نمايش خبر در تاريخ :
بخش :  
روز :  
ماه :  
سال :  
۱۱ خرداد ۱۳۸۹ ساعت ۰۹:۵۰
 

«طلا و مس»؛ آشتي مخاطب با سينماي راستين

يك منتقد با بيان اين كه ردپاي «منوچهر محمدي» در فيلم «طلا و مس» كاملا آشكار است، گفت: در مجموع «طلا و مس» اتفاقي فرخنده در سينماي ايران است كه سطح سليقه مخاطب را ارتقاء داده و مخاطب را با سينماي راستين آشتي مي‌دهد.

 
 

عده‌ای دفاع مقدس را دستاویزی برای اهداف شخصی خود کرده‌اند

سعید سیدزاده گفت: جشنواره فیلم مقاومت، انقلاب و دفاع مقدس تا زمانی که نهادینه نشده و سیاستگذاری‌های کلان و مشخصی نداشته باشد تاثیری نخواهد داشت.

 
 

شبیه زندگی؟!

مهدی مظلومی در آثارش همیشه خواسته است که تا حد ممکن به زندگی نزدیک شود و به عبارتی زندگی را در یک سریال تلویزیونی به بهترین شکل ممکن بازنمایی کند. او در باغ شیشه ای هم تلاش می‌کند برهه ای از زندگی آدم‌ها را در شرایطی خاص نشان دهد ولی برای شبیه شدن به زندگی راه درازی در پیش دارد

 
 

همه فرشتگانی که می‌شناسیم

یکی از وجوهی که همواره در سینمای ایران مورد نقد قرار می‌گیرد کاستی تنوع شخصیت‌های نمایشی است. واقعیت این است که کاراکترهای محوری فیلم‌ها همواره در هر دوره‌ای بنا به موجی که به راه افتاده و در جذب مخاطب می‌تواند موفق باشد، با رویکردهای افراط و تفریطی مواجه شده‌اند، بدون آنکه تلاش شود روند رایج بشکند.

 

در تالار سوره؛

۹ خرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۲:۱۳
 

فردا «شب‌هاي برره» و «مرد هزار چهره» در حوزه هنري نقد مي‌شود

گزيده‌اي از مجموعه‌هاي تلويزيوني «شب‌هاي برره» و «مرد هزار چهره» ساخته مهران مديري دوشنبه دهم خردادماه در برنامه «نور، صدا، دوربين، خنده» پخش و با حضور نويسندگان اين دو مجموعه در تالار سوره حوزه هنري نقد و بررسي مي‌شود.

 
۹ خرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۵۶
 

درباره افیون خطرناك جنگ

پس از آغاز جنگ آمریکا و عراق در سال ۲۰۰۳،صنعت فیلم سازی آمریکا،چندین فیلم در مورد این پدیده خانمان‌سوز و فاجعه‌آمیز تولید کرد. عمده این آثار دو حالت بیشتر ندارند:یا در مذمت جنگ بودند و یا در تقدیس سیاست های جنگ طلبانه.

 

نگاهی به فیلم "طلا و مس"

۸ خرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۲:۴۷
 

شیوه ای متفاوت با کلاسهای درس اخلاق

فيلم به سادگي داستان خود را تعريف مي‌كند و آرام آرام مخاطب را به بطن ماجرا وارد كرده و از همين روست كه به‌راحتي احساس همذات پنداري به وجود مي آيد و مخاطب با لحظه به لحظه تلخي‌ها، شادكامي‌ها و آرامش آن‌ها سهيم مي‌شود.

 

نگاهی به "آل":

۸ خرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۵۰
 

حسرت وحشت

فیلم سینمایی "آل" به عنوان نخستین تجربه سینمایی بهرام بهرامیان با وجود بهره مندی از مولفه‌های تکنیکی و ساختاری حرفه‌ای تنها حسرت وحشت را برای مخاطب باقی می گذارد.

 
 

«مي‌خواستم همه لبخند دل‌نشين و زيباي ايشان يادشان بماند»

ثريا قاسمي بازيگر سينما و تلويزيون ايران و فرزند هنرمند فقيد حميده خيرآبادي با گذشت بيش از يك ماه از درگذشت اين هنرمند و در آستانه‌ي چهلمين روز درگذشت،يادداشتي را منتشر كرده است.

 

نقد شفاهي فيلم‌هاي اكران

۴ خرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۶:۵۱
 

«كودك و فرشته»؛ اداي دين به دوران پرافتخار دفاع مقدس

يك منتقد با بيان اينكه «كودك و فرشته» فيلمي ساده، صميمي، روان و بي ادعا است، گفت: «كودك و فرشته» اداي دين به دوران پر افتخار دفاع مقدس است.

