نمايش خبر در تاريخ :
بخش :  
روز :  
ماه :  
سال :  
 رویکرد فلسفی به فیلم و سینما

فلسفه فیلم

۸ بهمن ۱۳۸۶ ساعت ۱۷:۰۹
 

رویکرد فلسفی به فیلم و سینما

مقاله حاضر به بررسی رویکرد فلسفی به فیلم و سینما میپردازد. این مقاله ابتدا به تعریف مفهوم فلسفه فیلم و سپس با مرور تاریخچه این بحث به رویکردهای موجود در این شاخه از فلسفه و نظریات موجود میپردازد. در انتها نیز با بحث در مورد مفاهیم مرتبط با موضوع مقاله به پایان میرسد. هدف این مقاله آن است که خواننده ...

 
 سینما جلوه‌گاهی برای عرفان سکولار
۸ بهمن ۱۳۸۶ ساعت ۱۶:۲۹
 

سینما جلوه‌گاهی برای عرفان سکولار

پا‌فشاری کلیساهای قرون وسطا با انحصاری کردن علم و دین در اختیار و خدمت کلیسا، باور استفاده ابزاری کلیسا از حربه دین در برابر حق آزادی، بهره‌برداری از علم و در نتیجه پیشرفت و سعادت بشر را در ذهن انسان غربی گسترش داد و تقویت بخشید تا آن‌جا که مردم را با چالش بزرگ انتخاب میان دین و آزادی و پیشرفت رو‌به‌رو ...

 
پست كلاسيك هاليوود
۸ بهمن ۱۳۸۶ ساعت ۱۵:۵۰
 

پست كلاسيك هاليوود

از دهة 1980 م، مباحثات انتقادي در چهارچوب مطالعات فيلم و شاخه‌هاي مرتبط با آن، همانند مطالعات فرهنگي، به طرز فزاينده‌اي با شناسايي، توصيف و ارزيابي دگرگوني‌هاي دوره‌اي مرتبط بوده‌اند. گسترش پيشوند پست مشهورترين نشانة اين دغدغة متداول دربارة دسته‌اي از دگرگوني‌هاي اساسي در نظام اجتماعي – اقتصادي و فرم‌هاي ...

 
رسالت «محمد رسول الله»
۸ بهمن ۱۳۸۶ ساعت ۱۵:۴۳
 

رسالت «محمد رسول الله»

شايد بتوان فيلم «محمدرسول‌الله» را حركت حساب شده هاليوود در آن سال‌ها براي جلوگيري از گسترش موج ضد يهود دانست.با حساب همان همانند‌سازي گفته شده، دشمني ريشه‌دار يهود با اسلام با ساخت اين فيلم كمرنگ مي‌شد و حداقل سابقه تاريخي خود را از دست مي‌داد. به تعبير ديگر شايد اصلاً قرار بوده كه «محمد رسول‌الله» ...

 
برداشت نمادين هاليوود از عاشورا
۸ بهمن ۱۳۸۶ ساعت ۱۵:۳۷
 

برداشت نمادين هاليوود از عاشورا

«فرانسيس فوكوياما» كتاب پايان تاريخ خود را در سه كنفرانس جهاني تورنتو، واشينگتن و اورشليم ارائه كرد. فوكوياما در كنفرانس اورشليم با عنوان «بازشناسي هويّت شيعه» مي‌گويد: شيعه، پرنده‌اي است كه افق پروازش خيلي بالاتر از تيرهاي ماست. پرنده‌اي كه دو بال دارد: يك بال سبز و يك بال سرخ...

 
آيا هنوز محروميت‌زدايي براي رسانه‌ي ملي اهميت ندارد؟

نگاهي به فيلم مستند بلنداي همت

۸ بهمن ۱۳۸۶ ساعت ۱۳:۵۸
 

آيا هنوز محروميت‌زدايي براي رسانه‌ي ملي اهميت ندارد؟

منتظرديدن شعله‌هاي برآمده از پالايشگاهي بودم كه 2 سال پيش مردم در آرزويش بودند، كه ديدم، و ميدان مين همچنان ذهنم را اذيت مي‌كرد كه لاشه‌هاي خنثي شده‌اش را يكي از برادران سپاه در فيلم نشانم داد...

 
کتاب و طراحی گرافیک؛

سخنرانی مسعود سپهر

۸ بهمن ۱۳۸۶ ساعت ۱۰:۱۹
 

کتاب و طراحی گرافیک؛

کتاب برای فعالیت طراحان گرافیک دارای یکی از جامع ترین ساختار هاست. حتی در مقایسه با رسانه های الکترونیک امروز فقط اطلاع رسانی به صورت مالتی مدیا یا چند رسانه ای ها، عرصه ای گسترده تر از کتاب به روی دنیای گرافیک گشوده است. از حدود سالهای ۱۳۶۸ ورود تکنولوژی جدید با عنوان نشر رومیزی که متشکل از مجموعه ...

