نمايش خبر در تاريخ :
بخش :  
روز :  
ماه :  
سال :  
معماری ایرانی، سمفونی دل انگیز رنگ و فرم

یادداشتی بر منزلت معماری ایرانی؛

۲۰ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۴۴
 

معماری ایرانی، سمفونی دل انگیز رنگ و فرم

پس از نقاشی موسیقی، و صنایع دستی، معماری بزرگترین ظهور در هنر انسان نخستین بود. هنری که از بلوغ اندیشه او خبر میداد و بهانه‌ای برای حفظ جان و از سوی دیگر هنرورزی‌اش بود. در حقیقت معماری هنری برآمده از رشد و بالندگی ذهن انسان بود و به همین روی از دوران زندگی انسان نخستین در بافت معماری با نام آغاز تمدن ...

 
نداشتن منطق روایی و کشش لازم برای جذب مخاطب

نگاهی به فیلم «آفتاب، مهتاب، زمین»؛

۲۰ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۴۲
 

نداشتن منطق روایی و کشش لازم برای جذب مخاطب

فیلم سینمایی «آفتاب، مهتاب، زمین» به غیر از پرداخت ناقص شخصیت‌های اصلی خود که در حد تیپ باقی می‌مانند، دارای فیلمنامه تازه و جذاب برای مخاطب نیست و در پاره‌ای از موارد منطق روایی و کشش و جذابیت لازم را برای درگیر کردن مخاطب ندارد.

 
اسکاری ها و ابتدای جاده سینما
۱۹ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۲۲
 

اسکاری ها و ابتدای جاده سینما

بازیگران نامزد اسکار راه طولانی را برای رسیدن به این نقطه طی کرده‌اند، از جمله «دنزل واشنگتن» که در فیلم «آرزوی مرگ» نقش یک قاتل جوان را بازی می‌کرد و یا «جنیفر لارنس» که در فیلم «مورد سرد» بازیگر مهمان بود و ثانیه‌هایی چند در فیلم حضور داشت. نگاه کوتاهی می اندازیم به اولین نقشهای بازیگران نامزد دریافت ...

 
پایین آوردن سطح سلیقه مخاطب تلویزیون

به بهانه پخش سریال «دو دوست»؛

۱۹ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۳۳
 

پایین آوردن سطح سلیقه مخاطب تلویزیون

مخاطب در مجموعه تلویزیونی «دو دوست» بازهم شاهد‌‌ همان فضا‌ها، بازی‌ها و داستان گویی سریال‌های قبلی کره‌ای است با این تفاوت که کمی داستان و نام شخصیت‌های آن تغییر پیدا کرده است. انگار تلویزیون دوست دارد سطح سلیقه مخاطب را به شدت پایین بیاورد.

 
حقوق اجتماعی یکسان برای همه اعضای یک جامعه

نگاهی به فیلم «حوض نقاشی»؛

۱۹ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۰۹
 

حقوق اجتماعی یکسان برای همه اعضای یک جامعه

فیلم سینمایی «حوض نقاشی» علاوه بر پرداختن به روابط عاطفی و اجتماعی، نحوه زندگی و مشکلات آدمهای کم توان ذهنی، به مخاطب گوشزد می‌کند که تنها آدم‌های سالم حق زندگی، ازدواج و بچه دارشدن را ندارند و بقیه افراد جامعه نیز می‌توانند از این گونه حقوق اجتماعی برخوردار شوند.

 
تن پوش؛ دائره المعارف اقلیم شناسی

گذری بر رمزهای نهفته در پوشاک؛

۱۹ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۵۷
 

تن پوش؛ دائره المعارف اقلیم شناسی

فرهنگ، هنر و تمدن سه عنصر جدا ناشدنی از هویت یک قوم اند. این سه عنصر، گویای تاریخ تفکر و اندیشه های مردم یک سرزمین‌اند. اما آن‌چه می‌توان تاریخی با این عظمت را در آن‌ جای داد؛ پوشاک است آن چه می توان تمامی باورها و عقاید و رسوم و آرمان های یک ملت را در آن دید.

