به گزارش هنرنیوز؛ این بار طراح از نمای مسجد جامع اصفهان به عنوان نشانه جشنواره بهره برده است. این بار از نگاهی فراسو و از زاویه دید یک پرنده به آن نگریسته است. تدبیری که پیش از این ندیدهایم. رنگ زرد بر زمینه تصویر علبه دارد. در حالی که خورشید سپید تصویر شده است. این تدبیر شاید فرار از رنگ آبی باشد که در پوستر های قبلی به صورت مکرر تکرار شده و به نظر میرسد جذابیت خود را به یک تکرار کسل کننده داده بود. محتملاً همین تکرار، طراح را به این فکر وادار کرده است که تصویری بیافریند، بدون آسمان آبی. البته او رنگ جایگزین برای آبی را بسیار هوشمندانه انتخاب کرده است. چراکه نور خورشید در نقاشی کودکان زرد است و حال این جشنواره آسمان یک شهر را نورانی کرده است. این نورافشانی بسیار شاد به نظر میرسد و حتی اگر شادی بخش بودن رنگ زرد را ندانیم، باز هم از دیدن این اعلان مشعوف میشویم. کودکی در زمینه تصویر در حال پرواز است. بالهای او هم چون سنجاقک بلند است. تکرار آنها حرکت بال را به مخاطب القا میکند و همین امر موجب میشود، بییننده تحرک را در فضای کادر احساس کند. در واقع اگر پوستر های دوره قبل را بررسی کنیم در مییابیم که در میان این اعلان ها پوسترهایی موفق ترند که ترکیب آنها سکون کمتری دارد. چراکه تحرک موضوعی است که به سرعت توجه کودک را به خود جلب میکند و در نهایت، بهتر در خاطر او میماند.
به هر روی پوستر دوره نوزدهم جشنواره از این حسن برخوردار است که حرکت را به چشم مخاطب خود دعوت کند. از سوی دیگر مخیل است. این تخیل هم به سبب وجود بال های سنجاقک و هم به سبب آینه روبروی کودک تحقق یافتهاست.
نگاتیو بزرگی که در دستان کودک است، به آینهای بدل شده است که چهره کودک در آن پیداست. این تدبیر به طراح کمک کرده تا بتواند زاویهای غیر متعارف از شخصیت انسانی خود را به مخاطب عرضه کند. پیش از این کودک را از زاویه پشت در اعلانها ندیدهبودیم. علاوه بر این، طراح با هوشمندی تمام لبخند رضایت کودک را از دیدن انعکاس خود در نگاتیو نشان میدهد. نوعی همگون دانستن فیلم با زندگی کودک به صورت پوشیده و نه چندان بارز به مخاطب ابراز شده. همین موضوع به ارزش های اعلان افزوده و آنرا برجسته ساخته است.
بالای نگاتیو و در راستای پرواز کودک، پروانه ای در حال پرواز است. این پروانه بازنمودی از انیمیشن های مورد علاقه کودک است.همان تصاویر شاد و فانتزی با رنگهایی آرام و دلنشین، و برقی که روی آنهاست.
در ادامه یادداشت هنرنیوز آمده است: نوشتار این اعلان نیز به شکلی ساده نوشته شده است. نوشتاری که خواندنش برای کودکان دشوار نیست و آنها برای خوانش این اعلان دچار مشکل نخواهند شد. در مجموع می توان گفت، طراح که محتملاً تصویرگر بوده است؛ با مخاطب کودک آشنایی کامل داشته و زوایای مورد اقبال او را به خوبی میشناخته است. همین موضوع سبب شده تا کودک را از پشت تصویر کند و هوشمندانه لبخند دزدانه او را که از چشم مخاطب دور است، به او بنمایاند. کودک به سبب دقت در طراحی آناتومی با این شخصیت ارتباط برقرار میکند و ازین رو که او نماینده آرزوهای کودک برای پرواز است، به سرعت خود را به جای او میگذارد و همین موضوع سبب ماندگاری اعلان در ذهن مخاطب ویژه آن، یعنی کودک و نوجوان میشود.
در مجموع میتوان اعلان را موفق ارزیابی کرد و آنرا در ارتباط درست و منطقی با موضوعی که برای آن طراحی شده دانست.
مینا عبدی
کارشناس ارشد تصویرگری - دانشگاه هنر