نمايش خبر در تاريخ :
بخش :  
روز :  
ماه :  
سال :  
جهانی در میدان گلادیاتورها

به بهانه فیلم "محکوم" "The Condemned"

۲۶ ارديبهشت ۱۳۸۷ ساعت ۱۹:۵۸
 

جهانی در میدان گلادیاتورها

در فیلم تکان دهنده "محکوم" نوبت آن است که توسط همین رسانه های مدعی آزاد اندیشی و دمکراسی ، کاربران اینترنت در سراسر دنیا همچون تماشاچیان نبردهای وحشیانه و غیر انسانی گلادیاتورهای روم باستان ، این بار در هزاره سوم میلادی و در عصر تکنولوژی به نظاره مبارزه تا سرحد مرگ عده ای محکوم بنشینند و برای دریده ...

 
توقف "قرارگاه مسکونی" در شوخی‌های سطحی

نگاه به مجموعه نوروز شبکه پنج/

۲۲ فروردين ۱۳۸۷ ساعت ۱۲:۲۶
 

توقف "قرارگاه مسکونی" در شوخی‌های سطحی

مجموعه نوروزی "قرارگاه مسکونی" ساخته جواد رضویان جذابیت بالقوه خود را از شوخی با فضای پادگان و مناسبات جاری در آن گرفته، اما در جذابیت‌های اولیه شوخی‌های سطحی باقیمانده است...

 
بر طبل جنگ می کوبند!
۱۷ فروردين ۱۳۸۷ ساعت ۱۶:۰۰
 

بر طبل جنگ می کوبند!

"اردوگاه مسیح" (Jesus Camp) ساخته هایدی اوینگ و راشل گریدی مستندی صریح، بی‌واسطه و تکان‌دهنده در باره تبلیغ تفکر اونجلیستی در میان کودکان آمریکایی است...

 
تصویری از مفاهیم مقدس دفاع مقدس

نگاهي به فيلم فرزند خاك

۱۲ اسفند ۱۳۸۶ ساعت ۱۱:۴۰
 

تصویری از مفاهیم مقدس دفاع مقدس

فیلم سینمایی "فرزند خاک" به کارگردانی محمدعلی باشه آهنگر تصویری عام و ملموس از مفاهیم مذهبی و مقدس دفاع مقدس ارائه می‌دهد که به نظر می‌آید هدف نهایی نویسنده و فیلمساز و در واقع تم اصلی اثر بوده است...

 
نگاهي به فيلم بادبادك باز The Kite Runner
۵ اسفند ۱۳۸۶ ساعت ۱۱:۵۱
 

نگاهي به فيلم بادبادك باز The Kite Runner

هاليوود با "بادبادك‌ باز" همه را متهم مي‌كند اما خود را مبرا مي‌سازد در حاليكه سرنوشت تلخ مردم منطقه و افغانستان يك عامل اصلي بيشتر ندارد و اين خوي تجاوزگرانه و مسلط‌جويانه آمريكائي است...

 
اسكار را بايد جدي گرفت ؟!

يادداشتي از جواد شمقدري

۵ اسفند ۱۳۸۶ ساعت ۱۰:۵۵
 

اسكار را بايد جدي گرفت ؟!

مراسم اسكار و جوايز آن و ارزش‌گذاري‌هايي كه مي‌شود، يك نماد و يك نشانه در بين چرخش يك سال سينماي آمريكاست. نمادي كه مظهر تمام عيار نگاه آمريكايي و ارزش‌هاي فرهنگي آمريكايي مي‌تواند تلقي شود....

 
  ... و اما داستان این اسکار!
 

... و اما داستان این اسکار!

چند روزی به برگزاری مراسم هشتادمین دوره اهدای جوایز آکادمی علوم و هنرهای سینمایی آمریکا (اسکار) باقی مانده است. طبق جدول تنظیمی آکادمی اسکار ، دیگر اعضای آکادمی آرای نهایی خویش را تحویل داده اند و شمارش آراء شروع شده تا برگزیدگان نهایی در مراسم شامگاه 24 فوریه (5 اسفندماه) به وقت غرب آمریکا و بامداد ...

