فرهنگ استفاده از اثر هنری باید به صورت صحیح و گسترده آموزش داده شود
منصور آذری در گفتگو با هنرنیوز؛
فرهنگ استفاده از اثر هنری باید به صورت صحیح و گسترده آموزش داده شود
منصور آذری از فعالان هنر مجسمه سازی معاصر و دبیر دوسالانه مجسمه سازی در دوره اخیر در خصوص هنر مجسمه سازی گفت: باید فرهنگ استفاده از اثر هنری در جامعه به صورت صحیح و گسترده آموزش داده شود.
 
داخلی آرشيو خبر
تاريخ : جمعه ۲۷ آبان ۱۳۹۰ ساعت ۱۵:۵۴
منصور آذری از فعالان هنر مجسمه سازی معاصر و دبیر دوسالانه مجسمه سازی در دوره اخیر در خصوص هنر مجسمه سازی ؛ موانع و مشکلات و ضعف‌های حاکم بر آن با هنرنیوز به گفتگو نشسته است. 

آذری در خصوص محدودیت‌های حاکم بر هنر و به خصوص هنر حجم اظهار کرد: ساختار اجتماعی عاملی مهم در راه پیشرفت هنر یک جامعه است. ساختار فکری حاکم بر کشور ما در تمام ۵۰۰ سال گذشته هویت اجتماعی مردم را به طور کامل تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. در واقع این پیشینه اجتماعی به باورهای انسان معاصر شکل داده است. عدم کامیابی در یافتن ۱۰ استاد با طرز فکر و سلیقه مشابه کار دشواری است . این کمبود بر داوری‌های جشنواره‌ای اثری نامطلوب دارد. و شاید بتوان گفت بسیاری از این تفاوت‌ها، نا هماهنگی‌ها و سلایق متفاوت مخرب است. این موضوع به خوبی می‌تواند بر روند هنر در جامعه کنونی ما اثرگذار باشد. می‌توان گفت نبود ساختار فکری درست در یک جامعه باعث برداشت‌های شخصی در خصوص آثار هنری می‌شود و همین امر روند هنری جامعه را دستخوش تغییر و در بسیاری موارد، اختلال می‌کند. 

ایشان افزود: هنرمندان ایرانی در خصوص هوش از جایگاه خوبی بهرمند هستند و این موضوع در رسیدن آن‌ها به جایگاه‌ مطلوبی در سطح جهانی موثر است. اما شرط این اتفاق حمایت از آن‌هاست و این امر مگر با همکاری همه مسؤلین تحقق نخواهد یافت. 

آذری در خصوص مجسمه سازی گفت: مجسمه‌سازی در دسترس ترین هنر است. سادگی این هنر را می‌توان این‌گونه تعریف کرد؛ که هر ابزاری از قابلیت تبدیل به مجسمه برخوردار است. بی ارزش‌ترین مواد نیز می‌توانند ابزاری
باید فرهنگ استفاده از اثر هنری در جامعه به صورت صحیح و گسترده آموزش داده شود.
اثرگذار برای هنر باشند. یکی از موادی که در مجسمه سازی نقش دارد؛ همین خاکی است بر آن پا می‌گذاریم. خاک به راحتی قابلیت تبدیل به مجسمه را داراست. ازین رو نمی توان برای دوری ازین هنر بهانه ای داشت. فن ساختن مجسمه از همین جا شروع می‌شود و تکنیک در مرحله های بعدی مطرح می‌شود.
 
آذری در خصوص وضعیت هنر مجسمه سازی در جامعه امروز ایران و ارتباط آن با دنیا گفت: مجسمه سازی نسبت به بیست سال گذشته هنر و به خصوص مجسمه‌سازی تغییرات چشمگیری داشته است. بیست سال قبل رشته‌های هنری و هنرستان ها در پایین ترین سطح ارزشی ازلحاظ معدل درسی در بین رشته‌های تحصیلی بودند؛ اما امروز وضعیت به شکل سابق نیست. 
او افزود: گرچه تا حدی این نگرش وجود دارد اما می‌توان گفت؛ امروز ایران به‌هیچ عنوان قابل قیاس با بیست سال قبل نیست. در حال حاظر تمایل اجتماعی به هنر بسیار گسترده و متفاوت خواهد بود. می‌توان گفت ساختار فکری جامعه دستخوش تغییرات بسیاری شده‌است. 