 

در "بدرود بغداد"

۴ خرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۶:۰۳
 

جنس بازی بازیگران فراتر از اندازه‌های سینمای ایران

کارگردان فیلم سینمایی "بدرود بغداد" با اشاره به امتیازهای این فیلم ، جنس بازی بازیگران را فراتر از اندازه‌های سینمای ایران دانست.

 

سعید رجبی فروتن

۴ خرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۴:۳۹
 

«طلا و مس» و «كودك و فرشته» ظاهرا محكومند دیده نشوند

«سعيد رجبي‌فروتن» در يادداشتي با عنوان "چنين كنند بزرگان" نوشت:آثاري چون «طلا و مس» و «كودك و فرشته»، ظاهرا محكومند كه ديده نشوند تا مبادا اين استثنائات، قاعده عمومي حاكم بر سينماي اين سالها را بر هم زنند و خرق عادت كنند.!

 
۴ خرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۳:۳۵
 

«دموكراسی تو روز روشن» و مشكلات روایتی مذهبی

یك منتقد سینما گفت: فیلم «دموكراسی تو روز روشن» علیرغم استفاده از مشاور مذهبی، مشكلات مذهبی زیادی در روایت خود دارد و در مقاطعی به ویژه در بحث دیالوگ دو نفره كاملا افت می‌كند.

 
 

طلا و مس، اثري حرفه‌اي از سينماي متفكرانه و مردمي است

نايب رئيس انجمن منتقدان سينماي ايران گفت: فيلم سينمايي -طلا و مس، از جمله آثاري است كه با توجه به گروه حرفه‌اي سازنده آن و انديشه نهفته در روايت آن، در زمره آثار سينماي متفكر و مردمي ايران به شمار مي‌رود.

 
۴ خرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۴۶
 

برزخ در زمين

نمي‌دانم فيلم قبلي عطشاني را ديده‌ايد يا خير؟ چون نمايش پوست موز به اكران عمومي نرسيد، ولي با تماشاي آن فيلم متوجه خواهيد شد كه دموكراسي در روز روشن به نوعي ادامه پوست موز است كه آن هم نوعي شوخي با مفاهيمي مثل مرگ و برزخ و حساب و كتاب را دستمايه طنز خود قرار داده بود.

 
۴ خرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۴۲
 

هوش ‌سیاه»؛ متوقف در سطح و خالی از جذابیت دراماتیک

یك منتقد گفت: مجموعه تلویزیونی «هوش‌ سیاه» همانند سایر سریال‌های پلیسی تلویزیون در سطح باقی مانده است، گفت: جای خالی مقوله‌ای به نام جذابیت دراماتیك در «هوش‌ سیاه» به شدت محسوس است.

 
 

لحظه‌هاي بي پناهي

یک سلما زني مهاجر و نيمه نابيناست كه در كارخانه‌اي كار مي‌كند تا تنها فرزندش را بزرگ كند. كوري در خانواده او ارثي است و پسرك كوچكش هم مبتلا به همين بيماري است كه اگر در آينده‌اي نزديك عمل نشود، او هم مانند مادر به سرعت رو به تاريكي مي‌رود.

 
 

نواي ناقوس‌ها

ماجراي «شكستن امواج» در اوايل دهه 70 در اسكاتلند مي‌گذرد. به گزارش هنر نیوز به نقل از جام جم آنلاین، «بس» زن جواني است از ساكنان يك دهكده كوچك ماهيگيري. او با «يان» كارگر استخراج دكل‌هاي نفت كه از محل ديگري مي‌آيد ازدواج مي‌كند. روزهاي نخستين زندگي مشترك آنقدر خوش مي‌گذرد كه وقتي يان مي‌خواهد براي كار ...

 
 

قصه مرد افسرده

او كارگرداني است كه ساخت يك فيلم موزيكال با 100 دوربين همزمان براي فيلمبرداري را در كارنامه دارد، يك فيلم ديگرش را تنها با كشيدن خطوط گچي روي زمين ساخته و همكارانش را متقاعد كرده است تا به زيبايي و شرافت با توجه به بيانيه فيلم دگما 95 به عنوان يك مانيفست نگاه كنند و همه اينها جدا از مسخره بازي‌هاي غيرعادي ...

 
۳ خرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۵:۵۲
 

بوی بهبود ز اوضاع جهان

صدا و سیما با پخش گزارش و برنامه هایی طبل انتقاد از محصولات سینمایی را به صدا درآورده است. بن مایه این رویکرد نه چندان تازه، به خاطر غلبه آثار سطحی و کم مایه بر پرده سینماهاست.

