نمايش خبر در تاريخ :
بخش :  
روز :  
ماه :  
سال :  
۲۹ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۰۹:۵۲
 

آسيب‌شناسي زبان مطبوعات

زبان رسانه‌هاي جمعي به ويژه مطبوعات، اشكالاتي اساسي دارد كه در لزوم رفع آنها ترديدي نيست. اين اشكالات يا ناشي از ناآگاهي از قواعد ساختمان زبان فارسي، و يا ناشي از اشكالات منطقي، بلاغي، تلفظي و بياني است.

 
۲۹ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۰۹:۳۵
 

اصول و مفاهيم ارتباطات بصري و تبليغات

در دنياي تصاوير تبليغاتي كه به كار ارتباطات واطلاعات بصري مي آيند قواعدي وجود دارد . اين قواعد حاصل پژوهشها و بازبينيهايي بر پايه ارقام آماري است . پس ضرورت پژوهش هايي بصري كه بر پايه ويژگيهاي روانشناختي محصول به منظور يافتن تصاويري كه داراي ارتباط با نتيجه منطقي رنگ و فنون متناسب با آن است به ميان ...

 

نقد شفاهي فيلم‌هاي اكران

۲۹ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۰۹:۳۰
 

شيخ‌حائري: كاهاني نگاه سوم «هيچ» را به مخاطب سپرد

يك منتقد با بيان اين كه همراهي غم و شادي در فيلم «هيچ» كم نظير است، گفت: «عبدالرضا كاهاني» نگاه سوم فيلم خود و ترسيم آن را به ذهن مخاطبان خود سپرده است.

 
۲۸ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۱۳:۲۴
 

اگر بنی‌اعتماد «تسویه‌حساب» را می‌ساخت

آثار تهمینه میلانی تا مرز پاره شدن تارهای صوتی فیلمساز داد می‌زنند که می‌خواهند مبلغ آزادی زنان باشند و در این راه از فدا کردن سینما و تمام دست‌آوردهای مردانه آن، ابایی ندارند.

 
۲۸ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۱۳:۱۹
 

ایرادی به نام تنبلی ما

طبیعی است سینمای ما نسبت به سینمای جهان، آن هم در قیاس با کشورهایی که صاحب سینما هستند و به این هنر به چشم صنعت می‌نگرند عقب‌تر است و در نتیجه تالیفات و آثار تحقیقی کمتری هم نسبت به این کشورها دارد و آنها در حوزه‌ تالیف کتاب‌های سینمایی پیشروترند. البته ما هم کمتر دوست داریم به زحمت بیفتیم که این ایرادی ...

 
۲۵ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۲۳:۱۹
 

میلانی: «تسویه حساب» را باید زیر 13 ساله‌ها ببینند

تهمینه میلانی، کارگردان فیلم سینمایی «تسویه حساب» با اشاره به تعیین محدودیت سنی برای تماشاگران فیلم تاکید کرد این محدودیت باید از بین برود.

 

نگاهی به «طناب» آلفرد هیچکاک

۲۵ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۲۲:۵۹
 

یک فیلم در هشت برداشت

بسیاری از فیلم‌های هیچکاک از جمله «طناب» مبتنی بر فن نمایش صحنه است و کنش داستان از لحظه‌ آغاز تا پایان به طور پیوسته در صحنه ادامه می‌یابد.

 
۲۴ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۲۳:۳۲
 

ویژگی «هیچ» پرداختن رئال به شادی و غم‌های افراد جامعه است

یک منتقد با تمجید از بازی‌ها، فیلمنامه و کارگردانی فیلم «هیچ» گفت: آرزوها، دغدغه‌ها، شادی و غم‌های آدم‌های جامعه ویژگی مثبت «هیچ» است. «هیچ» از چند ویژگی قابل توجه برخوردار است، نخست تنوع و تعدد شخصیت‌ها است که همه همزمان پررنگ به چشم می‌خورند، حضور این شخصیت‌های متنوع به طور همزمان در یک فضای محدود ...

 
۲۴ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۲۳:۳۱
 

نقدی بر فیلم «طهران تهران»

داریوش مهرجویی سازنده اپیزود «روزهای آشنایی»، فیلم تر و تمیزی بیرون داده، اما فیلم تر و تمیز بیرون دادن برای سینماگری مثل مهرجویی دیگر یک «حسن» به حساب نمی‌آَید.

 
۲۴ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۲۳:۲۹
 

«تسویه ‌حساب» زائیده یک نگاه افراطی است

یک منتقد با بیان این که این فیلم مانیفست ناتمام دنیای زنانه «تهمینه میلانی» علیه دنیای مردانه است، گفت: «تسویه‌حساب» چیز تازه‌ای به مخاطب عرضه نمی‌کند و بیانگر دیدگاه افراطی کارگردان اثر نسبت به جامعه است.

