گزارشی از نشست خبری همایش هنر شیعی؛
هنرهای سنتی و صنایع دستی آئینه باورهای فرهنگی ماست
نشست رسانهای هنر شیعی امروز در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد. در این همایش که ایرج داداشی و عبدالمجید شریف زاده حضور داشتند؛ گزارشی از فعالیت های پژوهشگاه هنر اسلامی ارائه شد.
منصور آذری در گفتگو با هنرنیوز؛
فرهنگ استفاده از اثر هنری باید به صورت صحیح و گسترده آموزش داده شود
منصور آذری از فعالان هنر مجسمه سازی معاصر و دبیر دوسالانه مجسمه سازی در دوره اخیر در خصوص هنر مجسمه سازی گفت: باید فرهنگ استفاده از اثر هنری در جامعه به صورت صحیح و گسترده آموزش داده شود.
نمایشگاهی از آثار علی نصیر در گالری خاک به نمایش در خواهد آمد.
کتاب «در میان سایه و نور» اولین کتاب آکادمیک درباره هنر معاصر ایران
کتاب «در میان سایه و نور» با گردآوری دکتر حمید کشمیرشکن، که نظرگاه هایی درباره هنر و هنرمندان معاصر ایران، هنر ایرانی در مهاجرت و هنر و انقلاب است، در گالری محسن رونمایی شد.
یادداشتی بر ارزش رنگها در محیط زندگی؛
رنگها به واسطه ارزشهای بینظیر خود در جهان هستی، از اثرگذاری قابل توجهی در اندیشه بشری بهرمندند.ازین رو در یادداشتی کوتاه به شناخت ارزش رنگها در فضای زیستی خود میپردازیم.
«نظام آبادی» روایتی از تهران گمشده
نمایشگاهی با عنوان «نظام آبادی» با موضوع تهران در گالری هما برپا خواهد شد.
در بخش تجسمی نخستین جشنواره هنرهای اسلامی «طواف تا ولایت»؛
آثار نثر و ثلث در بخش مدعوین خوشنویسی نمایش داده میشود
دبیر خوشنویسی جشنواره هنرهای اسلامی «طواف تا ولایت» از راهیابی آثار خوشنویسی نثر و ثلث در بخش مدعوین خبر داد.
شماره 22 نشریه آینه هنر منتشر شد
آینه هنر فصلنامه فرهنگی و هنری هیات اسلامی هنرمندان پس از وقفه دو ساله منتشر شد ...
هویت فراموش شده در معماری ایران
گرچه صنعت ساختمان سازی در کشور در سالهای اخیر از رشد چشمگیری در ابعاد مختلف کمی و کیفی برخوردار و جلوه های بدیع و در عین حال منحصربفردی (مانند برج میلاد) را از صنعت ساختمان سازی داخلی به تصویرکشیده اما ...
هویت را می توان تجلی فرهنگ در محیط دانست زیرا مکانها از انسان معنا می گیرند و انسان نیز مجموعه ای از باورها و اندیشه ها است که فرهنگ او را شکل می دهد و نمود و تجلی از فرهنگ انسان را در مکان و محیط می توان مشاهده نمود که همان هویت اوست
«احیای» این معماری به دست مهندسان معمار اروپایی در اواخر سده هجدهم باعث انتشار پردامنه سبک یونانی شد و مخصوصاً در بناهای رسمی – دادگستریها، بانکها، تالارهای شهر، مجالس قانونگذاری – که با توجه به تأثیرگذاری پرابهت شان طراحی می شدند، ...
آرت نوو نهضتی بسیار زودگذر، اما فراگیر در اروپا بود که ابتدا در هنرهای تزئینی مانند طراحی پارچه، تولید کتاب و مبلمان از دهه ۱۸۸۰ آغاز گردید.آرت نو در حقیقت نام مغازه ای بود که ...
به طرف جنوب غربی جاری است و پنچ شعبه مهم دارد که به پنجاب مشهور است ...
این خانه ها برای ما ایرانی ها حریمی مقدس بودند؛ محلی برای یکپارچگی خانواده هایمان. آنها فراتر از ارزش معماری شان حریمی بودند برای آرامش و یکپارچگی خانه و خانواده ...
از ذات معماری مشخص است معماری یکی از پر دغدغه ترین و پر اثرترین انگاره جهان هستی بشمار می رود از این رو است که معماران بزرگی همچون رم کولهاوس و دیگران بر پایه نوشتن معماری خود را علم کرده اند ...
فعالیتهای ساختمانی از مراکز قدیمی واقع در سرزمین اصلی یونان به شهرهای پررونق پادشاهان هلنی در آسیای صغیر که مرکزیت بیشتری برای دنیای هلنی داشتند انتقال یافت ...
