بايد به افكار و انديشه هاي يك نويسنده احترام گذاشت
نغمه ثميني:
بايد به افكار و انديشه هاي يك نويسنده احترام گذاشت
نغمه ثميني معتقد است بايد به افكار و انديشه هاي يك نويسنده به عنوان خالق اثر احترام گذاشت تا در فرآیند آن بخش تولید متون جشنواره تئاتر فجر بتواند جایگاه خود را پیدا کند. نغمه ثميني معتقد است بايد به افكار و انديشه هاي يك نويسنده به عنوان خالق اثر احترام گذاشت تا در فرآیند آن بخش تولید متون جشنواره تئاتر فجر بتواند جایگاه خود را پیدا کند.
 
تاريخ : دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۱۳:۱۳
 به گزارش هنرنیوز نغمه ثميني درام نویس باسابقه در گفت و گو با پایگاه رسمی اطلاع رسانی سی امین جشنواره بین المللی تئاتر فجر؛ با اشاره به وضعيت نمايشنامه نويسي در ايران گفت: وضعيت كنوني ادبيات نمايشي مناسب نیست و بزرگترين دليل پايين آمدن كيفيت نمايشنامه نويسي را رسوخ بيش از اندازه ممیزی در نمايشنامه ها مي دانم.
اين نمايشنامه نويس افزود: آشنايي زيادي با بخش توليد متون جشنواره تئاتر فجر ندارم، ولي اگر در اين بخش اعمال نظر زيادي بخواهد صورت گیرد، اين بخش به تنهایی راه به جايي نخواهد برد و نمي تواند كمكي به رشد متون ايراني كند. زیرا نويسنده نمي تواند با اعمال نظر يك نيروي بيروني اثري را خلق كند، بايد به افكار و انديشه هاي يك نويسنده به عنوان خالق اثر احترام گذاشت تا در فرآیند آن بخش تولید متون جشنواره تئاتر فجر بتواند جایگاه خود را پیدا کند.
وي با اشاره به ورود متون اقتباسي به ادبیات نمایشی رایج کشور، افزود: روي آوردن به اقتباس اتفاق بدي نيست و نبايد آن را محكوم كرد. اگر مشكلي با اقتباس داريم بايد اين موضوع را ريشه يابي كنيم تا بتوان فهميد چرا نويسندگان ما به اقتباس روي مي آورند. روي آوردن به اقتباس را دور شدن و در امان ماندن از مميزي های كمتر می دانم، زيرا مواجه شدن با اسامي خارجي سخت گيري مسئولين را نسبت به متن كمتر مي كند.
ثميني در پايان تاكيد كرد: ما همان درام نويسان دهه هشتاد هستيم به اضافه نويسندگان جواني كه به جمع ما پيوسته اند ولي در شرايطي قرار گرفتيم كه به ناچار روي به اقتباس آورده ایم.
یادآوری می شود سی‌امین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری رحمت امینی از تاریخ ۵ تا ۲۲ بهمن سال جاری در تهران و استان های البرز، گلستان، کرمانشاه، لرستان و خراسان شمالی برگزار می‌شود.
کد خبر: 36435
Share/Save/Bookmark