 
۲۴ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۲۳:۰۲
 

این برف را سر باز ایستادن نیست

نه، این برف را سر باز ایستادن نیست. مرگ‌ومیر هنرمندان را عرض می‌کنم. مرگ حق است، هنرمند و غیرهنرمند نمی‌شناسد، اما مرگ‌ هنرمندان آن هم در این مقیاس یک اتفاق عادی نیست. یک نشانه است، نشانه‌ای که اگر قدری اهل تأمل باشیم باید به وحشت بیفتیم.

 
 

بی‌مایه فطیر است

مردم و نهادهای مدنی و اجتماعی می‌خواهند بدانند میزان بودجه اختصاص یافته برای هر بخشی چه میزان است و آیا این بودجه مطابق قانون مصوب نهاد قانونگذاری هزینه می‌شود یا نه؟ برای چنین کاری البته در درجه‌اول اطلاعات خامی مورد نیاز است. اطلاعاتی که در قانون بودجه آمده است و باید با دقت و موشکافی در آن چنین اطلاعاتی ...

 
۲۳ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۲۱:۱۵
 

تاری که بلوز می​نوازد

کارگردان «پوپک مش​ماشالله» موسیقی این فیلم سینمایی را ترکیبی از موسیقی ایرانی و غربی دانست که تقابل شخصیت​های اصلی قصه را به نمایش می​گذارد.

 
 

تکیه بر تصویر

نمایش "به خاطر یک مشت روبل" نمایشی است که حسن معجونی آن را با تکیه بر خلاقیت‌های بصری اجرا کرده و نمایش پر از ایده‌هایی است که از اولین‌هایی نیست که به ذهن می رسد بلکه همان چیزی است که به ذهن نمی‌رسد.

 
 

امکان یکپارچگی تصویر سینما در داخل و خارج کشور

فیلم‌هایی که از کمبود‌های خود برای عرض اندام استفاده می‌کردند و از راه عرضه نداشته‌ها(چه در عرصه محتوای فیلم‌ها و چه در حوزه تکنیک سینمایی) منتقدان اروپایی و به خصوص فرانسوی را شیفته خود می‌کردند. به مرور این نگاه قالب بر ذهن ناقدان غربی چیره شد و دیگر حتی مجالی برای حضور فیلم‌های به واقع باارزش سینمای ...

 
۲۱ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۴۱
 

نوروز و فراخوان طنز سيما

و بالا خره بهار رسيد و نرم نرمک پاي برخانه هاي ما گذاشت، پاي سفره هفت سين نشستيم، به رقص ماهي هاي تنگ نگريستيم با سنجد و سماق و سمنو و سير و... همراه شديم،دعاي مقلب القلوب را به آرامي نجوا کرده و با توپ شادي سال نو، نشاط را حس کرديم، آغاز سال 1389.

 
۲۱ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۲۲
 

مصائب روزنامه‌نگاری حوزه کتاب

هنگامی که سیاست سایه‌ی خود را بر هر چیزی بیندازد، و حجم و اندازه آن به قدری فزونی گیرد و فربه‌ شود که هیچ حوزه و موضوع دیگری نتواند عرض‌اندامی کند و جذابیت و قدری یابد،‌ می‌توان از پیش حدس زد که حوزه کتاب و نشر هم از این آسیب بزرگ در امان نمانده باشد.

 
۲۱ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۱۳
 

«دارا و ندار» از جریان روشنفکری گمراه دور است

محمدتقی فهیم منتقد، «دارا و ندار» را مجموعه ای پرمحتوا دانست که از جریان روشنفکری گمراه و توجه صرف به عوامل ظاهری دوری جسته است.

 

بلا تکلیفی در تئاتر کشور

۲۱ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۱۲
 

مدیران بخش‌های مختلف مرکز هنرهای نمایشی تغییر می‌کنند

با آغاز سال نو گمانه زنی برای تغییر و تحولات در مرکز هنرهای نمایشی نیز آغاز شد. هرچند حسین پارسایی مدیر کل هنرهای نمایشی در آخرین نشست خبری خود - سال گذشته که در آستانه برگزاری جشنواره تئاتر فجر برگزار شد- به طور رسمی اعلام کرد قصد ماندن در سمت خود را ندارد و با آغاز سال جدید از سمتش کناره گیری ...

 

نقد و بررسی سریال

۲۱ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۰۹:۴۵
 

ده‌نمکی: گفتم من برای سرگرمی سریال نمی‌سازم

کارگردان مجموعه تلویزیونی «دارا و ندار» تاکید کرد به درخواست تهیه‌کننده، این مجموعه را تولید کرده و هیچگاه نگاه منتقدانه خود را کنار نمی‌گذارد.

 

یادی از سید شهیدان اهل قلم

۲۰ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۴۱
 

مروری بر کتاب‌شناسی شهید مرتضی آوینی

پس از گذشت هفدهمین سال از سالروز شهادت سید شهیدان اهل قلم اما یاد و خاطره‌اش چنان بر همگان ماندگار است که گویا تأثیر تفکرات و آثارش نه‌تنها کهنه بلکه بیش از پیش احساس می‌شود.