آن‌چه در این میان نیاز هنر امروز است؛ پژوهش در زمینه‌های مختلف هنری است. این امر مستلزم پیگیری از سوی هنرمندان و حمایت از سوی نهاد‌ها و ارگان‌های اثر‌گذار است. در مرحله بعدی عمق غنای هنر است که با آگاهی در خصوص اتفاقات روز دنیا امکان‌پذیر خواهد بود. ایجاد حساسیت و نیاز در جامعه هنری برای آگاه شدن از مسائل روز دنیا یکی از اقداماتی است که باید اتفاق افتد. این مسائل می‌توانند جایگاه ایران را در سطح جهانی بهبود بخشند. 

وی هم‌چنین از گرایش به هنر در بین عامه مردم یاد کرد و افزود: باید فرهنگ استفاده از اثر هنری در جامعه به صورت صحیح و گسترده آموزش داده شود. 

ایشان در خصوص جایگاه آموزش صحیح هنر در افراد جامعه به این نکته اشاره کردند که: آموزش هنر باید دو تغییر عمده داشته باشد؛ اولین نکته پایین آوردن سن آموزش در مهد کودک و مدرسه است که تا حدی اتفاق افتاده است. از سوی دیگرمی‌توان گفت اگر هنر در
استفاده از یک روش خاص چه در سبکهای قدیمی تر و چه در حیطه هنر مدرن وحتی درهنرهای جدید در صورتی ارزشمند است که از ایده‌ای تازه بهرمند باشد.
جامعه ما توسط هنرمند آموزش داده شود؛ روند شناخت هنر در جامعه بهبود خواهد یافت. 

آذری در خصوص معیارهای ارزش‌یابی یک اثر حجمی گفت: به باور من دوسالانه بهترین فرصت برای دیدن رخدادهای تازه است. رویکرد تازه به یک موضوع اولین و اساسی ترین معیار سنجش است. ارزش اثر هنری با اندیشه حاکم بر آن ارتباط مستقیم دارد. اگر اثر هنری تنها محدود به ساخت وسازو ارتباط فرم و فضا بدون ارائه نگاهی نو چه از لحاظ ساختاری وچه از نظر محتوایی از راهیابی در دوسالانه محروم خواهد بود. 

او ضمن بیان این مطب اضافه کرد:استفاده از یک روش خاص چه در سبکهای قدیمی تر و چه در حیطه هنر مدرن وحتی درهنرهای جدید در صورتی ارزشمند است که از ایده‌ای تازه بهرمند باشد. اگر تنها تقلیدی خام از صورت قدیمی‌تر خود باشد؛ با وجود این که برای بیننده هم محترم خواهد بود نمی‌توان آن اثر هنری را با رویکرد نوآورانه تلقی کرد. بینال محل نمایش تاثیر رویداد های معاصر بر هنرمند و موتیف‌های حاکم بر اندیشه اوست. اگر این رویداد هنری به شکل تکراری از دوسالانه قبلی فرض شود از ارزش‌های خود فاصله می‌گیرد. در واقع استفاده هوشمندانه از فرم در ارتباط با فضا به خوبی گویای یک اثر مطلوب است. چنین اثری هم برای دوسالانه مناسب و هم برای جامعه هنر گامی پیش‌رو خواهد بود.

منصور آذری متولد ۱۳۳۹در تهران است.
وی عضو انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران است. او همچنین دارای گواهینامه پایان دوره مجسمه سازی است.
گوشه‌ای از فعالیت های وی به شرح زیر است:
کلاسهای آزاد دانشگاه تهران- ۱۳۷۵ . مدیر و موسس آموزشگاه هنرهای تجسمی بابك (كرج)
شركت در بینال دوم و پنجم مجسمه سازی موزه هنرهای معاصر تهران
شركت در جشنواره مقاومت سال ۸۵ موزه هنرهای معاصر تهران جشنواره فجر وپایداری
شركت در جشنواره مجسمه های شنی بابلسر ۸۴وگناوه۸۷
شركت در جشنواره یخ و برف زنجان ۸۶و۸۷
شركت در جشنواره هنر و المپیك سال ۸۴ و ۸۶و۸۷
شركت در اولین اكسپو مجسمه سازان خانه هنرمندان تهران وفروش اثر
شركت در اولین نمایشگاه مجسمه های شهری تهران – گالری برگ ۸۷
شركت در دو دوره نمایشگاه مجسمه های كوچك خانه هنرمندان تهران
شركت در نمایشگاه موضوعی (رسانه) خانه هنرمندان تهران
شركت در نمایشگاه موضوعی( فجر) موزه امام علی
شركت در نمایشگاه گروهی رشت
کد خبر: 108
Share/Save/Bookmark