مفید: اجرای نمایش عروسکی مشکل‌تر از اجرای تئا‌تر زنده است
گزارش هنرنیوز از نشست خبری نمایش «ملی»؛
مفید: اجرای نمایش عروسکی مشکل‌تر از اجرای تئا‌تر زنده است
هنگامه مفید در نشست خبری نمایش «ملی» گفت: اجرای نمایش عروسکی همیشه مشکل‌تر از اجراهای زنده است چرا که در این اجرا‌ها گروه و کارگردان زحمت بیشتری دارند و به علت ساخت عروسک هزینه‌ها بیشتر است.
 
تاريخ : چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۵۸

 
نشست خبری نمایش «ملی» روز گذشته ۲۴ بهمن ماه با حضور هنگامه مفید نویسنده، افسانه زمانی کارگردان و بازیگران این نمایش در سال کنفرانس تئاترشهر برگزار شد.
در ابتدای این نشست افسانه زمانی کارگردان این تئا‌تر گفت: این نمایش براساس نمایشنامه‌های جدید نگارش شده است و اجرای ما شیوه و نگاهی جدید به نمایشنامه دارد، در شیوه اجرایی سعی کردیم تا به آنچه که نویسنده نوشته وفادار باشیم.
وی ادامه داد: متن ویژگی‌های اجرایی متفاوت دارد اما این شیوه اجرایی که ما در نظر گرفتیم حضور عروسک و بازیگر با هم در صحنه بود و تلفیق این دو با هم در صحنه.
این کارگردان در مورد تفاوت نمایش عروسکی و زنده اظهار داشت: نمایش عروسکی را جدا از تئا‌تر زنده نمی‌دانم، عروسک ابزاری است برای اجرای نمایشی با شیوه خاص و این دو تئا‌تر مجزا از هم نیستند.
افسانه زمانی در خصوص انتخاب بازیگران اضافه کرد: بازیگران این کار از بچه‌های حرفه‌ای هستند که اغلب آن‌ها کار با عروسک را می‌دانند و باقی بسیار خوب و درست کار کردند و ایده‌های خوبی برای کار داشتند.
وی در مورد پیام نمایش افزود: هر نمایش پیام خود را برای مخاطب دارد، در عین حال که می‌تواند سرگرم کننده نیز باشد می‌تواند آموزنده‌ام باشد.
زمانی ادامه داد: ما در جشنواره تصمیم داشتیم تا از موسیقی زنده در کار بهره ببریم اما به علت اینکه عروسک‌ها نیز نوازنده بودند تمرکز صحنه گرفته می‌شد به همین جهت تصمیم گرفتیم تا از موسیقی زنده استفاده کنیم.
هنگامه مفید نویسنده این اثر در ادامه این نشست گفت: ایده این نمایشنامه را از مدت‌ها قبل در ذهن داشتم اما همواره به دنبال این بودم تا چگونه این ایده را مطرح کنم، چرا که پایانی که از این نمایش در ذهنم بود با پایانی که در نمایش می‌بینیم متفاوت است و به دنبال پایانی شاد برای آن بودم که در بد‌ترین شرایط روحی پایان ابتدایی را به پایانی شاد تبدیل کردم.
وی در مورد نگارش متن ادامه داد: در نگارش این متن از داستان‌های قدیمی و کهن فارسی بهره‌ای نبردم و در حقیقت سعی کردم تا از آدم‌های قدیمی استفاده کنم، افرادی که در گذشته شاید با آن‌ها ارتباط داشته‌ام و در زندگی‌ام با آن‌ها مواجه شده‌ام.
این نویسنده در خصوص اجرای نمایش عروسکی افزود: اجرای نمایش عروسکی همیشه مشکل‌تر از اجراهای زنده است چرا که در این اجرا‌ها گروه و کارگردان زحمت بیشتری دارند و به علت ساخت عروسک هزینه‌ها بیشتر است. در اجراهای عروسکی نورپردازی‌ها خاص است و همین اجرا‌ها تخیل مخاطب را تا بی‌‌‌نهایت پرواز می‌دهد.
مفید تفاوت نمایشنامه نویسی عروسکی و زنده را این گونه عنوان کرد: از نظر من نمایشنامه نویسی عروسکی و زنده تفاوتی با هم ندارند و در کلیت یکی هستند، تنها تفاوت این دو در این است که در نمایشنامه نویسی عروسکی ساعت‌ها می‌توان عروسک را در صحنه نگه داشت.
وحید آقاپور بازیگر نمایش «ملی» در ادامه گفت: نمایش «ملی» نمایش زنده عروسکی است و مخاطبش برزگسال است. متاسفانه اتفاقی که این روز‌ها در تئا‌تر کم رنگ شده این است که وجه سرگرمی در تئاترهای ما از بین رفته و سرگرمی را در تئاترهای آزاد می‌توان دید.
وی افزود: نمایش «ملی» نمایشی سرگرم کننده است و می‌تواند مخاطب را با خود همراه کند و چند مفهوم را به مخاطبان عرضه می‌دارد.

کد خبر: 54263
Share/Save/Bookmark