ماه چهره خلیلی در گفت و گو با هنرنیوز؛
فکر نمیکردم ارتباط با کودکان اینقدر جذاب باشد
بازیگر « سلام بر فرشتگان » گفت: چقدر درباره دلبستگیهای کودکان و سیرتحول این دلبستگیها در طی این سالیان تحقیق کردیم؟
تاريخ : جمعه ۱۴ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۱۴:۰۷
به گزارش هنرنیوز در حاشیه سی امین جشنواره بین المللی فیلم فجر با ماه چهره خلیلی بازیگر «سلام بر فرشتگان» نخستین فیلم اکران شده در جشنواره به گفت و گو نشستیم.
هنرنیوز: کار کردن با بچه ها را چگونه دیدید؟
خیلی دوست داشتم. کار اولم با بچه ها بود و بسیار لذت بخش بود. فکر نمیکردم بازی با بچه ها اینقدر جذاب باشد و اینقدر با آنها ارتباط برقرار کنم. البته رمز کار همین بود،هر کس میخواست بازی کند، اول باید با این بچهها ارتباط برقرار میکرد تا بتواند راحت بازی کند.
هنرنیوز: این نگاه شاد به مقولات تلخ زندگی چه بازخوردی نزد افکار عمومی دارد؟ اینکه در این فیلم برای بچهها توضیح دادند «مرگ چیست»؟ و بیان این مقوله از طریق دو فرشته مرگ و زندگی و نوع نگاهی که به دستورات خداوند داشت، برای بچهها در این سن خیلی خوب است. همه ما این دوره را طی کردیم کسی که میمیرد، خیلی غصه میخوریم و به این فکر میکنیم کجا می رود؟ چه می شود؟ بچهها این جور وقتها پرسشهایی دارند که ما بزرگترها خیلی سختمان است به آنها پاسخ دهیم. و این فیلم پاسخ به پرسش کودکان به مرگ در فضایی شاد است، که فکر میکنم حتا نوع نگاه ما بزرگترها را هم به مرگ تغییر میدهد.
هنرنیوز:آیا علاقه مندید باز هم در فیلم کودکان بازی کنید؟
من در فیلم «نار» خانم بهاره رضایی هم این تجربه را کسب کردم.
هنرنیوز: مشکل اینکه چندان سینمای کودک مخاطب سال های دهه 60 را ندارد چیست؟
ما در این زمینه با دو موضوع مواجه هستیم فیلم «در مورد کودکان» و فیلم «برای کودکان». به نظرم فیلم با موضوع کودک زیاد داریم اما فیلم برای کودکان بسیار کم است یا به عبارتی سینمای کودک سینمای فقیری است. این که شما بدانید مردم چه دلبستگیهایی دارند و چه تحولاتی این علایق را تغییر و تحول میدهد، بسیار مهم است و این رمز موفقیت یک فیلم است. چقدر درباره دلبستگیهای کودکان و سیرتحول این دلبستگیها در طی این سالیان تحقیق کردیم؟ فیلم نامه نویسان و کارگردانان چقدر این موضوع را پیگیری کردند؟ آیا به عنوان مسوولان فرهنگی و یا دست اندرکاران فرهنگی جامعه اعم از شاعر، نقاش، کارگردان و بازیگران و... روند تحولات روحی کودکان را به عنوان آیندهسازان این مملکت دنبال میکنیم. تا زمانی که نتوانیم تحقیقی کامل در این حوزه انجام دهیم و به ضرورت جایگاه کودکان در سینما پی نبریم، سینمای کودک ما فقیر باقی میماند. کار هایی ضعیف با کیفیتی نازل ارائه می شود این در حالی است که نسل کنونی با ماهواره ، اینترنت به خوبی آشنا است و به فیلمها و کارتون های روز دنیا دسترسی دارد.