قزوه: غزه ریشه در تاریخ اسلام و ایران دارد
گزارش هنرنیوز از نشست مطبوعاتی گردهم‌آیی هنرمندان در حمایت از مردم غزه؛/۲/
قزوه: غزه ریشه در تاریخ اسلام و ایران دارد
علیرضا قزوه مدیر مركز آفرینش های ادبی حوزه هنری در نشست خبری «غزه تنها نیست» گفت: در زمان هخامنشیان فرماندار غزه یك ایرانی بود و در مقابل اسكندر تسلیم نشد و زانو نزد و از آن دوران مقاومت را در این مردم می بینیم. در این شهر قبر جد بزرگوار پیامبر وجود دارد و ایرانی ها نیز در این شهر ریشه دارند. این ریشه ها اگر برای استعمارگران امروز بود غوغایی به پا می كردند و به رخ می كشیدند در حالی كه ما خیلی بر روی این موارد كار نمی كنیم.
 
تاريخ : سه شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۴۴

قزوه با بیان این كه این روزها غزه در شرایط خوبی به سر نمی برد عنوان كرد: دردناكی این وضعیت را هنرمندان كشور با گوشت و خون خود حس می كنند و وظیفه ایمانی خود می دانند نسبت به این مسئله واكنش نشان دهند. 

وی افزود: برای ما عادت شده است كه هر سال در آستانه روز جهانی قدس حملات اسرائیل به نوار غزه و فلسطین را ببینیم. برایمان عادت شده كه هر وقت جام جهانی است و صحبت از توپ می شود حركت توپ ها و تانك ها را به روی كودكان و زنان فلسطینی ببینیم و گویا اسرائیل به خیال خود می خواهد مسلمانان را تحقیر كند در حالی كه امام خمینی (ره) به ما یاد داد وحدت داشته باشیم. 

قزوه درباره برنامه همایش «غزه تنها نیست» گفت: در این برنامه بیانیه ای را در قالب پارچه نوشته ای بزرگ در معرض دید مخاطبان قرار می دهیم و هنرمندان این پارچه نوشته را امضا می كنند و در نهایت این نوشته ترجمه می شود و به سازمان های بین المللی صلح ارسال می شود. البته دوستانی هم می گفتند به جای تجمع در حوزه هنری مقابل سازمان ملل تجمع كنیم اما من در پاسخ گفتم كه این كار فایده ای ندارد و سازمان ملل نیز در راستای اهداف آمریكا و استكبار عمل می كند. 

این شاعر كشور با اشاره به این كه جنگ های امروز جنگ های رسانه ای هستند، گفت: روزهایی بود كه در جنگ ۳۳ روزه برخی از شاعران جوان نذر كرده بودند كه هر روز یك شعر برای مقاومت بگویند و این گونه افراد را باید معرفی كرد. 

وی با اشاره به فعالیت های خبرنگاران دیگر كشورهای غربی استكبار گفت: در سوریه خبرنگار بی بی سی در پی حادثه ای در مدرسه جلوتر از دیگران حاضر شد و این خبرنگار زبان انگلیسی، عربی مسلط بود و وقتی به همراهان گفتم با این خبرنگار صحبت نكنید چرا كه موضع گیری دولت های استكباری را دارد دیدم او به زبان فارسی نیز مسلط است. خبرنگاران جوان ما نیز متوجه فعالیت های خبرگزاری های بیگانه باشند و البته این طیف خبرنگاران را در نسل جوان كشورمان می بینیم. 

مدیر مركز آفرینش های ادبی حوزه هنری با اشاره به تاریخ چند هزار ساله غزه و فلسطین گفت: در زمان هخامنشیان فرماندار غزه یك ایرانی بود و در مقابل اسكندر تسلیم نشد و زانو نزد و از آن دوران مقاومت را در این مردم می بینیم. در این شهر قبر جد بزرگوار پیامبر وجود دارد و ایرانی ها نیز در این شهر ریشه دارند. این ریشه ها اگر برای استعمارگران امروز بود غوغایی به پا می كردند و به رخ می كشیدند در حالی كه ما خیلی بر روی این موارد كار نمی كنیم.

فیض: ایران همیشه حامی مظلومان بوده است 

در ادامه این نشست ناصر فیض مدیر دفتر طنز حوزه هنری گفت: با این كه ادعا می شود در این جنگ تنها مناطق نظامی مورد حمله قرار می گیرند، اما می بینیم كه غیرنظامیان بسیاری جانشان را از دست می دهند.

او كه در نشست رسانه ای گردهمایی هنرمندان در حمایت از مردم مظلوم غزه با عنوان «غزه تنها نیستم» سخن می گفت، تاكید كرد: در این تهاجم و جنگ های مشابه تاكید می شود كه می خواهند خاورمیانه را تغییر دهند اما طنز قضیه همین جاست كه خاورمیانه تغییر كرد اما نه به شكلی كه آنها می خواهند بلكه به نفع حركت هایی كه در آینده به پیروزی بزرگی منجر می شود و همان پیروزی اعتقادات ماست. 

این شاعر همچنین گفت: ما از دو جهت الان باید درباره غزه واكنش نشان دهیم. یك بعد این قضیه این است كه در طول تاریخ، ما ایرانی ها همواره دفاع از مظلوم را در راس كارهایمان داشته ایم و بعد دیگر این است كه بر اساس اعتقادات دینی مان وظیفه داریم در مقابل ظالم قد علم كنیم. 

او با اشاره به این كه هنرمندی كه قلمش را در راه دفاع از مظلوم به كار نبرد كار هنری نمی كند بلكه این كار تفنن است، گفت: طنزپردازان در اینجا می توانند وارد كار شوند و با نگاه درستی كه نسبت به واقعه تلخ غزه دارند نسبت به این قضیه واكنش نشان داده و هنرنمایی كنند.

کد خبر: 73581
Share/Save/Bookmark