نمايش خبر در تاريخ :
بخش :  
روز :  
ماه :  
سال :  
۵ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۰۹:۴۸
 

معنویت نوروز با تشریفات کمرنگ می‌شود

تعمق در آداب نوروز بیانگر معنویت آن است، در آستانه نوروز علاوه بر پالایش مادی، بدنبال پالایش درونی نیز هستیم، در دعای تحویل سال می‌گوییم"حول حالنا الا احسن الحال"، اما اغلب توجه به شرایط صوری نوروز ما را از معنویت این سنت دور می‌کند.

 
۵ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۰۹:۴۵
 

"صله‌رحم" پیونددهنده آئینهای ایرانی و اسلامی است

حجت‌الاسلام ری شهری معتقد است در میان آئینهای مختلفی که باعث نزدیکی اسلام و ایران شده‌اند صله رحم به‌ خصوص صله‌رحم در ایام نورز جایگاه ممتازی را از آن خود می‌کند.

 
۵ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۰۹:۴۰
 

ری؛ نماد بیداری مذهب و تمدن کهن ایران زمین

شهرستان ری به نام حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) شناخته می شود، ولی آثار و ابنیه تاریخی زیادی که در این منطقه است، ری را نماد بیداری تمدن کهن ایران زمین نگاه داشته است.

 
۵ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۰۹:۲۲
 

تقدیر مرگ

فیلم سینمایی «عیار 14» پرویز شهبازی با وجود تمام جذابیتها و ظرافتهایش فیلمی فوق‌العاده‌ از کارگردان «نفس عمیق» نیست.

 
 

چون غرض آمد؛ هنر آلوده شد

به‌اعتقاد محمود دولت‌آبادي؛ نگاه تاريخي به گذشته ايراني تنها از رويدادهاي رنج‌آور خبر مي‌دهد. تصورات او از نوروز؛ سبزه، شادمانی و آشتی مردمان است. مي‌گويد: آرزو می‌کنم که دیگران شاد باشند.

 
 

سينماي ايران در سال 88

آنچه در سينماي 88 اتفاق افتاد به جدال ميان سياست و هنر محدود نشد كه رقابت پولي ميان طلايه‌داران سينماي گيشه و هنري هم در اين دوره به اوج خود رسيد. اين رويدادها در دو شقه زماني روي داد: مديريت جعفري جلوه و جواد شمقدري.

 
۴ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۱۶:۴۵
 

بهاران خجسته باد

جشن نوروز از کهن ترین آداب و رسوم ایرانی است که به شهادت گزارشهای تاریخی ریشه در ایران باستان پیدا می کند. زیبا پسندی و طبع لطیف ایرانیان را می توان مهمترین علت این انتخاب نیکو به عنوان سرآغاز سال نو دانست.

 
۴ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۱۶:۳۹
 

175 برنامه در 10 روز جشن ادبی

برگزاری جشنواره های ادبی بدون تردید، پلی است میان مردم و نویسندگان برای آشتی میان آنها و کتاب و کتاب خوانی. همچنین محفلی برای تقدیر از بهترین‌ها و معرفی برترین‌ها. اما از این رهگذر کشور ما همچنان خود را به برگزاری نمایشگاه کتاب و تنها محفلی برای خرید، در کنار برپایی جشنواره‌هایی حزبی و جناحی محدود کرده ...

 
تابلوهای راهنما برای رسیدن به اسکار!

نگاهی به فیلم «قفسه درد»

۳ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۲۲:۲۰
 

تابلوهای راهنما برای رسیدن به اسکار!

«قفسه درد» به کارگردانی کاترین بیگلو ‌فیلم فوق‌العاده‌ای نیست و احتمالاً برای کسانی که از سینما، توقعی بیشتر از این دارند که روایتگر یک داستان کوتاه یا رمان باشد، فیلم جذابی هم نیست.

 
۳ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۲۲:۱۵
 

نامه نوروزی به جناب پروردگار

انشاءالله که حال و احوال شما خوب باشد. اگر از حال و احوال من، بنده کوچکتان خواسته باشید... خوب مسلما شما به حال و احوال بندگانتان، بهتر از خود آنها آگاهید و می دانید اینجا در این گوشه از زمین شما حال ما خوب نیست. حال خیلی ها خوب نیست.

