مرزهای ناکجاآباد فیس‌بوک
انتقادهایی که به یک شبکه اجتماعی وارد است؛
مرزهای ناکجاآباد فیس‌بوک
شعار فیسبوک، باز کردن و مرتب ساختن جهان است که در آن تنها یک صدا می تواند تاثیر قدرتمندی داشته باشد. در کنار سیاست باز کردن فضا و توان بالقوه این سایت برای ایجاد تغییرات اجتماعی، فیس بوک مکررا به خاطر سیاست‌های بی در و پیکرش در ارتباط با حریم خصوصی کاربران، مورد حملات شدیدی قرار گرفته است.
 
تاريخ : يکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۰۳

اعضای فیس بوک دارای یک صفحه پروفایل هستند که می توانند تصاویر و اطلاعاتی را به آنجا پُست کنند، با یکدیگر گپ بزنند اما پشت این پروفایل، کاربران در حال خلق مخزنی از اطلاعات انباشته شده از کلیه روابط خود در سراسر جهان و ریزه کاری های خصوصی زندگی همگان هستند. پایگاه‌های اطلاعاتی که در فیسبوک برای انبار کردن، فشرده‌سازی و دریافت اطلاعاتی از شما به کار میگیرد آنها را به بزرگترین دارنده اطلاعات تبدیل می کند، به گونه ای که هیچ سازمان درونی از این نظر به پای آن نمی رسد. 

موسس و رئیس فیس بوک مارک زوکر برگ است که مدافع حفظ حریم خصوصی است که با این حال بسیاری از کاربران اواخر سال گذشته وقتی متوجه شدند که اسامی و تصاویر به اشتراک گذاشته شده آنها به همراه اطلاعات سیاسی و مربوط به آنها در دسترس عموم قرار گرفته است شوک زده شدند. 

پس از آن شکایاتی از فیس بوک به خاطر پی بردن به این مسئله و عدم رعایت حریم خصوصی افراد صورت گرفت. 

بعد از هیاهوهای فراوان فیس بوک به کاربرانش اجازه داد تا در پروژه شخصی سازی فوری مشارکت کنند. اما این کار ساده ای نیست و مستلزم آن است که تمامی اطلاعات بیوگرافیک را که حاوی اولویت های اصلی یک کاربر درباره ایده ها و محصولات هستند حذف شود. 




فیس بوک هم آگهی دهنده است و هم واسطه. این سایت جایگاهی محوری را به عنوان یک سرگرمی برجسته در اقتصاد جدید دارا است و هم بزرگترین نگهدارنده اطلاعاتی است که تا کنون درباره انسان ها در یک جا گردآوری شده است مسئولین شبکه های اجتماعی به عنوان واسطه ها و میزبان هایی برای ارتباطات افراد با دوستان و همکاران، به اطلاعات بسیار حساس دسترسی دارند، از جمله اطلاعات گردآوری شده در طول زمان از افراد مختلف و کثیر. 

این انتظار کاملا منطقی مردم است که در عین احترام به آزادی آنها، آن را در حریم حفاظت شده قرار بدهند و در حفظ اطلاعات امانت دار باشد. با وجود این مسائل استقبال از فیس بوک همچنان در بین مردم به طرز فزاینده ای بالاست. 

آنچه بیش از هرچیز به افزایش عضویت های فیس بوکی در ایران کمک می کند بدون شک امکانات و نامحدود بودن مرزهای آن است که تصور ارتباطات گسترده را در ذهن کاربران ایجاد می کند، اما شاید اگر در داخل کشور یک شبکه اجتماعی با کیفیت و امکانات نسبی ایجاد شود قدری از توجه به حد و حصر به این فضای ملون کاسته شود.البته ناگفته نماند که یکی از مهمترین دلایل رشد قارچ گونه اعضا در فیس بوک عدم وجود شبکه حامی در داخل است. 

استدلال برخی بر این مبنا که فیس بوک به دکانی ماننده است که قادر است اطلاعات همه کاربران را در پنجاه سال آینده جهت کاربری های مختلف بفروشد غیر قابل انکار است و در عین حال بی خطر بودن و امن بودن آن، نظر سایر کاربران است که بر این اساس لازم است تا مطالعات و پژوهش کافی در این راستا صورت گیرد.

کد خبر: 74042
Share/Save/Bookmark