 
"پریدخت"؛ سطحی و شتابزده

نگاهی به مجموعه پریدخت

۷ بهمن ۱۳۸۶ ساعت ۱۲:۲۲
 

"پریدخت"؛ سطحی و شتابزده

وجه بارز و غالب مجموعه تلویزیونی "پریدخت" به کارگردانی سامان مقدم را می‌توان در پرداخت ضعیف و شتابزده آن دانست که سایه سنگین‌اش را تا پایان بر سر مجموعه مناسبتی شبکه دو در ماه محرم حفظ کرد.

 
سانفرانسیسکوی مخوف

نگاهی به فیلم زودیاک

۳ بهمن ۱۳۸۶ ساعت ۱۶:۱۱
 

سانفرانسیسکوی مخوف

در واقع در "زودیاک" این سانفرانسیسکو است که به عنوان نمادی از تمدن صنعتی امروز غرب محاکمه می شود . طرفه آنکه ماجرای این فیلم از چهارم جولای 1969 آغاز شد و چه تاریخ بامسمایی است که اعلام موجودیت معروفترین قاتل زنجیره ای تاریخ آمریکا از روز چهارم جولای یعنی روز اعلام استقلال این کشور شروع می گردد!!!

 
مباني مهمي كه سينما گران بايد بدانند
۳ بهمن ۱۳۸۶ ساعت ۱۴:۲۵
 

مباني مهمي كه سينما گران بايد بدانند

هنر به بيشترين تمثيل ها محتاج است. حتي تجسيمي كه انجام مي دهيم، تمثيل است. از طرف ديگر، خداوند در قرآن مي فرمايد "‌ از نعمتهاي خدا اين است كه اين خلقت، مثال پذير است " و در جاهايي ديگر هم مي فرمايد " ما به اين شكل براي مردم مثال مي زنيم "...

 
فريب بزرگ
۳ بهمن ۱۳۸۶ ساعت ۱۴:۰۸
 

فريب بزرگ

در آثار فيلمسازان ويتنامي شما ديگر شاهد نمايش عبث و بيهوده بودن دفاع سربازان ويتنامي در مقابل ارتش فرانسه و آمريكا نيستيد و يا انقلاب و دفاع مردم و سربازان ويتنامي به عنوان خشونت طلبي طرد و نفي نمي‌شود، اما در كشور اسلامي ما ...

 
كليد قفل سينما
۳ بهمن ۱۳۸۶ ساعت ۱۲:۵۱
 

كليد قفل سينما

به نظر مي رسد امور سينما با توجه به جايگاه ضعيف مديريت آن در ساختار دولت، قفل شده است، زيرا "جايگاه مديريت سينما"، همان جايگاهي است كه براي سال هاي اول انقلاب اسلامي طراحي شده بود و ...

 
درآمدی بر مبانی هنر غربی

بازتجربه ی میوه ممنوعه(2)

۲۰ دی ۱۳۸۶ ساعت ۱۷:۵۶
 

درآمدی بر مبانی هنر غربی

در هنر غربی، اعتبار ِدلالت های اثر هنری، یعنی کارکرد ارجاعی، کاهش پیدامی کند و به طور مدام این شکل است و تنها شکل است که از ارزش و اهمیت فوق العاده ای برخوردار می گردد. ...

 
 مأيوس كننده ملي
 

مأيوس كننده ملي

پرسش اين جا است كه چرا نبايد مردم شاهد توليد آثاري باشند كه در آن از قابليت هاي اجتماعي و سنت هاي پوياي جامعه ديني جهت امحاء و حل معضلات اجتماعي سخن به ميان آمده باشد.

 
حوزه نفوذ فرهنگ و تمدن ايراني
۲۰ دی ۱۳۸۶ ساعت ۱۵:۴۳
 

حوزه نفوذ فرهنگ و تمدن ايراني

سال‌هاست زنگ خطري براي صهيونيسم به صدا درآمده است و صهيونيست‌ها تلاش مي‌كنند كل جهان غرب را شريك سرنوشت خود كنند. بنابراين درصدد هستند باور اين خطر بزرگ يعني اسلام و انقلاب اسلامي را براي مردم و مسؤولان غربي يك اصل خدشه‌ناپذير قلمداد كند.

 
بررسی حضور متافیزیک در سینما

سینما در هفتمین نما

۲۰ دی ۱۳۸۶ ساعت ۱۴:۴۱
 

بررسی حضور متافیزیک در سینما

لگوی سهروردی در تصویر عالم خیال، هم شکاف معرفتی موجود در تفکر غربی را پر می‌کند و هم جایگزین مناسبی از لحاظ محتوا و بینش هنری در عالم نفسانی سینماست تا شکلی بومی پیدا کند...

