به گزارش هنرنیوز در ابتدای این نشست مجید شاکری با بررسی روند ساخت فیلم های انیمیشن در ایران گفت: تا کنون فیلم های خوبی در حوزه انیمیشن در ایران ساخته شده است اما لازم است تا حمایت های بیشتری از آن صورت گیرد.
وی با بیان این مطلب افزود: سه سال زمان مفید ساخت این پروژه بود و اگر ما مسائل دیگری را در نظر نگیریم ساخت انیمیشن زمان طولانی را به خود اختصاص می دهد و با همکاری و تعامل همکاران ظرف سه سال توانستیم « افسانه سرزمین گوهران » را جمع بندی کنیم.
وی در خصوص حضور این فیلم پویا نما در خارج از کشور اظهار داشت: ما همزمان این کار را برای شرکت در جشنواره های خارجی آماده می کنیم ما جشنواره های زیادی داریم که این انیمیشن می تواند در آنها شرکت کند، به واقع این پروژه هم با نگاه سینمایی و هم با نگاه سریالی ساخته شده است اگرچه ما فرصت اندکی داشتیم تا فیلم را به جشنواره برسانیم ولی اعتقاد دارم در تدوین اکران قطعا بخش هایی از آن را حذف خواهیم کرد زیرا که زمان متداول فیلم سینمایی ۸۰ تا ۹۰ دقیقه است و با قابلیت های این انیمیشن قادر به جذب مخاطب است.
وی افزود: ما پتانسیل های خوبی برای ارتقای کیفی انیمیشن در ایران داریم ولی انیمیشن ایران تازه تازه پا گرفته استو انشالله به سمت و سوی خوبی حرکت خواهد کرد.
کارگردان این فیلم با ابراز خرسندی از تاسیس شبکه پویا نمایی گفت: تاسیس این شبکه می تواند سبب ارتقا و تولید بیشتر آثار انیمیشن شود و انشالله به جایگاه خوبی برسد.
در ادامه این نشست محمد برومند با اشاره به این نکته که لازم است تا این فیلم فراتر از فضای صرف قصه گویی عمل کند بیان داشت:این کار در دو ورژن مختلف ساخته شد که یکی برای سریال و دیگری برای فیلم در نظر گرفته شده بود.
وی تصریح نمود: حدود ۳۰۰ دقیقه برای فیلم در نظر گرفته شده بود که این رویکرد در یک سریال کودک خیلی خوب جواب می دهد اما هدف ما از ساخت بخش سینمایی آن اکران فیلم برای خانواده بود.
وی با نگاهی به ساختار فرهنگی انیمیشن گفت: در بحث افسانه ها ما از موجودی به نام دیو صحبت می کنیم که در فرهنگ ما از جایگاه خاصی برخوردار است و این موجود مفهومی است که در همه فرهنگ ها وجود دارد و لذا خانوداه ها و بزرگسالان هم می توانند مخاطب آن باشند.
وی اذعان داشت: صدا و سیما قطعا ما را در یک چارچوب خاص با مدیوم تلویزیونی قرار می دهد و ناگزیر از رعایت هنجارها هستیم، در همه جای دنیا سریال زیر ۱۱۰ قسمت خریداری نمی شود و در ایران هم هیچ مجموعه ای با این تعداد وجود ندارد لیکن ما اعلام می کنیم آمادگی داریم این انیمیشن را به خارج از کشور بفروشیم.
وی در خاتمه تصریح کرد: باید مسئولان کمک کنند تا انیمیشن حمایت شود و برای آن استودیو های ویژه ساخته شود.
در ادامه صادق موحد گفت: ما در حوزه ایران قبل اسلام خیلی اندک کار کرده ایم و به طور کل این بخش از تاریخ ما در سینما مغفول مانده است لذا پیدا کردن المان های هویت بخش در این راستا اندکی دشوار است.و خصوصا چینش آن ها در کنار هم.
وی خاطرنشان نمود: در مجموع ما باید به همه جنبه های بصری و جلوه های آن توجه می کردیم و لذا بحث معنا و مفهوم رنگ را با این رویکرد در کار گنجاندیم، در انیمیشن با توجه به تاثیرگذاری عنصر تخیل به دنبال نمادها بودیم که در آن باشد.
وحید شاکری نیز با اشاره به نوع خاص طاراحی ها گفت: طراحی کاراکترهای این مجموعه یک چالش بزرگ بود و ما برای این برنامه سعی کردیم دیوهای دوست داشتنی بسازیم تا کودک را نترساند اما نهایتا باید بپذیریم که در انیمیشن تازه اول راه هستیم.
مسعود حمزه ای هم با اشاره به ساخت این فیلم گفت: برای این انیمیشن چیزی حدود چهل کاراکتر داشتیم و ۶۰۰ طراحی فضا و زمینه و لذا با برنامه ریزی دقیق شروع کردیم تا توانستیم آن را سامان دهیم اما باید گفت که همه امکانات برای ساخت آن تنها در بخش خصوصی بود و هیچ گونه حمایتی از بخش دولتی نداشتیم و کار در استودیو شخصی تولید شد.