حاشیه های روز دوم سی و یکمین جشنواره فیلم فجر؛/۲/
«آسمان زرد کم عمق» و آسمان صاف و آبی تهران
روز دوم سی و یکمین جشنواره فیلم فجر در حالی شروع شد که آسمان صاف و آبی شهر تهران، پس از بارندگی نخستین شب جشنواره، میهمانان را در محوطه سالن همایش های برج میلاد مجذوب خود کرده بود.
تاريخ : شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۱۶
در این روز که نخستین سانس اکران فیلم از واپسین ساعات ظهر آغاز گشت همچنان استقبال علاقه مندان و دست اندرکاران سینما در مجموعه سالن همایش ها گسترده بود، همچنان که شنیده ها حاکی از استقبال خوب مردم از فیلم های سی و یکمین جشنواره فیلم فجر در سینماهای مردمی کشور است.
نکته قابل تامل در خصوص حضور مردم در سینماهای عمومی کشور این است که با توجه به حضور تنی چند از سازندگان فیلم اولی و عدم شناخت عموم نسبت به آنها شاید بهتر بود اندکی پیش از جشنواره در خصوص برخی فیلم ها، موضوعات و سازندگانشان اطلاع رسانی می شد تا مردم با دید بهتری بتوانند درباره این آثار تصمیم بگیرند در حالی که طیف گسترده ای از علاقه مندان در سینماهای مردمی برای دیدن برخی فیلم ها دچار تردید و تعلیقند و فیلم سازان فیلم اولی را چندان که باید نمی شناسند اما به رغم این موضوع همچنان استقبال مردم از سینماهای
” با توجه به حضور تنی چند از سازندگان فیلم اولی و عدم شناخت عموم نسبت به آنها شاید بهتر بود اندکی پیش از جشنواره در خصوص برخی فیلم ها، موضوعات و سازندگانشان اطلاع رسانی می شد “
کشور گسترده است.
در سالن همایش های برج میلاد در روز دوم، فیلم های «آفتاب، مهتاب، زمین» ساخته علی قوی تن، «تابستان طولانی» علی خزاعی فرد و «آسمان زرد کم عمق» ساخته بهرام توکلی در بخش مسابقه سینمای ایران به اکران در آمد که در این میان فیلم «آسمان زرد کم عمق» با استقبال گسترده میهمانان و علاقه مندان جشنواره در سالن سینمای میلاد مواجه بود و تقریبا تمام صندلی ها و پله های سالن پر از جمعیت بود لیکن پس از اتمام این فیلم غباری از چندگانگی در چهره مخاطبان موج می زد، درست بر عکس دو فیلم قبل که با استعانت از فضای ملطف کودکانه توانسته بود رنگ و جلوه ای از شادابی را در چهره مخاطبان ایجاد کند، اگرچه شاید فیلم «آفتاب، مهتاب، زمین» با موضع گیری به اصطلاح روشنفکرانه طیف خاصی از اهالی رسانه و منتقدان مواجه شد.
«آسمان زرد کم عمق» به دلیل عدم حضور بهرام توکلی کارگردان آن و عوامل این فیلم نشست رسانه ای نداشت و پرسش های مخاطبان را درباره کم و کیف مضمون و مفهوم این فیلم پشت درب های بسته سالن سعدی باقی گذاشت.
همچنین در روز دوم جشنواره به دلیل انتقاد میهمانان، سرویس چای در محوطه داخلی سالن همایش ها مستقر بود و خستگی میهمانان را از تن به در آورد.
حضور برخی عوامل سینما در غرفه رادیو ایران و همچنین علی فتح الله زاده رئیس باشگاه استقلال نیز سبب شد تا خیل جمعیت در این محوطه ازدحام فشرده ای ایجاد شود و خبرنگاران بتوانند با استفاده از این فرصت یک تیر و دو نشان بزنند.
سروکله زدن های محمدرضا شهیدی فرد و عکاسان نیز در روز دوم مسالمت آمیز بود و بدون هیچ گونه جدل لفظی، عکاسان را به دو سوی سالن سعدی رهنمون می کرد.
م.خ