 
۳ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۱۶:۳۱
 

خرم آن نغمه که مردم بسپارند به ياد

سال 89 را در حالي آغاز مي کنيم که بسياري از هنرمندان عرصه ادب و هنر در ميان ما نيستند اما نغمه اي از که از آنها به يادگارمانده همواره دل وجان ادب دوستان را نوازش مي دهد.

 
۳ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۱۶:۱۹
 

راور شهر کاروانسراها

راور شهر کاروانسراها، سرزمين هنر و هنرمنداني است که با سرپنجه خود زيباترين نقشها را آفريده و نفيس ترين قالي هاي دستباف را به بازارهاي جهاني عرضه کرده و نام اين خطه کهن را همچنان پرآوازه نگاه داشته اند.

 
۳ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۱۴:۰۴
 

اقتدار ايران با دلار است يا فرهنگ؟

پايگاه اطلاع‌رساني حضرت‌ آيت‌الله خامنه‌اي در مطلبي با عنوان «اقتدار ايران با دلار است يا فرهنگ؟» به قلم علي عسگري به بحث اقتدار فرهنگي كه از سوي رهبر انقلاب مطرح شده است پرداخته و مي‌نويسد:

 
 

دستمزد کدامیک بیشتر است؟

بحث دستمزدهای بازیگران سینما از جمله مباحثی بود که افشا شدن آن، حرف و حدیثهای بسیاری را بدنبال داشت و حالا مقایسه آن با دستمزد فوتبالیست​ها و مولفان می​تواند تفاوت​های میان آن​ها را به خوبی نشان دهد.

 

برندگان دوره چهارم

۳ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۱۳:۵۲
 

شکست «درباره الی» / «مادر» فاتح جوایز فیلم آسیا شد

تریلر معمایی «مادر» به کارگردانی بونگ جون - هو از کره جنوبی در چهارمین دوره جوایز فیلم آسیا برنده سه جایزه شد.

 

درباره سينماي اين روزها

۲۷ اسفند ۱۳۸۸ ساعت ۰۷:۰۷
 

فيلم هايي که قرباني جريانات غلط سينما مي شوند

اين روزها برخي فيلم ها که بيشتر نام فرهنگي را يدک مي کشند به نوعي قرباني شرايط غلط سينما مي شوند.فيلم هايي مثل «حيران» ساخته «شاليزه عارف پور» و يا فيلم «شاعرزباله ها» که بايد از آنها به عنوان قربانيان اکران اين روزها نام برد.

 
۲۶ اسفند ۱۳۸۸ ساعت ۰۹:۵۱
 

غفلت بزرگ از فردوسي در سالي به نام شاهنامه

بيست وپنجم اسفندماه، سالروز هزاره پايان سرايش «شاهنامه» حکيم ابوالقاسم فردوسي است.

 

بازخواني يكي از سفرهاي سال 88

۲۵ اسفند ۱۳۸۸ ساعت ۱۶:۰۰
 

سفرنامه هنرمندان بسيجي در بازديد از منطقه عسلويه

اعضاي سازمان بسيج هنرمندان از بخش‌‌هاي مختلف منطقه عسلويه بازديد كردند.

 
۲۵ اسفند ۱۳۸۸ ساعت ۱۵:۳۳
 

نوروز روزی است که آدم آفریده شد

شاید به جرأت بتوان گفت در بین سلسله آیین‌های نوروزی، هفت‌سین، راز‌آلوده‌ترین و فلسفی‌ترین سنتی است که در پس هر «سین»اش، معرفت‌ها نهفته است. ولی به نظر می‌رسد آن را نیز بی‌توجه به فلسفه وجودش...

 
۲۵ اسفند ۱۳۸۸ ساعت ۱۵:۳۲
 

"زردی من از تو، سرخی تو از من"

مراسم چهارشنبه سوری: بوته افروزی، مراسم كوزه شكنی، مراسم قاشق زنی، آش چهارشنبه سوری و....

 
۲۵ اسفند ۱۳۸۸ ساعت ۱۵:۳۱
 

قاشق زنی از یادها رفت!