 
89 دقيقه تحقير زنان
 

89 دقيقه تحقير زنان

فيلم 89 دقيقه به تحقير زنان و سياه نمايي جامعه زنان و مسائل آنان پرداخت (همچون جشنواره هاي قبل) و تنها دقيقه پاياني با نمادي از لباس سفيد مريم ، به تنش ميان او و همسرش پايان داد ! و اين قابل تأمل است...

 
راه‌های بی‌افتخار یا ... فیلمسازی در سایه‌ی سیاست
 

راه‌های بی‌افتخار یا ... فیلمسازی در سایه‌ی سیاست

گرچه شواهد و قرائن حاکی از آن است که هالیوود معادله را به نفع خود به پایان رسانده است اما مخالفانی هنوز وجود دارند که سعی می‌کنند با ارجاع به سوابق تاریخی هالیوود و مانور بر حسن نیت آن در سال‌های پیشین از غلظت جبهه‌گیری‌های اخیر کاسته و باعث رویگردانی هر چه بیشتر مخاطبان از این فیلم‌ها شوند.

 
فیلم برگزیده جشنواره فیلم برلین بحث‌برانگیز شد
۲۹ بهمن ۱۳۸۶ ساعت ۱۲:۵۳
 

فیلم برگزیده جشنواره فیلم برلین بحث‌برانگیز شد

"یگان ویژه" ساخته خوزه پادیلا برزیلی در حالی شنبه‌شب جایزه خرس طلایی بهترین فیلم جشنواره برلین را برد که گروهی از منتقدان آن را به تقدیس خشونت پلیس در محله‌های فقیرنشین ریودوژانیرو متهم کرده‌اند.

 
 

داستاني ابلهانه با جلوه‌هاي ويژه خيره‌ كننده

وقتي در 11 سپتامبر 2001 آن دو هواپيماي مسافربري ناگهان در فاصله كوتاهي به برج‌هاي دوقلوي تجارت جهاني در نيويورك برخورد كردند و آن دو آسمانخراش غول پيكر پس از ساعاتي در مقابل چشمان حيرت‌زده جهانيان فرو ريخت و با خاك يكسان گرديد،‌سينمايي تحت عنوان «سينماي فاجعه» كه تقريبا از اوايل تاريخ سينما يكي از ژانرهاي ...

 
۲۳ بهمن ۱۳۸۶ ساعت ۱۷:۳۰
 

نجات سرباز رایان

رد پای اهداف صهیونیسم در آثار استیون اسپیلبرگ به روشنی نمایان است . این مسیر را با فیلم "نجات سرباز وظیفه رایان " دیگر اثر فیلمساز دنبال می کنیم ...

 
۲۳ بهمن ۱۳۸۶ ساعت ۱۷:۲۹
 

هاليوود و مسلمان هاي تروريست

بمبي در يكي از شهرهاي آمريكا منفجر مي‌شود، نخستين كسي كه مقصر شناخته مي‌شود، كيست؟ يكي از حدس‌هايي را كه در اين مورد وجود دارد ارايه خواهم داد. هنگامي كه واژه‌هاي «تروريست‌هاي متعصب»، «بنيادگرا» و «افراطي» در CNN مورد استفاده قرار مي‌گيرند، نخستين نامي كه بيشتر به ذهن مي‌آيد، چيست؟ ...

 

معرفت‌شناسي و سينما

۲۳ بهمن ۱۳۸۶ ساعت ۱۵:۵۰
 

از افلاطون تا كانت

پندار عمومي بر آن است كه فلسفه خشك و فني است و با مسائل انتزاعي سروكار دارد و با مفاهيمي كه در سينما به روشني و سادگي مطرح مي‌شود نسبتي ندارد...

 
بگذارید جنگ تمام شود
 

بگذارید جنگ تمام شود

با توجه به شهرت هالیوود در استفاده از هر اتفاقی برای سودآوری، می‌توان حدس زد این جریان در سال 2008 نیز ادامه یابد و سینماروهای سراسر جهان با فیلم‌های متنوعی درباره این موضوع مواجه شوند. ای. او اسکات، منتقد مشهور نیویورک تایمز، در ماه‌های پایانی 2007 در مقاله‌ای انتقادی، به شاخص‌ترین فیلم‌های این موج ...