 
مناظره عقل و عشق ؛ آماده باشید كه وقت رفتن است
۱۹ دی ۱۳۸۶ ساعت ۱۶:۴۱
 

مناظره عقل و عشق ؛ آماده باشید كه وقت رفتن است

صبح شد و بانگ الرحیل برخاست و قافله عشق عازم سفر تاریخ شد. خدایا ، چگونه ممكن است كه تو این باب رحمت خاص را تنها بر آنان گشوده باشی كه در شب هشتم ذی الحجه سال شصتم هجری مخاطب امام بوده اند ،‌ و دیگران را از این دعوت محروم خواسته باشی ؟ آنان را می گویم كه عرصه حیاتشان عصری دیگر از تاریخ كره ارض است ....

 
درآمدی بر مبانی هنر غربی

بازتجربه ی میوه ممنوعه(1)

۱۹ دی ۱۳۸۶ ساعت ۱۳:۰۲
 

درآمدی بر مبانی هنر غربی

هنر غربی تا دوران رنسانس شباهت های زیادی با هنر اسلامی داشت، اگرچه برخلاف هنر اسلامی كه همواره از شمایل نگاری های مقدس پرهیخته است، اساساً شمایل نگارانه، یعنی مبتنی بر ترسیم و تمثال هایی از حضرت مسیح و حضرت مریم بود...

 
...و اینک آخرالزمان با سینمایی کم فروغ

نگاهی به سینمای 2007

۱۹ دی ۱۳۸۶ ساعت ۱۲:۴۵
 

...و اینک آخرالزمان با سینمایی کم فروغ

در بررسی سینمای سال 2007، به خصوص در سینمای آمریکا به دو جریان عمده برمی خوریم که تقریبا اغلب پرده های سینمای امسال را به تسخیر خود درآورده بود. اگرچه در کنار این دو جریان اصلی ، خرده جریان های دیگر نیز یافت می شدند ولی در میان هیاهو و جار و جنجال دو جریان دیگر جای چندانی نیافتند.

 
انيميشن ضد ايراني پرسپوليس در آمريکا
۵ دی ۱۳۸۶ ساعت ۱۶:۴۸
 

انيميشن ضد ايراني پرسپوليس در آمريکا

فيلم انيميشني ضد ايراني پرسپوليس ساخته مرجانه ساتراپي از روز 4 دي ماه سال جاري در ايالت هاي لوس آنجلس و نيويورک آمريکا بر روي پرده سينما رفت .

 
درآمدی بر مبانی نظری معماری اسلامی-٢
۴ دی ۱۳۸۶ ساعت ۲۳:۴۹
 

درآمدی بر مبانی نظری معماری اسلامی-٢

محراب، جایی است که مسلمان در آنجا به حرب با نفس اماره خود می پردازد و می کوشد تا از دهلیزهای تنگ و ظلمانی باطل به فراخنای نور واصل شود. به همین منظور باید در ایجاد انواع مهارت های خلاقه و ذوقی در آن کوشید؛ و صدالبته هنرمندان و معماران ما چنین می کردند

 
 درآمدی بر مبانی نظری معماری اسلامی-١
۴ دی ۱۳۸۶ ساعت ۲۳:۴۱
 

درآمدی بر مبانی نظری معماری اسلامی-١

خانه؛ نخستین جهان آدمی است که او را از مخاطرات و احتمالات دور نگه می دارد و امتداد و استمرار زندگی را به وی توصیه می کند؛ چرا که بدون آن انسان موجودی پراکنده و پر ریخته است. خانه نه تنها حفاظی در برابر رعد و برق آسمانی است، بلکه می خواهد تا انسان را از طوفان های زندگی نیز برکنار دارد. خانه، همیشه آرامشگر ...

 
پیامبر صلح بر پرده نقره‌ای سینما

به بهانه زادروز عیسی مسیح

۴ دی ۱۳۸۶ ساعت ۲۰:۴۹
 

پیامبر صلح بر پرده نقره‌ای سینما

از سال‌های آغازین پیدایش سینما تصلیب عیسی مسیح (ع) و رستاخیز مضمون فیلم‌های مذهبی موفق مانند "شاه شاهان"، "ده فرمان" و "بن هور" بود و این رویه‌ تا امروز ادامه داشته است.

 
سولاریس با ارواح صبور

نگاهی به فیلم 140۸

۴ دی ۱۳۸۶ ساعت ۱۸:۴۲
 

سولاریس با ارواح صبور

ساختار روایتی فیلمنامه "1408" بر سیاقی پیش می رود تا ورای همه ترس و وحشت های کاذب و سطحی ، هراسی عمیق در جان مخاطب برجای بگذارد . هراس از گناه و بی ایمانی و کیفر آخرت