 
نگارگری، تجسم عرفان آدمی

گذری بر معنویت در هنر قدسی؛

۱۹ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۵۵
 

نگارگری، تجسم عرفان آدمی

رمزپردازی یکی از مشخصه های هنر قدسی ااست. نکته ای که در هنرهای مرتبط با کتابت به وضوح مشهود است.

 
قحطی نور،  مرزی میان خوب و بد!

گذری بر نمایش موزیکال قحطی نور/3

۱۹ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۵۱
 

قحطی نور، مرزی میان خوب و بد!

قحطی نور نام نمایشی‌ست که امین حیایی کارگردانی و بازیگری و نویسندگی‌‌اش را خود به تنهایی انجام داده‌است. این اثر از جنبه‌هایی قدرتمند و از جنبه‌های دیگری بسیار ضعیف بر صحنه حاضر شد. نکاتی که قضاوت خوب یا بد بودن تئاتر را برای مخاطب حرفه‌ای دشوار می‌کرد. در قحطی ...

 
کمرنگ شدن رابطه عاطفی میان فرزندان و والدین

نگاهی به فیلم «آدم‌آهنی»؛

۱۶ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۰۵
 

کمرنگ شدن رابطه عاطفی میان فرزندان و والدین

فیلم سینمایی «آدم آهنی» تلنگر به والدینی است که بنا برهردلیلی این روز‌ها مجبورند در خانه و در کنارفرزندان خود نباشند و در چنین شرایطی رابطه عاطفی میان فرزندان و والدین روز به روزکم رنگ‌تر می‌شود و باعث خواهد شد که کودکان به دنبال جایگزین‌هایی برای رفع کمبود‌های عاطفی خویش باشند.

 
هنر، عصیان انسان معاصر!

یادداشتی بر هنر محیطی؛

۱۶ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۰۴
 

هنر، عصیان انسان معاصر!

مجموعه آثاری از هنر محیطی در پارک لاله تهران به اجرا در آمده است. به همین سبب این هنر را از نظر می‌گذرانیم.

 
کولاژی به نام قحطی نور

گذری بر نمایش موزیکال قحطی نور/2

۱۶ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۵۹
 

کولاژی به نام قحطی نور

نمایش قحطی نور که اخیراً به روی صحنه رفت؛ با واکنش‌های متناقضی از سوی مخاطبانش روبرو شد.

 
ملودراماتیک ترین اثر «ازو»

نگاهی به «داستان توکیو»؛

۱۶ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۵۸
 

ملودراماتیک ترین اثر «ازو»

قصه آنقدر آشناست که گویی بار‌ها و بار‌ها آن را شنیده و به سادگی از کنارش گذشته‌ایم. داستان فیلم روایت روابط میان انسان هاست اما به سبک سادگویی «یاسوجیرو ازو» قصه‌ای سر راست و ساده فیلم راپیش می‌برد.

 
از غرور داوود تا خشم موسی
 

از غرور داوود تا خشم موسی

میکل آنجلو بوئوناروتی هنرمند برجسته فلورانسی را همه با نام میکل آنژ می شناسند. مرد همه کاره عصر رنسانس که علومی چون پیکرسازی نقاشی، معماری، شعر را می توان از هنرهای او دانست. این هنرمند چنان سرمایه عظیمی برای تاریخ هنر جهان به حساب می آید که اگر بخواهیم نام او را از کتب تاریخ پاک کنیم باید بخش اعظمی ...

 
نورهای سرخ؛ نکته طلایی

گذری بر نمایش موزیکال قحطی نور/1

۱۵ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۴۷
 

نورهای سرخ؛ نکته طلایی

جامه پردازی در تداتر یکی از نکات اثر گذار و ارزشمند است. به همین سبب در یادداشتی کوتاه به جامه پردازی در قحطی نور می پردازیم.