 
هنري که در اوج فرود آمد
 

هنري که در اوج فرود آمد

شايد در آن زمان هيچ کس فکر نمي کرد اين پنجه خونين که بر ديوارها نقش بسته و شعار نوشته هايي که مضمونش سرنگوني شاه است (نوشتن شاه برعکس)، شعار نوشته هايي که ديگر کسي را به خاطر به همراه داشتنش نمي توانند بگيرند ، نوشته هايي که نمي توانند بسوزانند و از بين ببرند، روزي حکايت از هنري مي کند که از دل مردم ...

 
بازهم در ميان ابرها

يادداشتي بر فيلم در ميان ابرها

۲۰ بهمن ۱۳۸۶ ساعت ۲۰:۴۳
 

بازهم در ميان ابرها

دراين فيلم همه چيزحتي تصاويرونماها آنقدر ساده انگاره اند كه گويي فيلمسازيادش رفته سينما يعني تصوير! تصاويري كه بايد ما رابه حال وهواي داستان فيلم ببرند وچيزي از درونمايهء آن به ما بگويند، اينكه فرم درخدمت محتوا باشد وفضا سازيها در راستاي آن شكل گيردد...

 
جای انقلاب اسلامی در سینمای جمهوری اسلامی کجاست؟

یک سؤال ساده!!

۲۰ بهمن ۱۳۸۶ ساعت ۱۲:۳۰
 

جای انقلاب اسلامی در سینمای جمهوری اسلامی کجاست؟

تحقیقاً، قطار سینمای ایران حتي در موارد بی شماری در جهت مقابل و متضاد با اهداف انقلاب اسلامي نيز حركت كرده است. چه بسا دشمنی که از تقویت و استمرار انقلاب اسلامی آسیب می بیند، خود را در جریان سیاست گذاری سینمای انقلاب اسلامی در ابتدای امر دخیل کرده، و ریل قطار سینمای ایران اسلامی را از ابتدا در همین ...

 
حرف زدن از هیچ

نگاهی به فیلم تخم مرغ

۱۸ بهمن ۱۳۸۶ ساعت ۱۰:۲۹
 

حرف زدن از هیچ

فیلم "تخم مرغ" ساخته سمیح کاپلان‌اوغلو داستانی ساکن درباره بازگشت به گذشته و ریشه‌های قدیمی است؛ سکونی که همراه با خود عمقی ابهام‌برانگیز به همراه می‌آورد.

 
یک مربع عشقی مبهم

نگاهی به فیلم "کنعان"

۱۸ بهمن ۱۳۸۶ ساعت ۱۰:۱۶
 

یک مربع عشقی مبهم

فیلم سینمایی "کنعان" به کارگردانی مانی حقیقی این نکته را یادآور می‌شود که ای کاش اگر فیلمسازان ما سراغ خلق روابط و مسائل خاص و جسورانه می‌روند، کم‌فروشی نکنند و پای کار بایستند.

 
جنگنامه مکزیک بر بستر موسیقی

نگاهی به فیلم "ویولن"

۱۸ بهمن ۱۳۸۶ ساعت ۱۰:۱۲
 

جنگنامه مکزیک بر بستر موسیقی

فیلم سینمایی "ویولن" به کارگردانی فرانسیسکو وارگاس هر چند فیلمی تلخ از تاریخ مکزیک است، اما این مزیت را دارد که شخصیت‌پردازی معدود کاراکترهای محوری آن دقیق است و ظرافتی خاص در تلفیق فضای جنگ و موسیقی دارد.

 
وسوسه تداوم فعالیت سینمایی

نقدی بر

۱۶ بهمن ۱۳۸۶ ساعت ۰۱:۴۰
 

وسوسه تداوم فعالیت سینمایی

فیلم سینمایی "هامون و دریا" به کارگردانی ابراهیم فروزش بیش از آنکه اثری سینمایی باشد، مختصات و مشخصات یک اثر تلویزیونی را دارد.