در طرح معماری بناهای تاریخی ایران توجه خاصی به جلوه ها و کاربردهای نور روز شده و امروزه در قالب بازتاب سطوح شفاف، نورگیرها و روزنه ها، سایه روشن های ثابت و متغیر حاصل از آفتاب و… گاهی تا حد تعابیر فلسفی و اعتقادی به آن می پردازند ...
نمونه هایی از معماری مدرن برای شهرهای آینده
شهر رؤیایی ایواموتو اسکات طراح سانفرانسیسکو در ۲۱۰۸ چیزی شبیه خانه های ویلایی نزدیک مناطق ییلاقی دارای آب معدنی های گرم است ...
ورودی خانه های قدیمی، به همان اندازه ارج و ارزش و قدمت داشت که اندرونی خانه ها و بدین سان این ورودی ها یا همان که امروز با دو حرف ساده و در قالب یک کلمه با عنوان «در» از آن یاد می کنیم فتح بابی بود برای برقراری ارتباطات میان فردی بین اهالی و ساکنان یک محله،قصبه، شهر یا روستا ...
معمولاً در ضلع جنوبی دیوار مسجد رو به قبله نمازگزاران بنا می شود، گاهی از سطح صحن مسجد گودتر و گاهی در قسمتی از دیوار فرو رفته است ...
نگاهی به آپارتمان نشینی در ایران
باز هم الگوی دیگری از غرب، بی اینکه با فرهنگ شهرنشینی گذشته همخوانی و انطباق کافی داشته باشد، ...
احساسات افراد به طرق مختلف قابل تضعیف و تحریک است و مثلا با تغییر محیط ای که در آن زندگی می کنند، به سبب الگوهای روانشناسی به نتایج بهتری در ایجاد شادابی، صمیمیت، آرامش افراد خانواده دست یافت ...
میدان به عنوان یک فضای شهری با حضور و مکث معنی دار انسان و به منظور و مقصود معینی در ارتباط با حرکت جمعیت موجودیت می یابد و علاوه بر آن ...
در حقیقت اجسام به خودی خود رنگی ندارند. وقتی نور سفید- نور خورشید- به سطح یک شیء برخورد می کند، آن شیء برحسب ترکیب و ساخت مولکولی خود برخی از طول موج ها (رنگ ها) را جذب کرده و مابقی را منعکس می کند ...
معیارهای زیبایی شناسی و سیمای نابهنجار شهری
هنگامی که صحبت از سیمای شهر به میان می آید آنچه از شهرهای امروزی در ذهن تداعی می شود ملغمه ای است از طرح ها و رنگ ها و فرم هایی که بی هیچ محتوایی عمیق، زشتی و نابهنجاری را با چشم و ذهن شهروندان عجین ساخته است ...
با پیشرفت دانش روانشناسی محیطی دیگر انسان و رفتار او متاثر از محیط نیستند بلکه بر روند شکل گیری محیط اثر متقابل دارند ...
هندسه بدلیل نفی هرگونه هرج و مرج فضائی به رشد رسیده را بوجود می آورد و در رشد شخصیت مخاطب خود نقشی ویژه دارد ...
معماری و تزئینات اسلامی در کشورهای جهان و ایران
هنر معماری اسلامی از لحاظ زیبائی و تناسب به حدی در دنیای قدیم (آسیا، افریقا و اروپا) تاُثیر کرده که تا مدتها معماران مسیحی تحت تاُثیر اصول آن بوده و از قوانین تزئینات داخلی آن در کلیساهای و ابنیه خود استفاده می کرده اند ...
غیر از بازارچه ها بازارهای بزرگی برای هر شهر ساخته می شد. این بازارها برای هر صنف جداگانه و بنا به احتیاجات و نوع شغل آنها شکل ساختمان تغییر پیدا می کرد مثلاً رنگرزها غیر از دکان کوچکی که محل فروش کلافهای قالی برای رنگرزی از روی نقشه قالیها بود کارگاه وسیعی داشتند...
درباره برنو زِوی معمار مشهور ایتالیایی ؛
معماری که با شیاطین کلاسیسیزم جنگید
زوی در ۱۹۶۳ به دانشگاه رم رفت و در آنجا مکتبی از تاریخ نگاران تراز اول معماری بنا نهاد. در سال ۱۹۷۰ مجموعه آثار اریک مندلسن را چاپ کرد و در سال ۱۹۷۴ اثر گرانپایه دیگری تحت عنوان poetica dell Architettura neoplastica را به رشته تحریر درآورد، ...