موتمن: شرم آور است که طبقات پایین جامعه از سینما حذف شده اند
گزارش هنرنیوز از نشست رسانه ای فیلم «خداحافظی طولانی»؛
موتمن: شرم آور است که طبقات پایین جامعه از سینما حذف شده اند
نشست پرسش و پاسخ فیلم «خداحافظی طولانی» به کارگردانی فرزاد موتمن پس از اکران این فیلم در دومین روز سی و سومین جشنواره فیلم فجر با حضور عوامل این فیلم در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد.
 
تاريخ : دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۵۱
در آغاز این نشست فرزاد موتمن (کارگردان) درباره کارگردانی این فیلم گفت: قصه این فیلم نوشته اصغر عبداللهی است که یک فیلم نامه نویس کهنه کار است و از دهه ۶۰ تا کنون با نوشته های وی آشناییم.

وی با بیان این مطلب گفت: من از این قصه بی اطلاع بودم و مشغول کار بر روی فیلم نامه های خودم بودم اما وقتی فیلم نامه را علی حضرتی به من تحویل داد قصه را دوست داشتم و کارگردانی آْن را قبول کردم چون جذابیت های زیادی برای من داشت.

کارگردان فیلم «خداحافظی طولانی» عنوان کرد: نکاتی برای پذیرش این فیلم نامه وجود داشت؛ نخست اینکه تم کار عشقی بود و من به دو تم عشقی و جنایی بسیار علاقه مندم و چون فیلم نامه های عشقی کم است من با کمال میل این فیلم نامه را کارگردانی کرد. نکته دوم این بود که داستان این فیلم در حوزه صنعتی و بین طبقه کارگر می گذشت و ازآنجا که چنین فیلم نامه های بسیار اندک است و به دلایل تجاری همه فیلم ها از پارک وی به بالای شهر ساخته می شوند من این کار را قبول کردم ؛ زیرا ما طبقات پایین جامعه را با اینکه مخاطبان اصلی سینمای ما هستند از سینما حذف کرده ایم و این شرم آور است. از دیگر سو بنا به علایقم به کارهای وسترن این کار را به خاطر تقابل فرد با جمع که از درونمایه های وسترن است پذیرفتم. یک دلیل هم مربوط به تهیه کننده میشد که چک آماده دستم داد و بی تعارف چون دستمزد کار آماده بود از کارگردانی آن استقبال کردم.

وی به تم داستان اشاره کرد و تصریح نمود: این فیلم دوتا قصه دارد؛ یکی ماهرو و دیگری طلعت با تم مشترک و رنگهای فراوان.

در ادامه این نشست ساره بیات بازیگر این فیلم گفت: خوشحالم که در این کار با آقای موتمن همکاری کردم، آرامش فراوانی در کار وجود داشت.

سعید آقاخانی بازیگر نقش اول این فیلم با توصیف نقش خود اظهار داشت: در ذهنم نمی گنجید یک روز چنین نقشی را بازی کنم، فیلم نامه را که خواندم فکر کردم پشیمان می شوم ولی بعد خوشم آمد و رفتم و با احساس خوب در این فیلم بازی کردم.

وی درباره نقش خود بیان کرد: من با طبقه کارگر آشنایم و این آشنایی سبب شد نقش را تا حد امکان خوب دربیاورم.

مومتمن درباره انتخاب سعیدآقاخانی برای نقش اول این فیلم گفت: برای این نقش به یک مرد چهل پنجاه ساله نیاز داشتیم ولی متاسفانه تعداد محدودی از بازیگران ما در این بازه سنی هستند، وقتی سعید آقاخانی پیشنهاد شد مطمئن بودم که میتواند زیرا کمدین ها خلاق و توانمند هستند و سعید آقاخانی آنقدر خوب درخشید که برگ برنده این فیلم شد، زیرا توانست تنهایی و غربت این مرد را نشان بدهد. این فیلم قصه ای سخت غمگین دارد.

علی حضرتی تهیه کننده این فیلم نیز در ادامه گفت: «خداحافظی طولانی» در مرزی ایستاده است که هم مخاطب روشنفکر و هم مخاطب عام را میتواند جذب کند.

کارگردان فیلم «شبهای روشن» در خاتمه این نشست درباره موسیقی این فیلم گفت: ما خیلی سخت به موسیقی کار رسیدیم و اگرچه این فیلم میتوانست بدون موسیقی باشد اما من به سلیقه شخصی از موسیقی استفاده کردم و بعد از امتحان انواع موسیقی های پیشنهاد شده، مدل نهایی را برای فیلم انتخاب کردیم.
کد خبر: 78900
Share/Save/Bookmark