نشست خبری نمایش «پایکوبی اسب های پشت پنجره » صبح امروز ۱۶ اردیبهشت ماه با حضور هادی کمالی مقدم کارگردان و مینا بزرگمهر طراح هنری و اجرا گردان این نمایش در کافه اداره تئاتر برگزار شد.
در ابتدای این نشست هادی کمالی مقدم در خصوص اجرای این نمایش در برج آزادی گفت: نمایش «پایکوبی اسب های پشت پنجره ۲» ادامه همان نمایشی است که پیش از ایام محرم در پارکینگ تالار وحدت اجرا شد اما اجرا در برج آزادی که ادامه اجراهای پارکینگ تالار وحدت است با تغییرات اساسی در شیوه اجرا، فضای بیرونی و مکان همرا شده است.
وی ادامه داد: شیوه کاری ما بر چند مبنا استوار است که مهمترین آنها اجرای محیطی و کار در محیط است و شعار گروه نیز اجرا به شرط احیا است، میدان و برج آزادی مکانی است پر از رفت و آمد و جریانات متفاوت است که قصدمان از اجرای این کار در برج آزادی این است تا با حضور آدم ها در این مکان، آبادش کنیم.
این کارگردان خاطرنشان کرد: سال گذشته سعی کردیم تا با اجرا در پارکینگ تالار وحدت این مجموعه را احیا کنیم بعد از ماه محرم و صفر و پایان اجراهای ما در پارکینگ تالار وحدت و اتمام ریاست حسین پارسایی از بنیاد فرهنگی هنری رودکی چندین ماه طول کشید تا رسیدیم به اجرایی که در برج آزادی داشتیم.
کمالی مقدم افزود: در اوایل سال جدید تمرینات با گروهی جدید برای اجرای این نمایش در برج آزادی شروع شد چرا که فکر می کردیم برج و میدان آزادی به عنوان نماد و مکانی ورودی شهر تهران است که فضاهای فرهنگی بسیاری دارد که می توان از آنها استفاده کرد و آزادی تقریبا فراموش شده را باید دوباره آباد کنیم که با اجرای ما موافقت شد.
وی عنوان کرد: اجرای اول نمایش «پایکوبی اسب های پشت پنجره» در پارکینگ تالار وحدت در محیطی کاملا روباز بود و نه سالن تئاتری، اما در اجراها در برج آزادی نمایش در سالن است که اتفاقا این اجراها هم از نظر من محیطی هستند چرا که از تمام فضاهای پیرامون برای اجرا استفاده می شود.
این کارگردان ادامه داد: اجرای نمایش« پایکوبی اسب های پشت پنجره۲» از ورودی برج آزادی شروع می شود که در ادامه به فضای گودال و باغچه و حیاط خلوت می رسیم که تصمیم داریم تا در این فضا بازارچه خیریه ای راه بیاندازیم و در ادامه نمایشگاه هنرهای معاصر را داریم که بابت برگزاری بازارچه خیریه و نمایشگاه به مجموعه آزادی هزینه ای را دریافت نکرد.
کمالی مقدم تاکید داشت: اجرای پرفورمنس ما از فضای بازارچه شروع می شود و افرادی که در حال عبور از این مکان هستند می توانند ابتدای اجرا را تماشا کنند و بعد در ادامه وارد فضای نمایشگاه می شویم تا به اجرا می رسیم.
وی تاکید داشت: گروه نوآر برای اجرای این نمایش در برج و میدان آزادی به سراغ گروه خط ۱۱ رفت که این گروه کارگاه تجربی در رابطه با شناخت تهران است واطلاعاتی را در خصوص شناخت میدان آزادی به ما می دادند، سعی کردیم تا با همکاری این گروه به رابطه یک شهروند تهرانی با میدان آزادی برسیم.
کمالی مقدم افزود: در تمام جهان، میادین کلان شهرها محلی برای ملاقات مردم و اتفاقات فرهنگی هنری هستند به همین خاطر تمام تلاشمان این است تا آزادی را نیز تبدیل به چنین فضاهایی کنیم مانند خانه هنرمندان، تئاتر شهر و ....
مینا بزرگمهر در ادامه این نشست گفت: گروه نوآر امسال سعی کرده تا نامکان ها یا هویت های شهری خدشه دار شده است را به مردم نشان دهد و این کار با نشان دادن هویت میدان آزادی شروع کرده است. گروه هنری نوآر در کنار گروه خط ۱۱ سعی کرد تا هویت فراموش شده آزادی را بار دیگر زنده کند تا این مکان وسیله ای باشد برای رویدادهای فرهنگی و همچنین فضایی تاثیر گذار در شهر. متاسفانه میدان آزادی به شدت ارتباطش با آدم ها گسسته شده است. میدانی که با زندگی روزمره افراد کاری ندارد در حالی که در وسط این میدان برجی است که نماد ایران است.
وی افزود: تلاشمان بر این است تا پتانسیل ها این میدان و برج را به نوعی دیگر معرفی کنیم تا افراد در حد امکان به این مکان نزدیک شوند. پروژه ما چند فاز دارد و با امکانات و زمانی که ما داشتیم تنها ۱ فاز را اجرایی کرده ایم که درصدد اجرای دیگر طرح هایمان از جمله کارگاه های تخصصی، مسابقه، چاپ نشریه و .. را هستیم.