معاون رئیس جمهور در کاخ جشنواره/ دو فیلم با موضوع افغانستان
در هفتمین روز از سی و سومین جشنواره فیلم فجر چه گذشت؛
معاون رئیس جمهور در کاخ جشنواره/ دو فیلم با موضوع افغانستان
سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر روزهای پایانی خود را طی می کند، روزهایی که کاخ جشنواره خلوت و بی سر و صداست.
 
تاريخ : يکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۱۸
به گزارش هنرنیوز هفتمین روز جشنواره فیلم فجر با اکران فیلم «مزارشریف» ساخته عبدالحسین برزیده آغاز شد؛ این فیلم به روایت کشتار دیپلمات های ایرانی در سال ۱۳۷۷ در افغانستان می پردازد؛ برای اکران این فیلم حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی و نصیراحمد نور سفیر افغانستان در ایران و جمعی از نمایندگان کنسولگری افغانستان در کاخ جشنواره حضور پیدا کردند. همچنین در نشست پرسش و پاسخ این فیلم، الله داد شاهسوند تنها بازمانده دیپلمات های ایرانی در این حادثه جنایتبار در سالن سعدی حضور داشت.

مستند «آتلان» ساخته معین کریم الدینی در بخش سینما حقیقت اکران شد، مستندی که در جشنواره سینما حقیقت با استقبال گسترده روبه رو و بهترین فیلم در بخش بین الملل این جشنواره اعلام شده بود.

«آزادی مشروط» به کارگردانی حسین مهکام فیلم بخش نگاه نو روز هفتم جشنواره بود که با بازی متفاوت و جدی رامبد جوان همراه است.

اما فیلم «شیفت شب» نیکی کریمی با حضور شهیندخت مولاوردی معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده، اکران شد؛ «شیفت شب» چهارمین ساخته بلند نیکی کریمی است. این فیلم داستان زنی به نام ناهيد را روایت می کند كه در خيابان‌هاي تهران به دنبال شوهرش مي‌گردد تا راز زندگي‌شان را كشف كند. در «شیفت شب» به رغم خشونت موجود در فیلم علیه زن، کریمی در نشست پرسش و پاسخ فیلمش را نخستین فیلم جشنواره دانست که در آن به زن احترام گذاشته شده است.موضوع کلیشه این فیلم سبب سر و صداها و سوت و کف زدن های برخی حضار در سالن شد.

روز شنبه هفتمین روز سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر باید روز فیلم های افغانستان نامگذاری می شد چراکه در این روز دو فیلم با موضوع افغانستان اکران شد که نخستین آن «مزار شریف» به کارگردانی حسین برزیده و «شرفناز» ساخته حسن نجفی بود.

آخرین فیلم روز هفتم، «پدر آن دیگری» ساخته یداله صمدی بود که از همان ابتدای جشنواره با اعتراض او نسبت به خروج فیلمش از بخش سودای سیمرغ همراه بود.

اما اخبار سینماهای مردمی حکایت از آن دارد که به ترتیب فیلم های «رخ دیوانه»، «عصر یخبندان» و «کوچه بی نام» در شمارش آرای انتخاب مردمی قرار دارند؛ همچنین در روز هفتم جشنواره فیلم فجر حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی از سینماهای مردمی بازدید کرد.

فیلم «محمد(ص)» ساخته مجیدی نیز که پیش از این در روز ششم جشنواره توفیق اکران نیافت با دعوت ویژه از منتقدین و اصحاب رسانه در روز پنجشنبه ۲۳ بهمن ماه پس از اتمام جشنواره فیلم فجر اکران خواهد شد؛ به گفته سیداحد میکاییل زاده مدیر ارتباطات و اطلاع رسانی جشنواره فیلم فجر، سیستم نمایش فعلی برج میلاد امکان نمایش فیلم محمد (ص) را ندارد و جایگزینی سیستم مناسب حداقل ۲۴ ساعت زمان می برد.

از دیگر مسئولان بازدید کننده از کاخ جشنواره در روز هفتم، محمد احسانی مدیر شبکه یک سیما بود.

همچنین در این روز، رئیس سازمان سینمایی در پی عملکرد جشنواره فیلم برلین در خصوص فیلم «تاکسی» ساخته جعفر پناهنده، نامه اعتراض آمیز به مسئولان این جشنواره نوشت که در بخشی از آن آمده است: «متاسفم از اینکه شما به بهانه فیلمِ فیلمسازی که به موجب قانون کشورش فعلا نمی‌تواند فیلم بسازد (گرچه دارد می‌سازد ) می‌خواهید همه را سوار تاکسی سوء تفاهم‌های تازه‌ای علیه مردم ایران نمایید.»

م.خ
کد خبر: 79076
Share/Save/Bookmark