جعفری جوزانی: «ایران برگر» تضاد اندیشه ها را نشان می دهد
گزارش هنرنیوز از نشست پرسش و پاسخ فیلم «ایران برگر»؛
جعفری جوزانی: «ایران برگر» تضاد اندیشه ها را نشان می دهد
مسعود جعفری جوزانی کارگردان فیلم «ایران برگر» گفت: «ایران برگر» دقیقا همان چیزی هست که هست و نشان می دهد و هیچ لایه پنهانی ندارد.
 
تاريخ : سه شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۸
به گزارش هنرنیوز نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «ایران برگر» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی، با حضور کارگردان و عوامل این فیلم در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد.
در آغاز این نشست مسعود جعفری جوزانی کارگردان این توضیح داد: «ایران برگر» دقیقا همان چیزی هست که هست و نشان می دهد و هیچ لایه پنهانی ندارد و ما در آن به دنبال نشان دادن دموکراسی هستیم.
وی با بیان این مطلب افزود: من فیلمسازی هستم که تدریس و فیلم ساختن را بلد هستم و همین کار را هم انجام می دهم. ابزار این کار را می شناسم و در فیلم هم به دیگر عوامل کارهایی که باید انجام دهند را می گویم.فکر نمی کنم فیلم طولانی باشد. متاسفانه ما در سینما عادت کرده ایم که فیلم های ۹۰ دقیقه ای ببینیم.
جوزانی با اشاره به استفاده از لهجه لری در این فیلم گفت: اگر فیلم در تهران ساخته می شد، لهجه تهرانی داشت، اگر در تکزاس فیلمبرداری می شد، لهجه آن جا را داشت. پس مشخص است که وقتی فیلم در لرستان ساخته می شود هم لهجه لری داشته باشد چه اشکال دارد این همه فیلم تهرانی ساخته می شود، یک فیلم هم لری ساخته شود.
وی درباره عنوان فیلم تصیح کرد: هر اندیشه، هر پدیده و هر اعتقادی که وارد ایران می شود را تغییر می دهیم و آن را شبیه چیزی می کنیم که خودمان می خواهیم، نام «ایران برگر» هم از همین اعتقاد به وجود آمد.
جوزانی افزود: «ایران برگر» نمایشگر تضاد اندیشه است و امیدوارم هر ایرانی دو بار این فیلم را ببیند، یک بار بخندد و یک بار فکر کند.
حسن زاهدی صدابردار این اثر سینمایی با حضور در این نشست رسانه ای کار در کنار جعفری جوزانی را سخت توصیف کرد و گفت: متاسفانه سالن های ما صدای خوبی ندارد و به همین دلیل فعالیت و کار صدابردارها به خوبی دیده نمی شود.
وی ادامه داد: در سینماها شاهد خرید ابزار و وسائل گران قیمت هستیم، اما متخصصی در این زمینه نیست تا شرایط را بررسی و بهترین وسیله ها را برای هر سینما معرفی کند.
تورج منصوری مدیر فیلمبرداری «ایران برگر» درباره سختی های کار در این فیلم گفت: ما همه سعی کردیم مثل نوازنده های ارکستر یک کار تیمی خوب ارائه دهیم. هیچ یک از بچه ها به دنبال خودنمایی نبودند. «ایران برگر» فیلمی است که دیده می شود و می توان با آن همراه شد و به همین دلیل مما توانستیم در کنار آن ساز خود را کوک کنیم.
محمد هادی کریمی یکی از نویسندگان فیلمنامه هم در این نشست درباره شکل گیری فیلمنامه «ایران برگر» گفت: مسعود جعفری جوزانی در سال ۸۰ که مشغول بازنویسی سریال «در چشم باد» بود که ایده «ایران برگر» را با من مطرح کرد. این ایده منجر به نوشتن فیلمنامه شد و در بازنویسی ها قرار بر این بود که سال ۸۴ و در صدمین سال مشروطه روی پرده بیاید که به دلیل ساخت سریال «در چشم باد» با این که برای این فیلم پروانه ساخت داشتیم فرصت ساخت آن را نیافتیم.
وی دلیل مطرح شدن چنین ایده ای از سوی جوزانی که همواره به ساخت فیلم های حماسی تمایل داشته است را تحقیقات سریال «در چشم باد» دانست و افزود: جوزانی زمانی که طرح این فیلمنامه کمدی را تعریف می کرد درگیر مطالعه و تحقیق درباره سریال «در چشم باد» بود و این تحقیقات به قدری تراژیک بود که حالت کمدی پیدا می کرد اما چون جوزانی می خواست حاصل یک قرن مبارزه مردم را به تصویر بکشد بخش کمدی آن تحقیقات به ایران برگر منتقل شد. به همین دلیل من «ایران برگر» را دوقلوی «در چشم باد» می دانم.
در ادامه نشست سحر جعفری جوزانی بازیگر اظهار کرد: ایفای چنین نقش هایی خیلی سخت تر است. شاید در بسیاری از این نقش ها شخصیتی که بازی می کنم لهجه لری داشته باشد اما این نقش ها با هم از لحاظ ساختاری و شخصیتی تفاوت دارند.
حمید گودرزی دیگر بازیگر این فیلم در خاتمه این نشست گفت: مدت ها منتظر همکاری با جوزانی بودم و خرسندم که این اتفاق در «ایران برگر» افتاد.
کد خبر: 79155
Share/Save/Bookmark