محسن علی اکبری در گفتگو با هنرنیوز:
شمقدری توانست فیلمسازان طیف متدین را دوباره وارد گردونه فیلمسازی کند
یک تهیه کننده پیشکسوت سینمای ایران گفت: جواد شمقدری توانست بخشی از فیلمسازان موسوم به طیف متدین را که سالها از عرصه فیلمسازی دور مانده بودند با شکستن این دیوار وارد گردونه فیلمسازی کند.
تاريخ : سه شنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۳۱
محسن علیاکبری تهیه کننده پیشکسوت سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در مورد عملکرد جواد شمقدری گفت: عملکرد آقای شمقدری در مقام معاونت سینمایی قویتر از دورانهای قبلتر بوده و ایشان در این سمت، سربلند بیرون آمده است.
وی گفت: آقای شمقدری توانست بخشی از فیلمسازان موسوم به طیف متدین را که سالها از عرصه فیلمسازی دور مانده بودند و به هیچ عنوان اجازه ساخت فیلم به آنان داده نمیشد را با شکستن این دیوار، وارد گردونه فیلمسازی کند.
تهیه کننده فیلم سینمایی «استرداد» اضافه کرد: در این ۴ سال گذشته؛ ما شاهد بیش از۵۰ درصد افزایش تولید بودیم و اکثریت این رشد تولید هم مربوط به فیلمهایی با مضامین دفاع مقدس و ارزشهای دینی بوده است. این در حالی است که این فیلمها تا حدودی توانستند قشر متدین را به سینما رفتن ترغیب کنند.
وی با اشاره به تجهیز شدن سالنهای سینماها در زمان شمقدری اظهار داشت: بخش عمدهای از سالنهای سینمای کشور که در حال فرسایش کامل بودند با بهسازی و نوسازی سالنها مبدل به محیطهای امن و سلامتی برای مخاطبین شدند. تغییراتی که توسط موسسه سینما شهر طی این ۴ سال اخیر انجام شد واقعا تغییرات بسیار چشم گیری بودند. طی این سالها، بخش عمدهای از سینماهای کشور به سیستم دیجیتال مجهز شدند که وابستگی ما را به نگاتیو و پزیتیو برطرف کرد.
تهیه کننده فیلم سینمایی «کتاب قانون» توجه به امکانات زیر ساختی سینما را یکی دیگر از کارهای ارزشمند مدیریت جواد شمقدری عنوان کرد و افزود: خریداری دوربینهای فیلمبرداری مطابق با استانداردهای روز دنیا توسط بنیاد سینمایی فارابی که در طول سالهای اول و دوم مدیریت آقای شمقدری خریداری شد و بخش دیگری از این تجهیزات که با مساعدت و همکاری بنیاد فارابی و مستضعان و همزمان با تولید پروژه فیلم حضرت محمد (ص) وارد کشور شد یکی دیگر از کارهای خوب مدیریت آقای شمقدری بود.
علیاکبری، تمرکز مدیریت شمقدری بر روی تولید و نگارش فیلمنامههای فاخر را یکی دیگر از دستاوردهای دوره مدیریتی وی اعلام کرد و یادآور شد: در سالهای اخیر واقعا تلاشهای زیادی در خصوص نگارش فیلمنامههای خوب و ارزشی صورت گرفت و در همین راستا، ما شاهد برگزاری جشنوارهای در بنیاد سینمایی فارابی تحت عنوان «جشنواره فیلمنامههایی با مضمون انقلاب اسلامی و دفاع مقدس» بودیم که این جشنواره توانست تحرکات خوبی را در فیلمنامه نویسی کشور بوجود بیاورد به طوری که ما شاهد نگارش حدود ۱۰۰ فیلمنامه بودیم که به جرات میتوان گفت از این تعداد، حدود ۵۰ فیلمنامه قابل تولید است.
این سینماگر با اشاره به «تعطیلی خانه سینما» گفت: آقای شمقدری اولین معاونت سینمایی بودند که با قاطعیت توانستند با خانه سینما برخورد قانونی کنند و علی رغم ادعای برخیها که معتقد بودند این برخورد شخصی بود من با صراحت اعلام میکنم این برخورد به هیچ عنوان شخصی یا جناحی نبود بلکه کاملا قانونی بوده است.
وی در مورد «قانونمند شدن سینما» افزود: علی رغم اینکه ما قوانین جدیدی برای سینما نداشتیم و هرآنچه در مورد سینما بود معمولا قوانین قدیمی و کهنهای بود که با توجه به رشد و پیشرفت سریع سینما به هیچ عنوان همخوانی با سینمای روز نداشت اما خوشبختانه این قوانین نیز در زمان مدیریت جناب شمقدری یکی پس از دیگری مورد اصلاح و بازنگری قرار گرفت. از سوی دیگر، در مورد ثبت صنوف قانونی، اقدامات بسیار خوبی انجام شده است و تا امروز، نزدیک به ۱۵ صنف سینمایی به ثبت قانونی رسیدند و انشاء الله تا آخردوره این دولت؛ ما شاهد قانونمند شدن همه صنوف سینمایی باشیم.
تهیه کننده فیلم سینمایی «پنهان» با بیان اینکه از کلیدیترین مباحثی که در مدیریت جواد شمقدری میتوان نام برد «تاسیس شورای عالی سینما» خواهد بود ادامه داد: شورای عالی سینما به قدری کار بزرگ و ارزشمند است که ما تاکنون حتی نمونه بسیار کوچک آن را در طول بعد از انقلاب سراغ نداریم به گونهای که جلسهای در مورد سینما با حضور رئیس جمهور که نفر دوم کشور محسوب میشود به همراه سینماگران برگزار شود.
علی اکبری اظهار داشت: اگر به خروجی شورای عالی سینما توجه کنیم متوجه خواهیم شد که این شورا تاکنون خروجیهای خوبی داشته است که یکی از آن خروجیها «بحث مالیات سینما گران» بوده است.
وی با اشاره به دغدغه سینماگران در مورد مسکن گفت: بحث مسکن سینماگران که یکی از دغدغه اصلی این عزیزان میباشد تا حدود زیادی در زمان مدیریت آقای شمقدری، در حال حل شدن است به طوری که اخیرا مصوب شد تا ۲۰۰۰ واحد مسکن مهر در اختیار سینماگران قرار بگیرد.
عضو شورای عالی سینما ادامه داد: در تداوم تشکیل شورای عالی سینما، بحث «ارتقای معاونت سینمایی به سازمان سینمایی» مطرح شد که این خود یک اتفاق بسیار بزرگ برای سینمای کشور بود چرا که معاونت سینمایی اختیارات و امکانات بسیار کمتری دارد اما اینک سازمان سینمایی میتواند در بسیاری از موارد؛ مستقیما ورود پیدا کند.
وی اقداماتی در خصوص جلوگیری از رانت خواری برخی از سینماگران را یکی دیگر از اقدامات خوب شمقدری عنوان کرد.