 
نیاز فیلمساز به پژوهش و تحقیق برای ممانعت از تحریف و تخریب تاریخ

به بهانه پخش سریال «صدراعظم»؛

۱۵ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۰۰
 

نیاز فیلمساز به پژوهش و تحقیق برای ممانعت از تحریف و تخریب تاریخ

فیلمسازی در خصوص تاریخ معاصر به دلیل شناخت بهتر مخاطب از تاریخ معاصر امری بسیار دشوار بوده و نمی‌توان به راحتی نظر مثبت او را با ساخت هر اثری برانگیخت و فیلمساز نیاز شدیدی به پژوهش و تحقیق در خصوص روایت‌اش از تاریخ دارد تا احیانا ناخواسته دست به تحریف و تخریب تاریخ نزند.

 
«ویران» تئا‌تر مستندی که روایت از ویرانی‌ها دارد

نگاهی به نمایش «ویران»؛

۱۴ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۵۸
 

«ویران» تئا‌تر مستندی که روایت از ویرانی‌ها دارد

تئا‌تر مستند «ویران» که این روز‌ها در تالار مولوی اجرا می‌رود، تئا‌تر مستندی است از زلزله و ویرانی‌هایی که این پدیده می‌تواند ایجاد کند.

 
تبعات منفی روحی و روانی جنگ برروی آدم‌ها

نگاهی به فیلم «خاک و مرجان»؛

۱۴ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۵۷
 

تبعات منفی روحی و روانی جنگ برروی آدم‌ها

فیلم سینمایی «خاک و مرجان» به دور از کلیشه‌هایی مرسوم تلاش کرده که به تبعات منفی روحی و روانی جنگ برروی آدم‌ها در زمان اشغال و اثرات خشونت‌ها و تجاوزات آن بپردازد.

 
«بیداری اسلامی» و پیامدهای ژئوپلیتیک

گذری بر تازه های نشر؛

۱۴ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۴۸
 

«بیداری اسلامی» و پیامدهای ژئوپلیتیک

انتشارات سوره مهر، وابسته به حوزه هنری کتاب «بیداری اسلامی؛ مبانی، زمینه ها و پیامدهای ژئوپلیتیک» نوشته علی اسماعیلی، حمید نیکو و مهدی گل محمدی را روی پیشخوان کتاب فروشی ها قرار داد.

 
تلاش برای غلبه بر بی‌عدالتی‌های اجتماع

به بهانه بازپخش سریال «چک برگشتی»؛

۱۴ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۱۷
 

تلاش برای غلبه بر بی‌عدالتی‌های اجتماع

شخصیتهای سریال‌های سیروس مقدم مدام باید در اجتماع بی‌رحمی که در آن زندگی می‌کنند برای دست یابی به خوشبختی و رستگاری با آدمهای منفی داستان و همچنین بی‌عدالتی‌ها جامعه مبارزه کنند.

 
شبکه آموزش؛ شبکه‌ای که دیده شد

در تمام سطوح و برای تمام اقشار؛

۱۳ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۳۶
 

شبکه آموزش؛ شبکه‌ای که دیده شد

امروز دیگر شبکه آموزش شبکه‌ای شناخته شده بین ایرانیان است؛ دلیل آن هم نگاه جامع به موضوع آموزش در تمام سطوح و برای تمام اقشار جامعه است.

 
بازیابی هویت گمشده برای زندگی بهتر

نگاهی به فیلم «خسته نباشید»؛

۱۳ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۳۱
 

بازیابی هویت گمشده برای زندگی بهتر

فیلم سینمایی «خسته نباشید» به درستی تصویری از انسان‌های ناامیدی را نشان می‌دهد که به هر دست آویزی برای رسیدن به معنای جدیدی از زندگی متوصل می‌شوند تا بتوانند هویت گمشده خود را دوباره باز یابند.

 
خانه‌های تاریخی هویت گمشده زندگی شهری
 

خانه‌های تاریخی هویت گمشده زندگی شهری

در تلاشی بی‌وقفه برای رسیدن به تجدد درجایی ایستاده‌ایم که اكنون حتی روستاهای كوچك كشورمان نیز با الگوبرداری از شهرهای بزرگتر خانه‌هایی می‌سازند كه هیچ سنخیتی با هویت ایرانی ما ندارند.

