پوستر دوازدهمین دوره از جشنواره فیلمهای کودک و نوجوان با همان پروانههای آشنا به تصویر درآمده است. این بار پروانهها واقعگرایانهاند.جهت حرکت آنها دو به دو همسان است. پنج پروانه که دو تای آنها بالهای آبی و سهتای دیگرشان بالهای نارنجی دارند در فضای تصویر در حال پروازند. مکان و رنگ قرارگیری این پروانهها بسیار هوشمندانه انتخاب شدهاست.
علت هوشمندانه دانستن رنگ پروانهها به این سبب است که تصویر کویر و بنایی که به عنوان نماد کرمان استفاده شدهاست؛ دو رنگ نارنجی و آبی را در خود دارد. اما به هر روی وجود لکههایی از هر یک از رنگ ها در دیگری ضروری به نظر میرسد. بالای تصویر کویر، توسط یک خط ناصاف بریده شده و فضایی سفید به بالای کادر اضافه شدهاست. اما طراح این سپیدی مطلق را جدا از تصویر به کار نبرده و سوراخهای مستطیلشکل کناره نگاتیو را با رنگ سپید در کنار عکس استفاده کرده. در واقع استفاده از این نقطه های سپید هم از وزن تصویر کاسته و هم فضای سپید بالای تصویر را در عکس راه داده و هم از وزن سپیدی بالای صفحه کاسته و آن را تنها و به شکل یک قطعه جدا به کار نبرده است. در مورد رنگ بال پروانهها نیز می توان این نظر را داد. طراح بال پروانه ها را همچون لکههای رنگین به روی رنگ مکمل قرار داده و در واقع نوعی تعادل رنگی در تصویر ایجاد کرده است. از سوی دیگر طراح با کمک بال پروانهها قطعه های رنگی را به هم پیوند زده. یعنی به جر پروانه پایینی که در یک زمینه تک رنگ قرار گرفته، پروانه های دیگر در حد فاصل رنگهای مختلف قرار گرفتهاند و گویی این قطعات را به هم دوختهاند.
پروانه نارنجی میان آسمان و رنگ سپید زمینه همچون وصلهای رنگی میان این دو قطعه ارتباط برقرار کردهاست. پروانه نارنجی رنگ دیگری که رو به سوی راست تصویر دارد، نیز همن ارتباط را میان چشم و رنگ سپید ایجاد کرده.
علاوه بر این، استفاده از رنگ سرخ به عنوان رنگ قلم نوشتارانتخابی درست به نظر میرسد. اما در این میان به نظر میرسد، تصویر قابلیت و نیاز به حضور رنگ سپز را داشته اما طراح از این رنگ استفاده نکرده. در حالی که این رنگ در تصویر بر کیفیت بصری آن می افزود و سبب میشد تا کامل تر به نظر برسد و چشم در هنگام دیدن تصویر کمبود آن را احساس نکند.
ضمن آنکه جهت حرکت پروانهها در تصویر نیز بسیار هوشمندانه است. چشم مخاطب تصویر به واسطه بال پروانهها چرخش پیدا میکند و در صفحه میچرخد. یکی از نکاتی که در این پوستر رعایت شده همین موضوع است. عناصر صفحه سبب میشود چشم در یک نقطه ساکن نماند و در عین حال به واسطه فرم بالاترین پروانه به داخل صفحه باز گردد.
در این تصویر شکل یک چشم دیده میشود که پروانهها آن را احاطه کردهاند. این تصویر که نسبتا بزرگ است، بخش عمدهای از فضای بالای کادر را به خود اختصاص دادهاست. احاطه کرن چشم توسط پروانه ها نشانی از مواجه شدن چشم بیننده با فیلمهای جشنواره است. همچنین نوشتهها که نسبت به دورههای پیشین انتظام بیشتری یافتهاند؛ در گوشه خالی صفحه به خوبی جایگزین شدهاند. با وجود آنکه استفاده از تک چشم به عنوان عنصری بسیار واقع کرایانه و گاه دلهرهآور چندان مناسب با ذائقه کودکان به نظر نمیرسد، اما در مجموع این اعلان از بسیاری جهات، واجد اصول کلی است.
مینا عبدی
کارشناس ارشد تصویرگری - دانشگاه هنر