 
۱۸ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۲۳:۳۳
 

تأملاتى در باب ماهيت و ذات‏ هنر و ادبيات انقلاب و دفاع مقدس‏

ادبياتى را كه در موضع ستيز با عالم و وضع موجود است، مي‌‏توان ادبيات مقاومت يا پايدارى تلقى كرد. نفى وضع ظالمانه موجود يا نفى عوامل بيگانه، كه حافظان وضع موجودند، در چنين ادبياتى به‌‏صورت شفاهى يا مكتوب تجلى مي‌‏كند. نهايت ادبيات مقاومت جست‏‌وجوى عالم موعود است، و مقدمه رسيدن به چنين عالمي‌، قدر مسلم،...

 
۱۸ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۲۲:۵۴
 

موسیقی در تلویزیون، پوشال کولر!

زمانی یکی از هنرمندان، پخش موسیقی در تلویزیون، به عنوان میان برنامه را به پوشال‌های داخل کولر تشبیه کرده بود که برای پر کردن خلاء مابین برنامه‌ها به کار می‌رود. کاش آن رویه‌ی دست و پا شکسته ادامه می‌یافت و محرومیت از شنیدن موسیقی از تلویزیون نصیب مردم نمی‌شد.

 

روايتگران راوي فتح

۱۷ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۲۲:۳۰
 

سينما به زبان سيد مرتضي آويني

درمتن زير قسمتي از نگاه شهيد آويني را به سينما ملاحظه مي فرماييد: درفيلم هيچ تصويري نمي‌تواند «سهوا" يا به طور تصادفي» درميان مجموعه تصاوير فيلم قرار بگيرد؟ اين يك اصل كاملا بديهي است كه انسان را به يك خصوصيت جامع درباره ي «واقعيت سينمايي» راهبر مي‌شود. مراد از واقعيت سينمايي همان واقعيتي است كه بر ...

 
۱۷ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۲۱:۵۹
 

ريشه‌هاي سكولاريسم در نظريه‌هاي هنجاري رسانه‌ها

بي ترديد، دانش ارتباطات كه در حوزه‌هاي علمي و دانشگاهي غربي تكوين يافته است، از ديدگاه‌هاي سكولار متاثر شده و آن را در تار و پود خود حفظ كرده است. در اين نوشتار برآنيم ريشه نگرش‌هاي سكولار به رسانه‌هاي جمعي به ويژه تلويزيون را در نظريه‌هاي ارتباط جمعي جست وجو كنيم.

 
۱۷ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۲۱:۵۵
 

سينما،زبان مشترك جهان معاصر

با اختراع‌ سينما در سال‌ 1895 و سپس‌ حضور جدي‌ آثار داستاني‌ سينمايي‌ در سراسر جهان‌ از سال‌ 1920 به‌ بعد، اين‌ سينما بود كه‌ آرام‌ آرام‌، در جايگاه‌ رمان‌ نشست‌. اين‌ روند ادامه‌ پيدا كرد تا جايي‌ كه‌ عملاً از نيمة‌ قرن‌ بيستم‌، سينما به‌عنوان‌ مهم‌ترين‌ زبان‌ مشترك‌ جهان‌ معاصر شناخته‌ شد.

 
۱۷ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۲۱:۵۵
 

سينماي استراتژيك؛راهكاري مؤثر براي مقابله با تهاجم فرهنگي

در اين شرايط حساس، واقع‌گرايي حكم مي‌كند كه سياست‌گذاران عرصه هنر و به ويژه سينما، از اين هنر در مواقع لزوم، استفاده راهبردي بكنند و در كنار سينماي ناب و معنا‌گرا، سبك و سياق استراتژيك را هم به سپهر سينماي ايران بيفزايند.

 
۱۷ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۲۱:۴۶
 

تـــشيـّـع و تأثير آن بر هنر

براى اينكه ببينيم از جانب هنر چه دستى و از جانب تشيّع چه دستى به سوى همديگر دراز مى شود تا بتوانند همديگر را بفشارند، بايد اندام هاى تشكيل دهنده هنر را از يك سو، و اندام هاى تأثيرگذار بر هنر را از سوى تشيّع مورد بررسى قرار دهيم.

 

منتقد سينما:

۱۷ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۲۱:۴۴
 

تسويه حساب حقوق مردها را پايمال مي کند

يک منتقد سينما گفت: تهميه ميلاني در تسويه حساب سعي مي کند با نگاه خود از حقوق زنان دفاع کند غافل از آنکه در اين فيلم حقوق مردها پايمال و روايتي غيرقابل باور به مخاطب ارائه مي شود.

 
۱۷ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۲۱:۲۰
 

تسويه حساب يك گام روبه عقب در كارنامه سينمايي ميلاني است

يك منتقد سينما گفت: فيلم سينمايي تسويه حساب جديدترين اثر سينمايي تهمينه ميلاني را مي‌توان يك گام رو به عقب در كارنامه هنري اين كارگردان سينما قلمداد كرد.