 
«عقربه ها خوابشان می آید»

گذری بر تازه های نشر؛

۱۲ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۴۰
 

«عقربه ها خوابشان می آید»

«عقربه ها خوابشان می آید» عنوان رمان برگزیده سومین جشنواره داستان انقلاب در بخش نوجوان، نوشته معصومه عیوضی است که از سوی انتشارات سوره مهر روانه بازار نشر شده است.

 
«ملی» نمایشی شاد برای فرار از روزمرگی‌های جامعه

نگاهی به نمایش «ملی»؛

۱۲ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۳۷
 

«ملی» نمایشی شاد برای فرار از روزمرگی‌های جامعه

نمایش «ملی»، نمایش شاد و موزیکالی است که این روز‌ها برای فرار از روزمرگی‌ها و خستگی‌های جامعه می‌شود ساعتی به تماشای آن نشست تا برای دقایقی از مشکلات دور شد.

 
اسیردر ساختار و فرم روایی خود

نگاهی به فیلم «هیچ کجا هیچ کس»؛

۱۲ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۳۸
 

اسیردر ساختار و فرم روایی خود

فیلم سینمایی «هیچ کجا هیچ کس» با روایت پیچ درپیچ خود در بیان موضوع و داستان خود نوعی شلختگی در ساختار و فرم خود پیدا کرده برای مخاطب امروز سینمای ایران تبدیل به اثری سردرگم و گیچ کننده شده و با وجود بازیگر درجه یک خود نمی‌تواند در جذب مخاطب موفق باشد.

 
مردی که قلبش را به کلیسا هدیه کرد
 

مردی که قلبش را به کلیسا هدیه کرد

فردریک فرانسوا شوپن ( (Frédéric François Chopin متولد اول مارس ۱۸۱۰ آهنگساز لهستانی و از بزرگترین نوازندگان پیانو بود.

 
دعوت به دوستی میان ملت‌ها

نگاهی به فیلم «تنهای تنهای تنها»؛

۸ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۴۴
 

دعوت به دوستی میان ملت‌ها

فیلم سینمایی «تنهای تنهای تن‌ها» از دوستی، برادری، گذشت، تفاهم سخن می‌گوید و نشان می‌دهد که انسان‌ها می‌توانند با هر نوع لهجه، رنگ، ملیت، فرهنگ و آدابی در کنار یکدیگر زندگی کنند و دوستی‌ها را گسترش دهند.

 
بازی و شوخی با مرگ

نگاهی به فیلم «پله آخر»؛

۷ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۱۳
 

بازی و شوخی با مرگ

فیلم سینمایی «پله آخر» نوعی بازی و شوخی با مرگ و زندگی را به مخاطب نشان می‌دهد و در عین حال یادآوری می‌کند که در زندگی مرگ می‌تواند از رگ گردن هم به انسان نزدیک‌تر باشد و همیشه او را در هر جا و مکانی یا در بدیختی یا خوشبختی همراهی کند.

 
هشدار نسبت به گسترش فرهنگ دروغ و تهمت در جامعه

به بهانه پایان پخش سریال «زمانه»؛

۷ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۱۳
 

هشدار نسبت به گسترش فرهنگ دروغ و تهمت در جامعه

مجموعه تلویزیونی «زمانه» هشدار نسبت به گسترش فرهنگ دروغ در جامعه و پیامدهای فاجعه بار اجتماعی و خانوادگی و گسترش فرهنگ خشونت، کینه توزی، تهمت و افترا در روزگاری است که برخی‌ها با بی‌اعتنایی به پیامدهای فاجعه باری که می‌تواند داشته باشد، با بی‌خیالی و بی‌تفاوتی از کنار آن می‌گذرند.

 
آبراهام اینجا، آبراهام اونجا، آبراهام همه جا
 

آبراهام اینجا، آبراهام اونجا، آبراهام همه جا

آبراهام لینکلن یکی از سیاستمداران مورد توجه بسیاری از سینماگران و پژوهشگران عرصه های مختلف بوده است. فیلم «لینکلن» اثر استیون اسپیلبرگ که نامزد دریافت ۱۲ اسکار شده است بار دیگر این سیاستمدار محبوب را در کانون توجه قرار داده است.