب حلقهها و بن تن را میبیند، خوب است.
وی درباره اظهار نظر یکی ازبازیگرانی که وی فیلمنامه به او پیشنهاد شده بود ، گفت: برای بازی در یكی از نقشهای فیلم به یك عزیز خوشنامی پیشنهاد دادم كه البته او معتقد بود سادیسم دارم كه این فیلم را میخواهم بسازم و اصلا مزخرف نوشتهام. اما خوشحالم که این مزخرف را ساختم و دیگران هم از آن خوششان آمد.
وی درباره ی این که چرا دراین فیلم تلقین شده آدمها از ترس مرگ کار و زندگی می کنند؟ تاکید کرد: این آدم هایی که با رفتن فرشته مرگ کارشان تعطیل میشود فرشتگانی در لباس انسانند . این حرف من نیست حرف پائولو کوئیلو است که می گوید : در اطراف ما فرشتگانی در لباس انسان ظاهر می شوند. اما باید
” در کل به نظرم مطرح كردن این مسایل برای نسل جدیدی كه ارباب حلقهها و بن تن را میبیند، خوب است. “
همگی به این نکته توجه کنیم که وقتی مرگ نباشد ،هیچ ترمزی نیست .همه وقت دارند تا ابد خوب یا بد زندگی کنند پس مرگ چه بخواهیم چه نخواهیم یک ترمز است.
در این نشست همچنین سحر عصر آزاد – منتقد سینما- گفت: در ژانرهای سینمایی، فیلم كودك مهجور مانده و فیلمهایی صرفاً برای کودکان، کمتر ساخته می شود، اما این فیلم دقیقا به مساله کودکان پرداخته و این جای خوشحالی است.
وی بیان کرد: تفكری به شكل عام وجود دارد که اگر قرار است فیلمی برای كودك ساخته شود انگار سطح كار از نظر كیفی و توجه به جزییات تكنیكی و حتی منطق فیلم پایین میآید ولی این اتفاق در فیلم سلام برفرشتگان نیفتاده است. این نكته مهم است كه به منطق داستانی در فیلم توجه شده است. چون در صورت از بین رفتن منطق داستانی کلیت کار غلط می شود.
عصر آزاد افزود: در بخش میانی فیلم به نظر میرسد با رفتن فرشته مرگ ریتم افت میكند و خط دراماتیک کم رنگ می شود و فیلم از خط داستانی فاصله می گیرد. با توجه به حضور بخش جلوههای ویژه خوب بود اگر حضور حیوانات لازم بود بخشهای انیمیشنی به شخصیت نزدیك میشدند نه این که از جلوههای ویژه استفاده شود.
دستیار كارگردان این فیلم هم خاطرنشان كرد: كار مربوط به بازیگران فیلم حدود دو ماه به طول انجامید زیرا برخی از بازیگران به دلیل اینكه فیلم مربوط به ژانر كودك بود یا اینكه فیلم اول كارگردان محسوب میشد و نیز به دلیل وجود جلوههای ویژه در فیلم از بازی در آن خودداری كردم به همین دلیل از تیم بازیگری تشكر میكنم.
اصغر نقی زاده یکی از بازیگران فیلم هم پیشنهاد داد که در برخی از صحنه های فیلم از انیمیشنهای ایرانی استفاده می شد که کارگردان به فرآیند طولانی صدور مجوز از سازمان های مربوطه برای استفاده از کارتون های ساخت آنها اشاره کرد.