انعکاس روشنایی امید در یک اعلان!
نگاهی به 25 دوره پوستر جشنواره فیلم کودک/ 2
انعکاس روشنایی امید در یک اعلان!
چشنواه چهارم فجر با جشنواره کودک همزمان و هم پیوند است. همین موضوع سبب می شود بررسی پوستر این جشنواره به بررسی پوستر جشنواره فجر بینجامد.
 
تاريخ : سه شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۳۶

هنرنیوز: در سال‌های میانی جنگ گونه‌ای متفاوت از پوستر و به طور کلی طراحی گرافیک رواج یافت. این گونه نقاشی رهاورد جنگ بود. نوعی رئالیسم خام‌دستانه و البته گاهی حرفه‌ای با رنگ‌هایی درخشان و کودکانه. این که رنگ‌های شفاف چگونه به نقاشی جنگ راه یافت، موضوعی‌است که تا کنون چندان به آن پرداخته نشده‌است. اما یک رئلیسم شفاف و شاد حاصل این دوران از نقاشی ایران است.
در جشنواره چهارم فجر رنگ‌ها به نقاشی گرایش بیشتری یافته. در حالی که پوسترهای دوره های قبل نقاشانه نبوده‌اند. احتمالا این پوستر توسط یک نقاش طراحی شده است.
زمینه تصویر آسمانی بی غبار شبیه آن چه نزدیک طلوع آفتاب دیده می شود را تداعی می‌کند. رنگ هایی شفاف و در عین حال آرام. با این تفاوت که رنگ سبز نیز به این طیف اضافه شده که این موضوع نشانی دیگر بر بهره طراح از هنر نقاشی دارد. استفاده از لکه ها رنگی در نقاط مختلف تصویر برای ایجاد هماهنگی میان آن‌ها.
اما آن‌چه حایز اهمیت جلوه می‌کند، وجود احساس مثبت در رنگ‌هاست. شادی نهفته در آن با روح امیدواری مردم برای پیروزی در جنگ قرین است و این نکته را که مردم ایران در آن سال‌ها پشتوانه محکمی برای آرمان‌های امام راحل بوده‌اند به وضوح نشان می‌دهد. در واقع این پوستر شور و هیاهوی مردم را برای آینده‌ای روشن نمایان می‌کند. 


زمینه رنگ های مختلفی را به صورت خطوط افقی در خود محفوظ داشته‌است. طیف زرد این زمینه با نوار کنار سمت راست پوستر هماهنگ شده و شاید رسالت این نوار زرد رنگ، شبیه کردن یک نقاشی محض به طراحی پوستر است. البته این راه‌کار به قدری خام‌دستانه است که به وضوح عدم اطلاع طراحش را از گرافیک گوشزد می‌کند.
در ادامه تحلیل هنرنیوز آمده است: متن نقاشی زمینی متشکل از لایه‌های مختلف دارد. این تصویر چنان که پیداست، منظره ای را تداعی می‌کند و پلان‌های مختلف زمین حضور خورشید را در پس ابرها و یا بیرون از کادر تأیید می‌کند.
تکه‌های ابر‌های پشته‌ای در زمینه تصویر دیده می‌شود. این ابرها که پس از باران در آسمان دیده می‌شوند، حکایت از هرایی مطلوب و نوید دهنده خورشید هستند. وجود این لکه‌های ابر بر مبنا و معنای مثبت تصویر افزوده و به تعبیری یادآور ارزش‌های مورد انتظار در فیلم های یک جشنواره است.
حلقه فیلمی که در این زمینه دیده می‌شود؛ به وضوح موضوع پوستر را که جشنواره فیلم است، نمایان می‌کند. از سوی دیگرشفاف بودن این نگاتیو‌ها حالتی از آرمان‌گرایی را تدائی می کند. چراکه در واقع نگاتیو تا این حد شفاف نیست. پس این موضوع می‌تواند بیان‌گر حس مثبت طراح به فیلم‌هایی باشد که در این‌ جشنواره به نمایش در می‌آید. این فیلم‌ها همان روح زلال و امید نهفته در زمینه آسمان را در خود دارد و این نمایان‌گر اثر پذیری فیلم از اجتماع است. این موضوع هم‌زمان نشان می‌دهد که آن‌چه در فیلم هست گوشه‌ای از واقعیت است. واقعیت آن‌سال‌ها.
گل‌های شاه‌عباسی که از این نگاتیو سر برآورده‌اند، بعد‌ها تا سالیان دراز در نشان‌ها و پوسترهای جشنواره های مختلف تکرار شدند. شاید به عنوان نمادی از شکوفایی استعدادها. البته گیاه به معنای رشد و پیشرفت است. چراکه سر به آسمان دارد و رنگی سبز. هنگامی که گل با آن قرین می‌شود بار معنایی مثبت آن بیشتر شده و در نتیجه نمایان‌گر شکوفایی روح انسانی به سمت تعالی آن‌هم با بار معنایی بسیار مثبت خواهد بود. در این پوستر هم این اتفاق افتاده . گل ها از حلقه فیلم سر برآورده اند و حلقه فیلم به مثابه دامنه‌ای برای رشد این استعداد ها فرض شده است.دیگر آن‌که حلقه فیلم مانند گلدان به نظر می‌رسد و این گل‌ها ساقه‌های مشعوف آن.
در این جشنواره هم نشان فیلم کودک با گیره به پوستر ضمیمه شده و با آن ارتباط یافته‌است. به نظر می‌رسد به واسطه رنگ‌های درخشان و به اصطلاح امروزی فضای فانتزی، اگر این پوستر قرار بود برای فیلم کودک مورد استفاده قرار گیرد، موفق‌تر بود تا جشنواره فیلم فجر. 

یادداشت: مینا عبدی

کد خبر: 45608
Share/Save/Bookmark