 
۳ خرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۵:۱۵
 

فیلمی در باب جهانهای موازی

شصت و سومین دوره جشنواره بین المللی فیلم کن شامگاه یکشنبه با اهدای جوایز برگزیدگان به کار خود پایان داد و فیلم تایلندی " عمو بونمی زندگیهای گذشته اش را به یاد می آورد" به کارگردانی آپیچاتپونگ ویراستاکول برنده جایزه نخل طلایی شد.

 
 

جشن مردمی کشتی صلح برگزار می شود

شن مردمی کشتی صلح» به پیشنهاد هنرمندان ایرانی و با همکاری سفارت جمهوری عراق در ایران در آستانه سی امین سالگرد آغاز جنگ تحمیلی برگزار خواهد شد.

 
۳ خرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۰۳
 

آزادی خرمشهر و فیلم​هایی که ساخته نشدند

دوشنبه سالروز آزادی خرمشهر است. آزادی خرمشهر در پی حماسه‌ای بزرگ و در عملیات بیت المقدس بدست جوانان شجاع ایرانی رقم خورد.

 
۲۸ ارديبهشت ۱۳۸۹ ساعت ۱۵:۵۴
 

"دموکراسی تو روز روشن" در انتظار مردم

عاطفه تلقانی- با تسویه شدن حساب "تسویه حساب" ، وقت آن رسیده در این روزها که شعار دموکراسی وردِ زبان اغلب جریانات سیاسی کشور است، «دموکراسی تو روز روشن» نقبی بزند به گذشته های نه چندان دور...

 

مقاله‌ای از عضو حقوقدان شورای نگهبان

۲۰ ارديبهشت ۱۳۸۹ ساعت ۱۳:۱۶
 

قصه پر غصه کپی رایت در ایران

عضو حقوقدان شورای نگهبان در حاشیه «همایش حمایت ازحقوق مالکیت های ادبی وهنری» طی مقاله‌ای به بررسی تطبیقی وضعیت مالکیت معنوی در جهان و نیز کشورمان پرداخته است که در پی می‌آید...

 
۱۹ ارديبهشت ۱۳۸۹ ساعت ۱۴:۳۰
 

یک سوزن به خود، یک جوال دوز به دیگران

چندی پیش خبرنگاران واحد مرکزی خبر سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران کمر همت بربستند برای تهیه گزارشی در باب نقد سینمای ایران؛ ...

 
 

ترویج شیطان پرستی در پوشش موسیقی زیر زمینی

مروجان این فحاشی های ریتمیک، در حال حاضر در داخل کشور در حال فعالیت و حتی در حال تولید کلیپهای مبتذل تصویری و به نوعی تامین کننده خوراک شبکه های ماهواره ای هم هستند. کما اینکه غفلت نهاد های نظارتی، برای آنها تبدیل به سایه ای امنیتی نیز شده است!

 
۳۱ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۰۱:۳۴
 

رسالت خطیر تئاتر در جامعه و تاثیر آن

تئاتر یکی از شاخه های هنری بسیار موثر در جامعه می باشد که همواره اهالی آن به دلایل گوناگون نسبت به عملکرد مدیران آن معترض بوده و از طرف دیگر علیرغم برخی شعارها با کم توجهی مسئولین مواجه شده تا جایی که این کم توجهی منجر به انتخاب مدیران ضعیف و نا کارآمد،بودجه اندک ،عدم توجه جدی به کمبود امکانات سخت افزاری ...

 
 

گریز از زمین و عروج دوباره

نمایش «خدا در آلتونا حرف می‌زند» در رابطه با رو در رویی چند نسل ایرانی که البته در آن بیشتر تأکید بر رابطه پدران و پسران است و در عین حال نظری هم بر رابطه پدر با مادر و معشوقه شده است. محمد ابراهیمیان بر آن بوده تا نقبی بر تاریخ بزند و این مسائل را که امروز منجر به تنهایی تک‌تک آدم‌ها شده است، ریشه‌دار ...

 
۳۰ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۱۶:۲۱
 

گوش را نزدیک کن، کان دور نیست

به تازگی و با همکاری مشفقانه استاد حسین علیزاده و پی‌گیری مجدانه و چند ساله علیرضا قاسم‌خان (نویسنده وکارگردان) فیلمی مستند و 20 دقیقه‌ای درباره نقش‌ها و پیکره‌های به جا مانده در موزه ایران باستان، از سازهایی که از هفت هزار سال قبل تا پایان دوره ساسانی وجود داشتند، ساخته و منتشر شده است به نام «نواهای ...