 
مهربانی گمشده در فقر و خشونت

نگاهی به فیلم "میروش"

۱۶ بهمن ۱۳۸۶ ساعت ۰۱:۳۴
 

مهربانی گمشده در فقر و خشونت

فیلم سینمایی "میروش" اثر ماریوس هولست که امسال در بخش بین‌الملل جشنواره بیست و ششم فیلم فجر حضور دارد، بر فقر به عنوان یکی از دلایل اصلی دوری انسان از صفات انسانی تاکید کرده است.

 
یک تجربه جسورانه دیگر از میخالکف

نگاهی به فیلم خارجی ١٢

۱۶ بهمن ۱۳۸۶ ساعت ۰۱:۲۸
 

یک تجربه جسورانه دیگر از میخالکف

قرار گرفتن فیلم سینمایی "12" نیکیتا میخالکف در میان پنج نامزد بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان اسکار هشتادم نشان از دیده شدن ظرایف و انتخاب‌های جسورانه فیلم و البته توجه به آسیب‌شناسی امر قضاوت دارد

 
مثلث عشقی انتحاری

نگاهی به "باد در علفزار می پیچد

۱۶ بهمن ۱۳۸۶ ساعت ۰۱:۲۳
 

مثلث عشقی انتحاری

فیلم سینمایی "باد در علفزار می پیچد" ساخته خسرو معصومی سومین بخش از سه‌گانه اوست؛ اما فیلمساز این‌بار مثلث عشقی را با طراحی خاص محور قرار داده تا به پیچیدگی در روابط بینجامد.

 
تئاتر انقلاب ، انقلاب تئاتر
۱۶ بهمن ۱۳۸۶ ساعت ۰۱:۲۱
 

تئاتر انقلاب ، انقلاب تئاتر

هنر تئاتر در تمام كشور هاي دنيا به شاخه هاي گوناگوني تقسيم مي شود و يكي از مهم ترين بخش هاي آن تئاتر انقلابي است كه در ايران پس از پيروزي انقلاب اسلامي شكل گرفت و پس از گذشت مدتي به موفقيت هاي چشمگيري دست پيدا كرد.

 
مگر به همین سادگی است؟
 

مگر به همین سادگی است؟

آدمی باید با این زیان آشکار مبارزه کند و آغاز مبارزه، گرفتن دل و متوجه شدن به روزمرگی و تکرار است که اگر کسی را ریشه در دنیای معصومانه باشد، حتما دلش خواهد گرفت، آنچنان که طاهره ی نجیب مسلمان فیلم آقای میرکریمی دلش گرفته بود. اما نمی دانم چرا این دلگرفتگی حرکتی را آغاز نکرد و تردیدی را برطرف نکرد؟ شاید ...

 
 نبرد خونين شيعه- سني در فيلم دانمارکي
۱۰ بهمن ۱۳۸۶ ساعت ۱۲:۵۲
 

نبرد خونين شيعه- سني در فيلم دانمارکي

"به سلامت برو ای حمیل" نام فیلمی است که در کشور دانمارک توسط یک کارگردان عرب تبار تهیه شده است. موضوع اصلی این فیلم فتنه انگیزی درباره ادعای نبرد شیعیان و اهل سنت است...

 
بازي با آتش

نگاهي به فيلم آتشكار

۱۰ بهمن ۱۳۸۶ ساعت ۱۱:۲۰
 

بازي با آتش

تجربه نشان داده است كه انتخاب قالب طنز براي بيان موضوعاتي كه هاله‌اي از التهاب پيرامون آنها را گرفته است ضريب ريسك و خطرپذيري آثار سينمايي را افزايش مي‌دهد در صورت كوچكترين لغزش و غفلتي تعارضات گسترده‌اي پديد مي‌آيد...

 
"سينماي اميد"، انگشت اشاره‌ي سينماي ملي
۹ بهمن ۱۳۸۶ ساعت ۱۴:۱۹
 

"سينماي اميد"، انگشت اشاره‌ي سينماي ملي

سينماي اميد كه هويت و واقعيت را در خود داشته و پررنگ كردن داشته‌ها و يادآوري منطقي كاستي‌ها را در جهت برطرف كردن مشكلات فارغ از سياه‌نمايي‌هاي رايج در برخي آثار سينمايي كه شايد به اشتباه نام گونه (ژانر)"جشنواره‌اي" را برگزيدند ، در دستور كار دارد...