ایرانى‌ها مردمى‌شوخ مزاجند. شاید براى همین مراسم مهجور و پرالتهاب قاشق زنى خیلى زود رسمى ‌نشاط انگیز شد كه حكایات زیادى از قبلش به وجود آمد. قاشق زن‌ها زیاد شدند و...

 
۲۵ اسفند ۱۳۸۸ ساعت ۱۵:۲۵
 

سهم جوان از اين همه نگاه به بهانه پاياني هفت نگاه سوم

در اتوبان نيايش ساختمان نقره اي را مي بيني به فرم U. به گالري منهاي دو آن وارد مي شوي تا از اکسپوي سوم هفت نگاه ديدن کني. شنيده اي پنج گالري دار در اين اکسپو به رقم بالاي دويست ميليون در فروش آثار رسيده اند.

 

تحلیل حسن عباسی از سریال 24

۲۵ اسفند ۱۳۸۸ ساعت ۱۵:۱۳
 

امنیت در آمریکا خط قرمزی است که اخلاق را زیرپا می گذارد

متن زير قسمتي از سخنراني حسن عباسي پيرامون تحليلي بر سريال 24مي‌باشد كه در فرهنگسراي ارسباران تحت عنوان سلسله بحث‌هايي پيرامون نقد و تحليل برفيلم‌ها و سريال‌هاي هاليوودي ايرادشده است.

 
۲۵ اسفند ۱۳۸۸ ساعت ۱۱:۳۸
 

قدرت جادویی نقاشی شنی!!

زنان حق شركت در مراسم را ندارند چرا كه بر مبنای عقیده ایشان، نیروهای ساطع از نقاشی می‌تواند بر روی كودكان متولد نشده تأثیر بگذارد. این مراسم‌ها به صورت محرمانه انجام می‌گیرد و...

 
۲۵ اسفند ۱۳۸۸ ساعت ۱۱:۳۷
 

تأثیر رنگها بر تفكر و خلاقیت

همه‌ی ما از وجود رنگها آگاهیم امّا آیا از تأثیر آنها بر روح، روان، ذهن و اندیشه‌مان نیز باخبریم؟ روان‌شناسان دریافته‌اند كه رنگها تأثیرات معجزه‌ آسایی بر...

 
۲۵ اسفند ۱۳۸۸ ساعت ۱۰:۳۶
 

هنر مینا کاری

قدیمی‌ترین‌ نمونه‌های مینا کاری‌ موجود موید این‌ ادعاست‌ که‌ مینا کاری‌ نیز مانند بسیاری‌ از‌هنرهای دیگر برای اولین بار در ایران پیدا شده و از ایران به‌ سایر کشورها راه یافته است‌.‌..

 
۲۵ اسفند ۱۳۸۸ ساعت ۱۰:۳۴
 

چاروق دوزی در زنجان

چارق در گذشته نوعی كفش و پاپاوش بوده كه از چرم ساخته می‌شده و در روستاها بیشتر چوپانان از آن استفاده می‌كرده‌اند و اغلب بدون پاشنه بود، با تسمه‌هائی كه...

 
۲۴ اسفند ۱۳۸۸ ساعت ۱۹:۲۲
 

نشست نقد و بررسی «وقتی لیموها زرد شدند» برگزار شد

صد​ و ​سی ​و ​نهمین و آخرین نشست باشگاه فیلم تهران در سال جاری به نمایش و نقد و بررسی فیلم سینمایی «وقتی لیموها زرد شدند» اختصاص پیدا کرد.

 

هر ماه دو نمايشگاه در نگارخانه شيرين

۲۴ اسفند ۱۳۸۸ ساعت ۰۸:۴۹
 

بوي عيدي ... بوي ياس...بوي باغچه ... شادي شکستن قلک پول

پايان سال را به سان چهارسال ديگر با بچه ها به پايان مي بريم به اين اميد که در سال پيش رو بچه ها دست بزرگ ترها را بگيرند و آنها را عصرها به نگارخانه ها بياورند. شايد يکي از ثمرات حاشيه اي نمايشگاه هايي از اين دست نهادينه سازي فرهنگ ديدار خانواده ها از نگارخانه ها باشد. اميدوارم از اين طريق بچه ها از ...