سریال سازی و مجموعه سازی در تلویزیون کشورمان در طی این سال ها تابع شرایط خاصی بوده است. به این گونه که در طی سال های گذشته علاوه بر ساخت سریال و فیلم های معمول برای پر کردن آنتن روزانه و شبانه ، در طی سال های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی سازمان صدا وسیما ساخت سریال های مناسبتی را نیز در الویت کاری خود قرار داد . در واقع شروع این گونه آثار مناسبتی با ساخت مجموعه تلویزیونی «نيمه پنهان ماه» به کارگردانی «مجيد جعفری» در ماه رمضان سال ۱۳۷۲ بود و برای بار اول مخاطبان سیما بعد از افطار شاهد پخش سریالی با حال و هوای ایام رمضان شدند و بعدها این اثر توانست بنیانگذار یکی از سبک های مناسبتی سازی در سیمای جمهوری اسلامی شود و در سال های بعد و در ایام ماه مبارک رمضان سریال هایی چون «گمگشته» ساخته «رامبد جوان» و «کمکم کن» به کارگردانی «قاسم جعفری» از راه رسیدند. در سال های بعد مناسبت سازی در تلویزیون ایران فقط شامل آثار مربوط به ماه مبارک رمضان نبوده ، و ماه محرم وهمچنین ایام دهه فجر نیز آثار مناسبتی ساخته شدند. سریال های که با استفاده از موضوعاتی امروزی و برگرفته از داستان های گذشته ساخته شدند وعمده آنها برای درس و پند گرفتن مخاطب ، نشان دادن سرنوشت تلخ آدم های بد، رستگاری انسان های خوب ، پاداش اعمال نیک و ... بودند. در طول چند سال اخیر شبکه های مختلف تلویزیون با آغاز ماه محرم تلاش کردند که علاوه بر ویژه برنامه های مناسبتی خود تله فیلم و مجموعه های تلویزیونی نیز ساخته و روانه آنتن کنند. به همین دلیل در سالهای اخیر با آغاز ماه محرم و الهام گیری فیلمسازان و هنرمندان از واقعه جاودانه عاشورای حسینی تلاش شد که سریال هایی ساخته شود که یا به شکل غیر مستقیم با روایت داستانی امروزی به این واقعه عظیم پرداخته شود و یا اینکه تلویزیون تلاش کرد با ساخت آثار فاخر تاریخی بتواند با بازسازی این واقعه جاودانه روایتی امروزی را از کربلا داشته باشد. همن گونه که همه مردم ایران زمین می دانند واقعه عاشورا و حماسه کربلا به دلیل ریشه دار بودن اش در فرهنگ ایرانیان و ریشه دار بودن آن در زندگی دینی و سنتی مردم ایران ، جزو جدانشدنی فرهنگ کشورمان شده است و باید سینما وتلویزیون توجه ویژه ای نسبت به این موضوع داشته باشند. زیرا فراز و فرودهای دراماتیک و جذاب و تاثیرگذاری که در حوادث و داستان های واقعه عاشورا وجود دارد قابلیت باز تعریف و به تصویر کشیدن برای مخاطبان امروز عرصه سینما و تلویزیون را دارد، ازطرفی به دلیل اینکه عاشورا و سیر حوادث کربلا با تمام تراژیک و غم انگیز بودن خود ، کلیه عناصر داستانی و درام پردازی لازم را به لحاظ وجود قهرمانان ، شخصیت های منفی وپلید، شکست ها ، پیروزی ها و... برای تولید یک اثر نمایشی در مدیوم سینما و تلویزیون دارد. اما به دلیل کمبود امکانات تصویری و تکنولوژی ، فقر ساختاری و تکنیکی در تلویزیون کشورمان و همچنین ، نبود مطالعه مناسب و اصولی از سوی هنرمندان و نویسندگان عرصه تصویر (سینما وتلویزیون) و همچنین ترس از سخت بودن ساخت این گونه آثار تاریخی و متهم شده به عدم درک فیلمسازان از فیلم ها وسریال های مذهبی ، تاکنون به جز چند هنرمند از جمله: داوود میرباقری ، مهدی فخیم زاده ، فرج الله سلحشور و ... کمتر کارگردان و فیلمنامه نویسی توانسته به عرصه ساخت مجموعه های تلویزیونی در خصوص آثار تاریخی فاخر با موضوع انبیاء و امامان شیعه ورود پیدا کند. چون ساخت مجموعه های تلویزیونی تاریخی همواره هزینه های مالی زیادی را برای صدا وسیما به تهیه کننده آثار فاخر تاریخی داشته است. و دراین میان آثاری که با مضمون زندگانی اهل بیت(ع) و پیامبران الهی ساخته می شوند به دلیل استفاده از آکسسوار ولوکیشن های تاریخی ، لباس و ادوات جنگی، اسب ، شمشیر، نیزه ، کمان، سپر و ... هزینه های فراوانی را به تهیه کننده اثر تحمیل می کند. بنابراین نیاز به سرمایه گذاری دربخش سریال های تاریخی بیش از سایر آثاری تاریخی معاصر برای تهیه کننده هزینه دارد. اما نمی توان کتمان کرد که در صورتی که سریالی با رعایت کلیه استانداردها دراین خصوص ساخته شود می تواند بیش از سایر مجموعه های تاریخی و معاصر مورد پسند عموم مخاطبان سیما قرار گیرد. این روزها و شب ها شبکه های مختلف سیما به پخش ویژه برنامه هایی به بهانه ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان پرداخته اند. که قطعا جای مجموعه های تلویزیونی تاریخی جدید در این حوزه بیش از گذشته احساس شده است. هرچند درطول دهه اول محرم اگر مخاطب سری به شبکه های استانی و همچنین چند شبکه سراسری سیما در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی می زد ، با انبوهی از آثاری مواجه می شد که به دستور رییس سازمان صدا و سیما از دل مجموعه عظیم تلویزیونی «مختارنامه» با نامهایی چون: «راه عاشقی» ، «راز عاشقی» و... به شکل مثلا سینمایی توسط رسانه ملی روی آنتن فرستاده می شدند. هر چند این آثار داستان مجزایی را روایت می کردند و تلاش داشتند که برای این ایام مناسبتی داشته باشند. اما باید گفت که لزوم ساخت این گونه مجموعه تلویزیونی به شدت احساس می شود و نباید این گونه باشد که تلویزیون تا سالیان متمادی فقط به مونتاژ دوباره قسمت های مختلف سریال «مختار نامه» میر باقری در غالب فیلم های ۹۰ دقیقه ای دلخوش باشد. چون تجربه در سینما و تلویزین کشرمان ثابت کرده که تکرار بیش از اندازه یک فیلم یا سریال باعث دلزدگی مخاطب می شود واثر تاثیرگذاری خود را به مرور از دست می دهد.
ادامه دارد...